Přehled trhu venkovní reklamy

čtvrtek, 5. října 2017, 00:29

Trh outdoorové reklamy se značně zkoncentroval, ovládá ho jen pár subjektů.

Foto: BigBoard Praha

Foto: BigBoard Praha

Vývoj trhu a hlavní hráči

Venkovní reklama, neboli out of home (OOH), představuje veškeré nosiče, které se objevují ve veřejném prostorů od billboardů, zastávek městské hromadné dopravy, sloupů pouličního osvětlení, plakátů ve vlacích nebo tramvajích, polepů v místě prodeje nebo v různých komunitních místech (restaurace, tělocvičny, firmy atp.). Stejně jako v jiných meditypech se také outdoorový trh koncentruje, o akvizice se zde stará především nejsilnější hráč na trhu venkovní reklamy, společnost BigBoard Praha.

Přehled hlavních provozovatelů

 
provozovatel hrubý inzertní objem v roce 2016 (tis. Kč)
Skupina Bigboard 2 766 987
JC Decaux Outdoor 992 485
euroAWK 511 689
Railreklam 227 167
Mediapharma OOHTV 122 319
Super Poster Outdoor 97 910
MedialChannel Outdoor 89 444
POS Media Outdoor 64 092

Zdroj: Nielsen Admosphere 

Obchodní model 

Platí se cena za plochu, lokalitu, reklamní nosič, případně za síť ploch nebo síť nosičů reklamy. Základní doba pronájmu plochy je jeden měsíc. Kratší kampaně, resp. čtrnáctidenní je možné realizovat jen na velmi omezeném počtu nosičů.

V praxi vypadá nákup outdoorové reklamy tak, že zadavatel obdrží nabídku ploch s jejich charakteristikami a nabízenou cenou. To znamená počet/seznam ploch s jejich rozměry a umístěním (např. rámečky v MHD), v případě billboardů jsou k dispozici tzv. rodné listy ploch. Na takovém dokumentu je billboard vyfocen, na orientačním plánku (mapce) je vyznačena jeho poloha a orientace vzhledem k okolním komunikacím, na listu se nacházejí i další důležité informace týkající se osvětlení apod.