Média v roce 2018: Další konsolidace a nečekané nové projekty

čtvrtek, 3. ledna 2019, 11:00 TV, Tisk, Internet & Mobil, Rádio MediaGuru

Významné mediální akvizice, vstup nových projektů, posun v placeném online obsahu nebo zvyšující se názorová polarizace médií. To je účet roku 2018.

Foto: Pixabay

Pokračující konsolidaci tuzemského mediálního trhu přinesl právě skončený rok 2018. Další významná média tak byla začleněna pod už v současnosti rozhodující mediální vlastníky. Trend, který byl na základě předešlého vývoje očekávatelný i v loňském roce, vyústil především ve dvě významné akvizice. Mediální skupině Mafra se podařilo uzavřít smlouvu na nákup magazínových titulů Bauer Media, a skupina Czech Media Invest Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Romana Korbačky koupila rádia od francouzské mediální společnosti Lagardere (na českém trhu Evropa 2, Frekvence 1 a další). Tím se český mediální trh viditelně dělí pod sféru několika rozhodujících investičních a podnikatelských skupin. K rozhodujícím hráčům se také řadí internetová společnost Seznam.cz a její majitel Ivo Lukačovič. Spuštění celoplošné Televize Seznam zkraje roku 2018 je jedním z významných článků, kterými Seznam.cz rozšiřuje svůj průnik do mediálního obsahu. Dokladem vlivu, který Seznam.cz může na mediálním trhu mít, je i jedna z nejvýznamnějších politických kauz loňského roku týkající se premiéra Andreje Babiše a jeho syna Andreje Babiše mladšího. Odstartoval ji internetový pořad Zvláštní vyšetřování, který patří pod zpravodajství webu Seznam Zprávy.

Na nadnárodní úrovni je třeba zaznamenat i rozdělení aktiv společnosti Liberty Global, která své kabelové vysílání prodala v několika zemích včetně Česka společnosti Vodafone, což by v Česku mělo Vodafonu přinést akvizici UPC ČR (transakce ještě nebyla schválena regulačními orgány). Satelitní aktivity Liberty Global, v Česku zastupované značkou freeSat, zase míří pod společnost M7 Group, která provozuje platformu Skylink. O zahraniční přítomnost v médiích se snaží i tuzemští podnikatelé: PPF koupila operátora Telenor v Maďarsku, Srbsku, Bulharsku a v Černé Hoře. PPF zároveň usilovala o koupi bulharské televize Nova. Několik francouzských médií včetně magazínu Elle a části podílu v deníku Le Monde si jako své mediální cíle vybrala Czech Media Invest.

Zatímco majetková konsolidace mediálního trhu se dala očekávat, některé nové mediální projekty, které loni vznikly, lze považovat za překvapení. Především vznik nového Deníku N, založeného primárně na placeném online zpravodajství, což zatím není v českém prostředí obvyklé, a rovněž i jeho rozšíření do tištěné verze, vybočuje svým pojetím z vývoje posledních let. Za přelomové lze také označit zahájení české edice módního magazínu Vogue, o jehož příchod se v poslední dekádě snažili různí vydavatelé. Oba zmíněné projekty se méně či více dotýkají trhu tištěných titulů, bude tak zajímavé sledovat, jak se jim v roce 2019 povede. Nelze zapomenout ani na další loni nově vzniklá média, mezi nimi internetovou televizi Mall.TV, pomocí které se skupina Mall snaží přilákat nové spotřebitele, a rozšíření televizní rodiny stanic skupiny Prima o kanál Prima Krimi.

