Diskuse: Původní obsah na internetu je chráněn i soutěžním právem

úterý, 30. listopadu 2021, 10:10 Internet & Mobil, Tisk , Aktualizováno MediaGuru

Zástupci médií a odborníci diskutovali o autorském právu a o nelegálním sdílení obsahu. Shodli se mimo jiné, že pro vymáhání práv vydavatelů na internetu lze uplatnit i soutěžní právo.

Zleva: David Slížek, Jiří Majstr, Dalibor Balšínek, Rudolf Leška a Michal Půr, zdroj: MediaGuru.cz

Zleva: David Slížek, Jiří Majstr, Dalibor Balšínek, Rudolf Leška a Michal Půr, zdroj: MediaGuru.cz

Autorská práva v digitálním prostředí lze vymáhat i podle platného tuzemského soutěžního práva a není tak nutné čekat na implementaci evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu (DSM směrnice). Shodli se na tom účastníci úterního dopoledního diskusního panelu věnovaného autorským právům na internetu. Zúčastnili se ho generální ředitel ČTK Jiří Majstr, advokát Rudolf Leška, šéfredaktor Info.cz Michal Půr, šéfredaktor Lupa.cz David Slížek a role moderátora se ujal šéfredaktor Echo24.cz a Týdeníku Echo Dalibor Balšínek.

Evropská směrnice o autorském právu sice už měla být do české legislativy implementována, zatím se tak ale nestalo a návrh zákona stále leží v Poslanecké sněmovně. Obtíže s implementací mají i další země EU. Přijetí směrnice na evropské úrovni může mít ale pozitivní dopad v tom, že donutí velké internetové hráče, aby s vydavateli uzavřeli dohody o využívání obsahu, a to i přesto, že legislativa ještě nevstoupila v platnost. Cizí obsah nelze užívat zdarma a bez uzavření licenčních dohod s vydavateli, zdůraznili panelisté. 

Základní body z diskuse

Jiří Majstr, generální ředitel ČTK

  • Význam autorského práva pro podnikání se přeceňuje, využívat by se měl i instrument soutěžního práva, které řeší obohacování jedné firmy na úkor jiné.
  • Obchodní model ČTK je postaven na platbách za dodané zpravodajství. Smlouvy uzavíráme s kýmkoli, máme uzavřenou i se společností Google. 
  • Zpravodajské agentury (nejen ČTK) si uvědomily, že používání zpravodajství bez licence jinými subjekty, je poškozuje a začaly proti tomu vystupovat. 
  • Je důležité neustále budovat poznání, že autorské věci mají cenu, je v nich intelektuální vklad a nelze si je jen tak vkládat na cizí web.

Rudolf Leška, advokát

  • Myšlenka o soutěžním právu je dobrá a může být cestou, pokud si nevíme rady s autorským právem.
  • Předpoklad, že aktéři se začnou chovat v souladu s novou úpravou, nemusí nastat. Mohou tvrdit, že se na ně nová právní úprava nevztahuje. Je problém s vymahatelností práva, pokud ho nějaký subjekt systematicky nerespektuje. 
  • Legislativní systémovou chybou bylo umožněno, aby globální korporace s vysokými rozpočty mohly růst díky obsahu, za který nevynaložily takové náklady jako ostatní hráči na internetu. 
  • Hromadné vypořádání autorských odměn se už používá v kabelovém TV vysílání, kde se peníze nositelům práv rozdělují na základě hromadné smlouvy s kolektivním správcem.

Michal Půr, šéfredaktor Info.cz

  • Jsem zastáncem reformy autorského práva, přestože vnímám, že má defekty. Od začátku ji chápu jako prostředek, jak zatlačit na digitální platformy, aby se chovaly odpovědněji.
  • Úřady jsou málo proaktivní, nevyhledávají situace a čekají, až si někdo bude stěžovat. Český antimonopolní úřad by mohl být důraznější. 
  • Jednou z vad nové směrnice je vymahatelnost: nastavené sankce jsou nízké a není důvod je respektovat. 

David Slížek, šéfredaktor Lupa.cz

  • Návrh nového autorského zákona je „paskvilem" v řadě míst. Pasáž o autorských právech vydavatelů vzniknout neměla. Je reakcí na zoufalství vydavatelů, kteří vidí, že přicházejí o peníze.
  • Google a Facebook vydělávají na obsahu vydavatelů, ale také jim přivádějí uživatele, mělo by jít o symbiózu. 
  • Vydavatelé se do nekomfortní situace dostali i tím, že podřizovali vše tomu, aby zvyšovali návštěvnost. Podmínky na Facebooku, ale i na službě Seznam Newsfeed, se postupně mění a můžou vydavatele dál svazovat. 
  • Mohou se ozvat i další profesní skupiny, které se budou domáhat autorských práv ke svému obsahu. Problém se měl řešit prostředky soutěžního práva, a ne směrnicí, která je velmi nekonkrétní a umožňuje řadu různých výkladů, např. co znamená „velmi krátký úryvek"?
  • Hudební pirátství se podařilo potlačit službami Spotify či Apple Music, je to cesta i pro filmový průmysl.

Záznam přímého přenosu z diskuse, který zajistila ČTK, je možné zhlédnout níže.

Zdroj: ČTK

-mav-

Aktualizováno v úterý 30.11. 2021 v 16:40 o textový záznam z diskuse