Facebook tlačí na rychlejší načítání mobilních webů
Reklamu, která odkazuje na neoptimalizované stránky, zřejmě Facebook zobrazí méně.
Facebook začal rychleji načítat odkazy v mobilních reklamách. Největší sociální síť slibuje, že pomocí uložení stránek, na které vede link z reklamního příspěvku, do mezipaměti mobilního zařízení urychlí jejich načtení o dvacet až třicet procent. Podle Facebooku je to více než potřebné, protože podle jeho informací 40 procent uživatelů weby opouští, pokud jejich načtení trvá déle než tři sekundy. Firma zároveň chce, aby to nebyla jen její „přednačítací“ funkce (prefetching), která prohlížení mobilního internetu značně zpříjemní. Snaží se totiž dotlačit i samotné provozovatele konkrétních webů, aby zapracovali na jejich optimalizaci pro stále rozšířenější mobilní zařízení – například omezením používání různých plug-inů nebo kompresí souborů, jež se na stránkách vyskytují. Produktový manažer Facebooku Matt Idema pro server Adweek dodal, že ještě začátkem letošního roku webové prezentace více než 40 procent amerických menších firem nebyly vhodné k prohlížení přes mobil.
K „nápravě“ je chce Facebook donutit částečně také pomocí negativní motivace. V případě příliš zdlouhavého načítání odkazů v reklamě by zkrátka sociální síť tuto inzerci penalizovala a zobrazovala méně lidem. Podrobnosti o řečeném „penalizačním mechanismu“ však Idema zatím odmítá sdělit. Klíčové parametry, kterými by se měli zadavatelé i webmasteři řídit, však pojmenoval jasně: „Rychlost, uživatelská přívětivost a dostát očekávání lidí o tom, jak rychle by se měl obsah načítat,“ doplnil manažer.
Lepší optimalizace mobilních stránek je ale svého druhu nutností už z toho důvodu, že ani přednačítání nemůže napravit úplně vše. S pomalejším internetovým připojením totiž podle Facebooku trvá spuštění průměrné stránky osm až čtrnáct sekund. Firma sice avizuje zkrácení načítacích časů až o třetinu, v tomto případně by ale taková časová úspora mnoho nevylepšila. Lepším výsledkům „prefetchingu“ brání i skutečnost, že se do mezipaměti načtou jen samotné webové stránky, ne však už multimediální prvky typu videí či obrázků, které se na nich nacházejí. Facebook současně ve svém blogovém příspěvku zpropagoval jako alternativní řešení pomalého načítání vlastní nativní reklamní multimediální formát Canvas. Ten má kromě prezentačních možností přilákat zadavatele i tím, že na rozdíl od průměrné mobilní stránky se canvasová reklama zobrazí uživateli prakticky okamžitě.
Pro Facebook je jinak důraz na uživatelskou přívětivost reklamních sdílení klíčovou strategií, jak vzdorovat trendu blokování reklam – tedy současně strategií k tomu, jak uchovat své stále rostoucí příjmy z mobilní reklamy, které se na celkových tržbách z inzerce podílejí z více než 80 procent. Nedávno ostatně firma oznámila, že reklamní příspěvky mají být lépe personalizované než dosud, a tedy natolik užitečné, aby nikdo neměl důvod je blokovat. Ani příspěvek doslova šitý na míru konkrétnímu člověku by ho však o smyslu a užitečnosti reklamy nepřesvědčil, pokud by se jí uživatel frustrovaný z příliš dlouhého rozklikávání rozhodl opustit.
-jav-