V obsahu je pak mj. možné sledovat posun sportovního zpravodajství a sportovních přenosů do placené nabídky. Týká se to jak mezinárodních přenosů (ZOH 2018 primárně vysílal placený Eurosport), tak také tuzemských sportovních akcí. Práva na vysílání atraktivních fotbalových a hokejových utkání skupuje společnost O2 pro svou televizi O2 TV Sport a zdarma přístupným stanicím (tj. zejména České televizi) ponechává méně obsahu, než na který byla dosud zvyklá. Placený mediální obsah také zaznamenal v loňském roce vývoj směřující k jeho většímu rozšíření. Placenou online sekci dále zaváděla společnost Czech News Center (po E15.cz i na webu iSport.cz), novou podobu placeného obsahu uvedla Economia na webu Hospodářských novin, na trh vstoupil zmíněný placený online titul Deník N a o zavádění placeného online obsahu mluví i mediální domy Vltava Labe Media a Mafra. To, jakým způsobem se bude placený online obsah dále rozšiřovat, napoví více rok 2019. 

Z pohledu obsahu je také potřeba zmínit fakt, že politický vývoj podněcuje stále častější vymezování se médií mezi sebou a také názorovou čitelnost (byť nepřiznanou) jednotlivých médií. Vzájemné mediální útoky nebyly v Česku příliš obvyklé, mění se to ale s rozdělováním politických preferencí uvnitř společnosti. Nejvýraznějším příkladem je napadání České televize ze strany generálního ředitele TV Barrandov Jaromíra Soukupa, které je ale zase odrazem veřejně deklarovaných názorů na Českou televizi některými politickými reprezentanty na čele s prezidentem republiky. 

V roce 2018 také pokračovaly přípravy na přechod druhé vlny televizní digitalizace DVB-T2. Přechodové sítě Českých Radiokomunikací a České televize pokrývaly ke konci roku 2018 téměř celé území republiky, diváci (s patřičným TV přijímačem nebo set-top-boxem) tak mohou sledovat vysílání ve standardu DVB-T2. Už na konci roku 2019 začne vypínání stávajícího DVB-T signálu a zároveň s tím začne zapínání finálních DVB-T2 sítí. 

Vybrané události v médiích v roce 2018

Leden 

  • Od 12. ledna 2018 začala vysílat Televize Seznam, kterou provozuje internetová společnost Seznam.cz. Dostupnost televize je po celém území České republiky, TV Seznam totiž vstoupila do celoplošného terestrického multiplexu.
  • Společnost Mediaservis, která od České pošty převzala doručování předplacených deníků, nezvládá doručovat tituly všem předplatitelům. Výpadky v distribuci výrazněji ovlivňují distribuci novin v prvním čtvrtletí 2018.  
  • TV Nova se jako poslední z velkých TV skupin zapojila do přechodového vysílání DVB-T2.
  • YouTube oznámil, že ztíží možnost výdělku novým youtuberům. Nová platební politika souvisí s požadavky zadavatelů po bezpečnějším prostředí pro jejich komunikaci.
  • Prezidentské volby provázejí před finálovou volbou ve druhém kole televizní prezidentské duely, vedle České televize ho vysílá i komerční TV Prima.

Únor 

  • Nejen slovenskou mediální scénou otřásá vražda novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky.
  • Generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral oznámil, že ČRo sníží počet zaměstnanců o pět procent.
  • PPF Petra Kellnera koupila od švédské MTG 95 % bulharské TV Nova, zbylých 5 % odkoupila a uzavřela smlouvu na 100% podíl. Transakci ale do konce roku 2018 nepovolil bulharský antimonopolní úřad.
  • Dění v Českém rozhlasu ovlivňuje reportáž Janka Kroupy, která se týká společnosti Agrofert. Negativní postoj k reportáži od generálního ředitele ČRo Reného Zavorala zavdává důvody k nevoli zaměstnanců.
  • TV Nova převzala reklamní prodej pro tematické stanice AMC Networks (Sport1, Sport2, Spektrum, Minimax a Film Plus).
  • O2 TV rozšiřuje nabídku svého původního obsahu, kupuje práva na fotbalovou Ligu mistrů.
  • Další významná sportovní událost má znatelné zastoupení na placené TV stanici. Vysílání Zimních olympijských her (ZOH) v Pchjongčchangu 2018 přenáší především placená stanice Eurosport.  
  • Operátor T-Mobile znovu uvádí do své nabídky satelitní televizí.
  • Síť programatické reklamy R2B2 se rozšířila o tři zastupitelství (HyperMedia, Impresson Media a AdMaster).
  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) posuzuje pořady Jaromíra Soukupa na TV Barrandov a konstatuje, že v prezidentské volbě zvýhodnily prezidenta Miloše Zemana.
  • Tomáš Gavlas prodal podíl v agentuře Get Boost.
  • Media Club prostřednictvím HbbTV začal prodávat programatickou TV reklamu.
  • Monitora koupila sto procent monitoringu společnosti Media Tenor.
  • Holding Bison & Rose zakládá společnost Forum Media, která pod svá křídla získává od společnosti Economia oborový týdeník Marketing & Media.
  • Změny se odehrávají i v dalším oborovém titulu – onlinový server Digizone.cz se stává součástí internetového serveru Lupa.cz.
  •  Czech News Center (CNC) zavádí placenou sekci na webu iSport.cz.

