HoppyGo: Letos se chceme zaměřit na firmy

úterý, 13. března 2018, 14:25 Marketing MediaGuru

Carsharingová služba, jež spadá pod Škoda Auto DigiLab, chce oslovit firemní zákazníky.

Zdroj: HoppyGo

Zdroj: HoppyGo

V únoru to byl rok, co služba HoppyGo, zprostředkovávající půjčování aut mezi lidmi, odstartovala. Dnes má přes 7000 registrovaných řidičů, kteří si mohou zapůjčit některé z více než pěti set aut, a k tomu nemalé plány, jak přilákat ke carsharingu nejen více jednotlivců, ale i firmy. A je to teprve dva měsíce, kdy se k HoppyGo veřejně přihlásil Škoda Auto DigiLab

„Škoda Auto DigiLab vznikla jako platforma, na níž vyvíjíme nové koncepty mobility a byznysové modely, které mohou obohatit automotive průmysl. Reflektujeme tak aktuální trendy, mezi něž patří mimo jiné i to, že mladá generace už nemá tak silnou potřebu auto vlastnit. Ať se nám to líbí, nebo ne, buď toho budeme součástí, nebo zůstaneme stranou,“ uvádí pro MediaGuru.cz Jarmila Plachá, jež Škoda Auto DigiLab řídí. Podle ní má carsharing podobný potenciál jako služby typu Airbnb, jež už zásadním způsobem ovlivnily oblast hotelnictví. Jen v Praze se přes Airbnb v loňském roce ubytoval téměř milion lidí. Služby ke sdílení aut by stejně tak mohly oslovit miliony lidí a stát se výnosným byznysem. 

Hlavní je první zkouška

HoppyGo, jehož ústřední vizí je pracovat s potenciálem nevyužitých aut, vznikalo ve spolupráci se společností CreativeDock. „Ty doby, kdy si korporace vše vymýšlely od začátku do konce samy, jsou pryč. Ve Škoda Auto DigiLab máme schopnost vstupovat do agilních partnerství s technologickými start-upy, inovativními podniky či jinými firmami, které chtějí měnit budoucnost. Všechny projekty stavíme s ohledem na našeho zákazníka a jeho komfort, testujeme je, a pokud fungují, přihlásíme se k nim,“ popisuje Jarmila Plachá s tím, že důvodem k takovému postupu je i možnost otestovat nový nápad bez záštity silné značky.  

Kromě technologického vývoje bylo nutné domluvit pro půjčované vozy HoppyGo i dobré pojištění. Jednání s pojišťovnami z pozice neznámého start-upu bylo náročné, nakonec se ale podařilo přesvědčit Allianz, jež má už zkušenosti s pojištěním Drivy. „Od začátku bylo pro nás životně důležité budování důvěry. Kromě bezpečně nastavené kvalitní služby jsme ji budovali osobním férovým přístupem, jasně definovanými podmínkami, přehledným  ceníkem a přátelskou komunikací,“ vysvětluje Edward Meegan, CEO HoppyGo. Další roli sehrává v důvěryhodnosti služby i hodnocení vozů, scoring řidičů a v neposlední řadě bezpečné platební podmínky. 

Zásadní pro rozjezd HoppyGo bylo především přesvědčit spotřebitele carsharing poprvé vyzkoušet. „V tom ostatně sledujeme stejný cíl jako ostatní carsharingové služby na trhu, nejdříve je potřeba edukovat trh,“ dodává Jarmila Plachá. Kromě HoppyGo rozvíjí sdílení aut na českém trhu například SmileCar dopravce Leo Express, Car4Way, za nímž stojí Louda holding, původem brněnské Autonapůl či Ajo.cz, které nedávno získalo investici na Fundliftu. 

Se svou nabídkou cílí carsharing na dvě skupiny lidí – na majitele, kteří si svým vozem chtějí přivydělat, a na řidiče, kteří vůz nemají nebo ho nechtějí v tu danou chvíli použít. „Zatímco majitele vozů jsme našli vcelku snadno, k řidičům jsme si chvíli hledali cestu. Člověk, který auto nevlastní, si totiž už našel jiný způsob dopravy. Naším úkolem bylo dostat se do jeho návyků a dát mu vědět, že existuje i lepší řešení,“ prozrazuje Edward Meegan s tím, že HoppyGo vsadilo především na zajímavá auta a cestovatelské tipy. 

