
1 
 

Vyjádření generálního ředitele ČRo Reného Zavorala ke stížnosti společnosti AGROFERT, a.s. 
ze dne 15. prosince 2017 – podklad pro odpověď Rady ČRo na dotyčnou stížnost 
 
 
Dopisem ze dne 15. prosince 2017 si společnost AGROFERT, a.s. stěžuje na údajně manipulativní 
informace o koncernu AGROFERT ve vysílání stanice Radiožurnál v příspěvcích na téma 
neoprávněného hospodaření na pozemcích bez známého vlastníka nebo na pozemcích s nejasným 
vlastníkem a pobírání dotací na takové pozemky. 
 
1.  
Ve své stížnosti AGROFERT tvrdí, že jediným cílem vysílání série příspěvků redaktora Janka Kroupy 
na stanici ČRo Radiožurnál na výše uvedené téma bylo poškodit koncern AGROFERT a jeho 
někdejšího akcionáře Andreje Babiše a že Český rozhlas tak dal prostor k prezentaci hrubě 
zkreslenému, tendenčnímu a zjevně politicky zaujatému informování ze strany Janka Kroupy s jasně 
poškozujícím záměrem. 
 
Proti tomuto tvrzení se Český rozhlas ohrazuje. Podle vyjádření ředitele Zpravodajství Jana 
Pokorného, cílem odvysílání příspěvků na uvedené téma rozhodně nebylo poškodit kohokoliv, 
informování nebylo politicky zaujaté a informace byly podložené. 
 
Problematika hospodaření na pozemcích bez známého vlastníka nebo s nejasným vlastníkem a 
pobírání dotací na takové pozemky je téma ve veřejném zájmu ve shodě s ustanovením Kodexu 2.2: 
„Programy Českého rozhlasu umožňují svobodné šíření, výměnu, případně konfrontaci informací, 
názorů a postojů. Základní smysl jeho působení spočívá ve vytváření otevřeného prostoru pro 
veřejnou rozpravu o otázkách veřejného zájmu a pro sdělování rozmanitých zkušeností či prožitků 
vnímání světa.“ nebo 6.3: „Publicistické pořady Českého rozhlasu nabízejí především kritickou reflexi 
reality, musí zjišťovat pravé příčiny jevů a popsat rozsah následků. Publicistické pořady také dávají 
aktérům událostí příležitost vyjádřit argumenty, jimiž zdůvodňují své postoje. Při sledování vývoje 
demokratické společnosti je nezbytné uvádět investigativní publicistické pořady věnující se 
závažnému porušování zákona, korupci a ochraně práv a zájmů obyvatel.“ 
 
2.  
Podle názoru AGROFERTu bylo informování ze strany stanice ČRo Radiožurnál naprosto 
neobjektivní, nepravdivé a zavádějící, redaktor Kroupa opakovaně poškodil dobré jméno koncernu 
AGROFERT a opakovaně křivě nařkl AGROFERT z páchání nezákonné činnosti.  
 
Podle stanoviska ředitele Zpravodajství Jana Pokorného z předložených podkladů, které AGROFERT 
poskytl Českému rozhlasu, vyplynulo, že AGROFERT netvrdí, že by byl vlastníkem předmětných 
pozemků či jejich poctivým držitelem, netvrdí ani, že by byl oprávněným ze služebnosti, nájemcem dle 
platně uzavřené smlouvy ani pachtýřem. A zástupci AGROFERTu přiznávají, že k množství pozemků, 
na nichž hospodaří, žádný právní vztah společnosti nemá. 
 