Březen 

  • Společnost Our Media (Ivo Valenta, Michal Voráček) koupila slovenský deník Pravda.
  • PPF koupila Telenor ve čtyřech zemích střední a východní Evropy – v Maďarsku, Bulharsku, Černé Hoře a v Srbsku.
  • Česká televize zahájila 29. března pozemní vysílání v DVB-T2, v přechodové síti DVB-T2 vysílají i stanice Českého rozhlasu.
  • Jaromír Soukup veřejně zaútočil na postavení České televize, v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa kritizoval hospodaření ČT.
  • Zoot ukončuje vydávání svého tištěného časopisu, chce se soustředit jen na digitální obsah.
  • Burda uvedla časopis About.
  • Regionální televize.cz pokryla svým signálem všechny kraje České republiky.

Duben 

  • Křetínského Czech Media Invest se s Lagardere dohodla na koupi rádií v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Rumunsku. Na českém trhu jde o Evropu 2, Frekvenci 1, Bonton, Dance radio a 50% podíl v rádiu Zet. Jedná i o koupi časopisů ve Francii včetně Elle. Jednání vede i o týdeníku Marianne.
  • Od 2. dubna začal vysílat nový televizní kanál skupiny Prima s názvem Prima Krimi. Zaměřuje se na detektivní a krimi žánr.
  • Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr na pronájem reklamních ploch typu CLV v pražském metru. Plochy dosud provozuje euroAWK, se kterou DPP vede soudní spory.
  • Seznam.cz končí se službou Spolužáci.cz.
  • Hospodářské noviny (Economia) změnily podobu svého pátečního vydání. Změny se týkají obsahu i grafiky. Nově nabízejí čtení na celý víkend.
  • Od ročníku 2018/2019 se hokejová extraliga vedle ČT začne vysílat i na placené stanici O2 TV Sport. Po vysílání zápasů fotbalové ligy tak O2 TV přidává další nejvyšší tuzemskou soutěž.
  • TV Nova zahájila hybridní vysílání v síti Českých Radiokomunikací (ČRA). Dosud HbbTV nabízela u operátorů UPC, Skylink a Digital Broadcasting, s ČRA se nemohla dlouho dohodnout.
  • Česká televize se rozhodla, že omezí doplňkové služby a částečně sníží kvalitu rozlišení obrazu, aby umožnila všem divákům přijímat v digitálním vysílání DVB-T všechny stanice včetně ČT:D a ČT sport. 