Řidiče, kteří se rekrutují spíše z mladší části populace, láká tedy především možnost zážitku a praktičnost řešení. Majitele přesvědčí možnost přivýdělku – při aktivním půjčování se dostanou na tři až čtyři tisíce korun za měsíc, přičemž cenu si určují sami, HoppyGo si k ní připočte provizi ve výši 20 % za zprostředkování. Majitele lze rozdělit do tří kategorií: První tvoří lidé středního věku, kteří v domácnosti vlastní dva až tři vozy a ke carsharingu poskytují to, k němuž nemají citový vztah. Druhou skupinou jsou lidé, kteří chtějí maximalizovat užitek ze svého majetku. A třetí kategorii představují vlastníci exkluzivních vozů, které půl roku využívají k sebeprezentaci, další půlrok k vydělávání peněz. Napříč majiteli lze ještě vysledovat tzv. supermajitele, kteří půjčují své vozy často. „Na ně se můžeme spolehnout, pokud nám nevyjde nějaká jiná výpůjčka,“ doplňuje Meegan. 

Potenciál růstu je v menších městech i firmách 

Ze sedmi tisíc registrovaných řidičů jich nyní aktivně službu na měsíční bázi využívají stovky. „Naším cílem pro letošní rok není jen zvětšovat základnu řidičů, ale i zvyšovat frekvenci jejich půjček. Dosavadní vývoj zatím ukazuje, že poté, co si lidé službu poprvé vyzkouší, se k ní i vrací,“ říká Petr Dörner ze Škoda Auto DigiLab, jenž se na rozvoji HoppyGo podílí. Pomoci k tomu má i marketingová kampaň, a to jak v online prostředí, tak v outdooru a případně i v tisku. Podpora bude zaměřena lokálně na úrovni městských částí. 

Kromě soukromých řidičů chce HoppyGo přes direct marketingové aktivity oslovit i firmy a postupně se rozšiřovat do jiných měst mimo Prahu, Brno a Ostravu. „Ve velkých městech je přece jen hustá hromadná městská doprava a i bez auta se dostanete, kam potřebujete. Ve městech, jako je Uherské Hradiště, kde vám jede k babičce autobus dvakrát za den, je motivace půjčit si auto mnohem vyšší. Proto chceme růst do menších měst a mít podstatně silnější penetraci,“ objasňuje Jarmila Plachá a přiznává, že se služba v horizontu let neomezuje jen na český trh: „Chceme se dostat na trhy, kde služba carsharingu není zatím dostupná a kde má potenciál. Větší šance vidíme od nás směrem na východ, protože západ je z tohoto pohledu už značně saturován. Zároveň se budeme soustředit na trhy, kde má Škoda Auto silnou pozici.“

Dále se chce HoppyGo zaměřit na různé příležitosti půjčování. „Přemýšlíme nad celkovou koncepcí mobility. Rozhodnete se, že si vyrazíte na výlet do Karlových Varů vlakem, kde na vás bude čekat vůz na výlet v bezprostředním okolí, a zpět domů pojedete zase vlakem,“ popsal Petr Dörner, projektový manažer HoppyGo ve Škoda Auto DigiLab. Dalším rozměrem služby je i její schopnost pomoci s řešením parkování ve městě. „Sdílení aut by mohlo mít i svůj užitek. Kdyby například města přistoupila na to, že sdílená auta budou moci parkovat kdekoliv zdarma, podílela by se na snížení celkového počtu aut,“ doplnil Dörner. 

Do budoucna však HoppyGo plánuje i větší propojení s mateřskou automobilkou. „Chceme, aby nové vozy Škoda Auto už přímo ve svém infotainmentu vybízely své řidiče k možnosti zapojit se do služby HoppyGo. Neděláme si iluze, že i nadále budou existovat lidé, kteří ke svému majetku nikoho jiného nepustí, ale většina lidí na něm bude chtít vydělávat,“ myslí si Jarmila Plachá. Další možnosti nabídne digitální klíč. „Místo fyzického předávání klíčů si jen stáhnete v aplikaci jednorázový kód a rovnou vyjedete. Využít však bude možné tyto digitální služby například i pro doručení objednávek z e-shopu. Pokud si je nyní necháváme doručit domů nebo do práce, tak zanedlouho  by to mělo být možné i do kufru auta,“ doplnila Plachá.

-stk-