Podle vyjádření ředitele Zpravodajství Jana Pokorného se ČRo Radiožurnál v otázce oprávněnosti 
hospodaření na pozemcích bez známého vlastníka nebo na pozemcích s nejasným vlastníkem při 
přípravě příspěvků na uvedené téma opíral o ustanovení platného právního řádu, podle kterého právo 
užívat zemědělský pozemek náleží výlučně: 

a) vlastníku (spoluvlastníku) pozemku podle § 1012 ObčZ, který má právo se svým vlastnictvím v 
mezích právního řádu libovolně nakládat; 

b) poctivému držiteli vlastnického práva podle § 996 ObčZ, který má obdobné postavení jako 
pravý vlastník; poctivým držitelem je ten, kdo má z přesvědčivého důvodu za to, že mu náleží 
právo, které vykonává; 

c) oprávněnému ze služebnosti podle § 1257 a násl. ObčZ (např. služebnost pastvy), který má 
podobná práva jako pachtýř; 

d) pachtýři zemědělského pozemku podle § 2345 a násl. ObčZ, který má právo pozemek užívat i 
požívat; 

e) nájemci/podnájemci pozemku podle nájemních smluv vzniklých před 1. 1. 2014.  
 
ČRo Radiožurnál se dále při přípravě příspěvků na uvedené téma opíral o rozhodnutí Nejvyššího 
správního soudu 30 Cdo 199/2007 ze dne 8. 1. 2008: „Plnění bez právního důvodu je jednou ze 
skutkových podstat bezdůvodného obohacení založenou na tom, že mezi zúčastněnými subjekty 



2 
 

chybí od počátku právní vztah, který by zakládal právní nárok na předmětné plnění, jež může spočívat 
například v tom, že bylo něco dáno nebo bylo ve prospěch někoho konáno. O obohacení lze hovořit 
tehdy, dostalo-li se takovým plněním majetkové hodnoty tomu, komu bylo plněno, takže v jeho 
majetku došlo buď ke zvýšení aktiv, nebo ke snížení pasiv, případně se jeho majetkový stav 
nezmenšil, ač by se tak za běžných okolností stalo. Příkladem plnění bez právního důvodu je i užívání 
cizího pozemku bez nájemní smlouvy či jiného titulu opravňujícího užívat cizí věc; prospěch vzniká 
tomu, kdo realizuje uživatelská oprávnění, aniž by za to platil úhradu a aniž by se tedy jeho majetkový 
stav zmenšil o prostředky vynaložené v souvislosti s právním vztahem, který zakládá právo věc 
užívat.“ 
 
 
3.  
Ve své stížnosti AGROFERT dále uvádí: 

- Janek Kroupa téma obhospodařování pozemku bez známého vlastníka prezentoval tak, že 
jde o problém AGROFERTu, přičemž podle AGROFERTu jsou takto obhospodařovány stovky 
tisíc hektarů. 

- Téma bylo účelově zařazeno do vysílání v den, kdy měl bývalý akcionář AGROFERTu Andrej 
Babiš převzít od prezidenta republiky pověření k sestavení nové vlády. 

- Informace byly zkreslené tvrzením redaktora Kroupy, že AGROFERT obhospodařuje 3700 
hektarů půdy bez známého vlastníka. 

- Janek Kroupa citoval vždy jako první názor právníka Václava Vlka, který zastupuje zemědělce 
Bohumíra Radu, se kterým společnosti koncernu AGROFERT dlouhodobě vedou několik 
sporů, a advokát Vlk v těchto sporech aktivně vystupuje. 

 
K výše uvedeným bodům ČRo uvádí: 

- Ve vysílání stanice ČRo Radiožurnál i na webu iROZHLAS na toto téma ve dnech 28. a 29. 
listopadu 2017 zaznělo, že daná problematika se týká i dalších zemědělců, tedy zazněly 
informace ve shodě s tím, co uvádí AGROFERT. Český rozhlas však bude prověřovat, zda 
strukturováním informací, jejich načasováním, rámcováním příspěvků a kontextualizací 
problému, tematizace a výkladu událostí nemohlo dojít k nesouladu se zákonem č. 484/1991 
Sb., o Českém rozhlasu s úkolem poskytovat objektivní a ověřené informace pro svobodné 
vytváření názorů podle nebo Kodexem ČRo z hlediska zajištění a zprostředkování věcně 
správného obrazu skutečnosti bez zamlčení důležité informace nebo potlačení jeho 
podstatného aspektu s péčí o přesnost a nestrannost spočívající především ve zjišťování a 
ověřování skutečnosti (čl. 6.8 a 6.6). 