Květen 

  • Vodafone Group se domluvila s Liberty Global na odkupu jejích aktivit v Česku, Německu, Maďarsku a v Rumunsku v hodnotě 18,4 mld. euro. Na českém trhu má tak Vodafone získat UPC ČR.
  • Vltava Labe Media (VLM) dokončila zavádění regionálních týdeníků do všech okresů České republiky. Vedle více než 70 mutací regionálního Deníku tak nabízí i sedm desítek regionálních týdeníků. Vycházejí buď jako součást Deníku, nebo samostatně.
  • Czech News Center (CNC) se sloučila s majetkově spřízněnými firmami CN Invest a Affectio. Tyto firmy zaniknou. CNC tím začlenila všechny své tiskové a online tituly pod jednu firmu.
  • Hospodářské noviny zpřísnily přístup k placenému webu – měsíční cena předplatného představuje 99 Kč, zpoplatněny jsou všechny vlastní texty a delší materiály a je opuštěn system tzv. měřeného paywallu.
  • Czech News Center (CNC) koupila službu Bileto.
  • Media Club končí se zastupováním TV Mňam a TV Mňau na reklamním trhu.
  • Týdeník Faktor S (Empresa Media) se změnil na Faktor Soukup a začal vycházet jako měsíčník.

Červen 

  • Po dvou letech od oznámení bylo dotaženo převzetí společnosti Time Waner firmou AT&T. Time Warner je mj. hlavním akcionářem firmy CME, majitele TV Nova.
  • Nova a Prima na konferenci Digimedia potvrdily, že své stanice ve vysokém rozlišení (HD) ve vysílání DVB-T2 budou nabízet kódovaně, tedy za poplatek.
  • Internetová společnost Seznam.cz získala většinový podíl ve společnosti Voice of Prague (67 %), pod kterou patří pražská rádia Expres a Classic Praha. Koupila i web Garáž.cz.
  • Český rozhlas upřesnil, že během roku 2018 odejde z rozhlasu 120 lidí.
  • Stanice Barrandov Family se může přejmenovat na Barrandov News.
  • Novinka Skylinku, který sloučil své regionální služby na jednu kartu, se nesetkala s pochopením Novy a Primy. Tvrdí, že Skylinku nedaly souhlas k tomu, aby šířil jejich volné kanály v zahraničí.
  • Vltava Labe Media uvedla magazín Deník Zdraví.
  • Placený kanál O2 TV získal vysílací práva pro všechny zápasy tuzemské fotbalové ligy, a to až do roku 2022.
  • Mafra prodala 85% podíl v LED Multimedia.
  • Novým majitelem magazínu Penthouse se stala firma WGCZ, která sídlí v Praze. Erotický magazín koupila v aukci. Provozuje rovněž erotické online stránky Xvideos a Bangbros.com.
  • Prima oznámila, že v podzimní sezóně 2018 ukončí svůj dlouholetý pořad Ano, šéfe! a také publicistický magazín Očima Josefa Klímy.

Červenec 

  • Bulharský regulátor zablokoval prodej bulharské TV Nova společnosti PPF.
  • Vltava Labe Media koupila časopis Receptář, nejčtenější magazín v segmentu hobby a zahrada, od Tarsago ČR.
  • CME uzavřela prodej své televize TV Nova v Chorvatsku. Slovinská televize Pro Plus zatím nemá souhlas regulátora.        
  • Prima prodlužuje večerní zprávy – stopáž se rozšířila na 45 minut, nově vysílá pod názvem Velké zprávy.
  • JCDecaux zaslala otevřený dopis pražské primátorce, domnívá se, že rozhodnutí neprodloužit JCD smlouvu na pražské zastávky je účelové a podjaté. Konkurenční BigBoard se proti tvrzení JCD ohradil.
  • CME oddělila prodej televizí v Chorvatsku a Slovinsku.
  • Twitter do celkového počtu sledujících přestal započítávat účty, které už dříve zmrazil kvůli „podezřelému" chování. Opatření se projevilo snížením počtu sledujících u největších účtů o miliony.

Srpen 

  • Od 17. srpna vstoupil na český trh magazín Vogue, vydává ho společnost V24 Media, prodejní cena je 129 Kč. První vydání československé edice bylo věnováno svobodě. Na titulní straně ztvárňuje Karolína Kurková manželku prezidenta Havla Olgu.
  • TV Barrandov ruší vysílání denní zpravodajské relace Naše zprávy, kterou vysílá od 18:30.
  • Internet Info (mj. weby Lupa.cz. Měšec.cz či Podnikatel.cz), získala od Economie weby SW.cz a Stahuj.cz.
  • Výsledky Facebooku ve druhém čtvrtletí ukázaly trend poklesu počtu denních uživatelů v Evropě.
  • Distribuční firma A.L.L. Production, která doručuje předplacené magazíny, se ocitla v insolvenci.
  • Mafra začleňuje obsah video platformy Playtvák pod iDnes Kino.
  • Skylink pozastavuje možnost aktivace kanálů skupiny Nova a Prima u zákazníků na Slovensku a kanálů skupiny Markíza u diváků v Česku. Jde o reakci na vydání předběžného opatření.
  • Seznam.cz začal nabízet služby mediálního zastupitelství.
  • Především pořady J. Soukupa tvoří základní kostru pořadů pro podzimní vysílání TV Barrandov v hlavním vysílacím čase. Novinkou je pořad Jaromír Soukup Live.

Září 

  • Česká televize vypíná k 30. září v terestrickém multiplexu 1a vysílání svých kanálů v HD rozlišení. Diváci, kteří chtějí dál sledovat kanály ČT v HD, je v terestrice mohou sledovat pouze v DVB-T2.
  • Televize Seznam se rozšiřuje o filmy a seriály.
  • Jediným vlastníkem Media Network, která provozuje weby Ekonomický deník, Zdravotnický deník a Česká justice, se stal Ivo Hartmann. Polovinu dokoupil od Petra Dimuna.
  • Mafa prodala službu AAApoptávka.
  • Digi TV vyřadila z nabídky stanice AMC.
  • Media Bohemia začlenila do sítě Hitrádií stanici Radio Černá hora. 

Říjen 

  • Mafra rozšíří své portfolio o časopisy Bauer Media a Bauer Media Praha. Součástí prodeje jsou i slovenské časopisy skupiny Bauer (nikoli ale Rádio Expres). Mafra se díky akvizici stane jedničkou na tiskovém trhu.
  • Od 28. října vychází Deník N po vzoru slovenského Denníku N. Děje se tak na základě aktivity slovenského Denníku N a zakladatelů Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Jeho investory jsou manželé Horákovi (majitelé Albatrosu), Martin Vohánka a Libor Winkler. Deník staví na předplatitelském modelu a počítá i s tištěnou verzí.
  • Internetová televize Mall.TV zahájila vysílání v neděli 7. října. Do konce roku chce dosáhnout miliony zhlédnutí měsíčně. Ke startu má připraveno 30 pořadů, jen v říjnu plánovala zveřejnit 300 videí.
  • Největší tuzemský distributor tisku, První novinová společnost (PNS), podepsala v úterý smlouvu o koupi alternativního poštovního operátora Mediaservis.
  • Přechod na DVB-T2 má schválený harmonogram. Jako první začnou vypínat digitální signál DVB-T stanice ČT, a to v listopadu 2019. Spolu s tím začne zapínání finální DVB-T2 sítě. Komerční televize vypnou DVB-T od ledna 2020. 
  • Kvůli článku dodanému do Lidových novin z Úřadu vlády opouští deník Petra Procházková, spolu s ní i další redaktoři.
  • Další sportovní obsah se přesune na placenou TV stanici. Nový majitel kanálu Golf Channel, kterým se stal Petr Dědek, usiluje o to, aby Golf Channel vysílal všechny golfové přenosy.
  • Ivo Valenta převede svůj majetek, včetně médií, do svěřenského fondu. Chce se prý soustředit na politiku. Je mj. vlastníkem Parlamentních Listů, deníku Pravda a několika regionálních TV.
  • Jaromír Skopalík vytváří společně s majitelem Pražské vydavatelské společnosti Františkem Čermákem vydavatelství, které soustředí vybrané časopisy. Jmenuje se Watch Star Media.        