 
- Zařazení tématu nebylo účelové. Podle informací 

ředitele Zpravodajství Jana Pokorného redaktor 
Kroupa komunikoval na dané téma s JUDr. 
Alexejem Bílkem, CSc., kterému telefonicky sdělil 
dotazy 16. listopadu 2017. První odpověď přišla 
e-mailem ve středu 22. listopadu a redaktor 
Kroupa, opět telefonicky, obratem požádal JUDr. 
Bílka o odpovědi na doplňující dotaz, který se 
týkal AGROFERTem uváděné informace, že 
v rámci vlastního účetnictví vytváří dohadné účty, 
ze kterých je možné zpětně pachtovné za 
pozemky, ke kterým nemá vyjasněné právní 
důvody užívání po dohledání vlastníka vyplatit. 
Redaktor Kroupa žádal o informaci, kolik peněz 
na takovém účtu je. Po několika urgencích 
obdržel redaktor Kroupa v pátek 24. listopadu 
2017 odpověď, že AGROFERT informaci 
neposkytne, jak dokládá přiložená kopie sms 
komunikace. V tento den Janek Kroupa příspěvky 
dokončil, v pondělí 27. listopadu prošly 
obsahovou a formální oponenturou a v úterý 28. 
listopadu byly zařazeny do vysílání a na web 
iROZHLAS. Jde o běžný postup v souladu 
s Kodexem ČRo. 



3 
 

 

- Informace o rozsahu obhospodařované půdy bez známého vlastníka společností AGROFERT 
zkreslené nebyly – v příspěvcích byla uváděna rozloha 1740 hektarů, případně „přes 1700 
hektarů“, což odpovídá údaji ze stížnosti AGROFERTu, ve kterém uvádí rozlohu takto 
obhospodařovaných pozemků v rozsahu „něco přes 1500 hektarů“. Redaktoři ČRo 
Radiožurnál dospěli k číslu 1740 porovnáním dat z veřejně dostupných databází LPIS, 
katastru nemovitostí a ÚZSVM, jak bylo ve vysílání uvedeno. 
 

- Názory Václava Vlka nezazněly ve vysílání vždy jako první, např. ve Zprávách ČRo 
Radiožurnál 28. 11. 2017 v 9:00 h. je uveden jako první názor dotačního poradce Michala 
Webera ze společnosti Agroteam, ve Zprávách ČRo Radiožurnál 28. 11. 2017 v 12:00 h. je 
uveden jako první názor advokáta Petra Tomana, v rozsáhlém rozhovoru s ministrem 
zemědělství v demisi Marianem Jurečkou v pořadu Ozvěny dne na stanici ČRo Radiožurnál 
29. 11. 2017 od 18:10 h. zazněly jako první právní názory tohoto ministra a dále pak názory 
agrárního analytika Patra Havla.  
 

Český rozhlas bude ovšem věnovat ještě větší pozornost výběru respondentů, aby lidé, kteří 
se vyjadřují ve vysílání jako nestranní odborníci nebo o jejichž názor se opírá vyjádření 
redaktora, byli jasně pojmenováni, reprezentovali dostatečně různé názorové proudy a nebyli 
v dané kauze ve střetu zájmů, jak vyplývá mj. z čl. 21. 10 Kodexu ČRo, podle kterého „Český 
rozhlas přistupuje pečlivě k výběru odborníků vystupujících nebo citovaných v pořadech, 
zejména je povinen zajistit, aby tam, kde je to s ohledem na početnost odborné obce v určitém 
oboru či odbornosti možné, docházelo k obměně oslovovaných respondentů včetně 
zastoupení odborných stoupenců rozmanitých názorových proudů a odborníků pocházejících 
z různých regionů České republiky.“, ale také z čl. 2.11 Kodexu ČRo, podle kterého je Český 
rozhlas „povinen informovat posluchače o původu a zdrojích informací a materiálů užitých ve 
vysílaných pořadech“ s tím, že v souladu s č. 6.11 Kodexu zajistí, aby všechny nahrávky 
používané ve zpravodajství a publicistice přispívaly k věcné správnosti a přesnosti sdělení. 