Listopad 

  • Francouzský bankéř M. Pigasse prodal 49% podíl ve firmě, pod kterou patří deník Le Monde, D. Křetínskému. Křetínský už ve Francii koupil některé časopisy.
  • Německá Bauer Media dokoupila zbývající podíl v NetBrokers Holding a stala se jejím jediným vlastníkem. Na rozdíl od vydavatelství tak v Česku zůstává přítomna na online trhu.
  • Český rozhlas spustil 2. listopadu vysílání nové regionální stanice ČRo Karlovy Vary. Zahájením této stanice Český rozhlas vysílá z každého kraje.
  • Rada EU schválila novelu směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Novinkami jsou mj. zrušení 12minutového limitu pro reklamní TV vysílání v jedné hodině a místo něho zavedení 20% limitu v časech 6:00-18:00 a 18:00-24:00. Novela také reguluje platformy pro sdílení videí.
  • Rádiová skupina, která je ve vlastnictví Czech Media Invest D. Křetínského a P. Tkáče (mj. Evropa 2 či Frekvence 1), má nové jméno Active. Změna se týká i loga a korporátní identity.
  • Grada Publishing koupila 100% podíl v nakladatelství Metafora. To se tak stane dalším v portfoliu Grady, kam už teď vedle hlavní značky patří Cosmopolis, Bambook, Alferia a Bookport.
  • Časopisy pro čtenářky ve věku 11-18 let Popcorn a Top dívky, které vydávala Empresa Media, přestaly vycházet. Tím se téměř rozpustil segment tištěných časopisů pro mladé čtenáře.
  • Jaromír Soukup nasazuje do vysílání TV Barrandov relaci Moje zprávy, tu však RRTV nepovažuje za zpravodajství a upozorňuje provozující společnost na porušování licenčních podmínek.
  • Rádio Dálnice podnikatele Radima Pařízka vysílá od podzimu po vleklých sporech v ostrém režimu. Spolupracuje i s Rádiem Hey, jeho vysílání má tak pokrývat téměř celou dálniční síť.
  • BigMedia začala digitalizovat své plochy – zatím má jednu digitalizovanou v Praze na jižní spojce, v příštím roce jich chce přidat několik desítek.
  • Na trhu je nový nástroj na prodej programatické online reklamy AdArrows. Umožňuje cílit na publika podle otázek běžně využívaných ve výzkumech pro jiné mediatypy (TV, tisk, rádio).
  • Vydavatel Marketing & Media, společnost Forum Media, přebírá od Empresa Media týdeník MSM. Ten posléze slučuje s M&M, a tak MSM samostatně zaniká.

Prosinec 

  • Od pondělí 3.12. začíná Mafra přebírat firmu Bauer Media. Zaměstnanci Bauer Media se nastěhují do sídla skupiny Mafra v Praze na Smíchově. Mafra předpokládá, že proces spojování obou firem bude ukončen do šesti měsíců. Tituly Bauer Media chce mj. využít k rozšíření iDnes.cz o společenský obsah.
  • Seznam.cz zavedl od konce minulého týdne prodej video reklamy i do sítě Sklik.
  • Společnost M7 Group, která v Česku provozuje satelitní službu Skylink, kupuje východoevropské satelitní platformy od Liberty Global. V Česku patří pod Liberty Global satelitní značka freeSat.
  • Pražský dopravní podnik (DPP) informoval, že euroAWK má podle pravomocného rozhodnutí Městského soudu vyklidit CLV plochy z metra. euroAWK ale zvažuje dovolání k Nejvyššímu soudu.
  • Vltava Labe Media (VLM) rozšiřuje svůj záběr v segmentu onlinové řádkové inzerce. Od skupiny Mafra koupila motoristický web Automodul.cz. Ten tak doplňuje už dříve získané Cars.cz a Tipcars.cz.
  • Český rozhlas spustil druhou fázi sítě digitálního vysílání DAB+. Deset nových vysílačů zvýší pokrytí multiplexu ČRo na 61 % populace České republiky.
  • Stanice Barrandov Plus se mění na Barrandov Krimi.
  • Přemysl Svora převedl svůj třetinový podíl v TV Praha na Pražskou mediální společnost. Vlastnictví televize je neslučitelné s funkcí obecního zastupitele, kterou zastává.

-mav-