 
4.  
AGROFERT ve své stížnosti dále žádá, aby ČRo zveřejnil omluvu za příspěvky odvysílané v hlavních 
zpravodajských relacích 28. 11. 2017 v 7, 8, 9, 12 a 18 hodin a ve Dvaceti minutách Radiožurnálu 28. 
11. 2017 od 17:06 h. a uvedl na pravou míru informace na svém portálu iROZHLAS a přestal tématem 
obhospodařování pozemků s nejasným vlastníkem mediálně napadat koncern AGROFERT, jelikož jde 
o zavádějící a nepravdivá tvrzení.  
 
Český rozhlas uvádí, že AGROFERT nepředkládá text omluvy, ani nespecifikuje, v čem by omluva 
měla spočívat.  
Český rozhlas bude informovat o věcech veřejného zájmu způsoby dle příslušných právních předpisů 
a Kodexu, zejména ve smyslu článku 2.2.  
 
5. 
AGROFERT žádá Český rozhlas, aby se příspěvky redaktora Kroupy na dané téma a jeho přístupem 
vážně zabýval. 
 
Český rozhlas se vysíláním příspěvků i články na webu iROZHLAS na toto téma a formou jejich 
zpracování vážně a důkladně zabývá, nechal mj. vypracovat nezávislé analýzy, ke kterým 
povede diskuse a učiní patřičné závěry, protože způsobem zpracování uvedeného tématu 
mohlo dojít k nesouladu s povinností Českého rozhlasu zajistit, aby ve zpravodajských a 
politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti podle § 31 odst. 
(3) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, k nesouladu 
s povinností ČRo poskytovat objektivní a ověřené informace pro svobodné vytváření názorů 
podle § 2 odst. (2) písm. a) zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu), případně k nesouladu 
s ustanoveními Kodexu ČRo, podle kterých má ČRo poskytovat posluchačům informace 
důležité pro jejich všestrannou orientaci a svobodné utváření názorů (čl. 6.1), při získávání a 
zpracování informací zajistit a posluchačům zprostředkovat věcně správný obraz skutečnosti 
bez zamlčení důležité informace nebo potlačení jeho podstatného aspektu (čl. 6.8), seznamovat 
posluchače se zdrojem vysílané informace (čl. 6.10), ve zpravodajských a publicistických 
pořadech dbát na přesnost a nestrannost spočívající především ve zjišťování a ověřování 
skutečnosti (6.6), v případě publicistických pořadů zjišťovat pravé příčiny jevů (čl. 6.3), zajistit, 



4 
 

aby všechny nahrávky používané ve zpravodajství a publicistice přispívaly k věcné správnosti 
a přesnosti sdělení (čl. 6.11), respektovat zásadu presumpce neviny (čl. 20.1) nebo poskytnout 
informace o postojích hlavních aktérů události (čl. 6.7). 
 
Český rozhlas se také bude ještě intenzivněji věnovat proškolování redaktorů z hlediska 
zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, zákona č. 231/2001 Sb., o provozování 
rozhlasového a televizního vysílání, a samozřejmě Kodexu ČRo tak, aby dostál úkolům a 
standardům média veřejné služby. 
 
 
 
 
Mgr. René Zavoral, generální ředitel ČRo 


