Úvod do kinoreklamy

Kino ilustrační (1) - shutterstock

Roční návštěvnost českých kin dosáhla v roce 2015 téměř 13 milionů diváků, což je nejvíc od roku 2010. Ve srovnání s rokem 2014 přišlo do kin o 1,4 mil. diváků víc. Celkové čisté tržby z prodeje vstupenek představovaly v roce 2015 1,67 mld. Kč, což bylo o 14 % víc než v roce 2014. Vyplývá to z dat Unie filmových distributorů.

Vývoj návštěvnosti kin v ČR a jejich tržeb

rok diváci tržby (Kč)
2011  10 789 760 1 209 874 087
2012 11 181 851 1 275 596 489
2013 11 057 559 1 424 245 647
2014 11 558 586 1 462 670 233
2015 12 958 099 1 669 176 581

Zdroj: Unie filmových distributorů

Nejnavštěvovanějším filmem roku 2015 se stali animovaní Mimoni. Na příběh žlutých mužíků přišlo přes 800 tis. tisíc lidí (pro porovnání – takových čísel naposledy dosáhl v roce 2011 film Muži v naději). Úspěšné byly dále snímky Padesát odstínů šedi, Spectre, Jurský park či Star Wars: Síla se probouzí.

Počet provozovatelů multikin se v průběhu let zkoncentroval a v současnosti jsou hlavními hráči společnosti Cinema City (na začátku roku 2011 koupila Palace Cinemas) a CineStar (v roce 2009 pohltila Village Cinemas). Zhruba dvoutřetinová návštěvnost českých kin připadá na multikina.

Podíl multikin na návštěvnosti (%), rok 2015

graf_kina

Zdroj: Unie filmových distributorů

Cinema City Czech vlastní 13 multikin (stav k 1.1. 2016), které disponují 115 sály a to v Praze (Galaxie, Nový Smíchov, Letňany, Zličín, Flóra), Brně, Liberci, Pardubicích, Plzni, Ústí nad Labem a v Ostravě.  Součástí její sítě jsou i 3D Imax a 4DX. Sál 4DX otevřela Cinema City v květnu 2013 na  Novém Smíchově, a to přebudováním standardního sálu na 4DX sál. Vlastníkem Cinema City je od roku 2014 britská společnost Cineworld.

Síť multikin CineStar v České republice vznikla v roce 2001. Patří pod ní 12 multikin s 90 sály: Hradec Králové, Olomouc, Ostrava, Jihlava, České Budějovice, Plzeň, Liberec, Mladá Boleslav, Pardubice, Praha-Anděl (kde je i sál Gold Class) a Praha-Černý Most). Poloviční podíl ve společnosti CineStar má společnost CineStar International, druhá polovina patří Pavlu Vodičkovi.

Tři multiplexy s 18 sály pak spadají pod společnost Premiere Cinemas Czech (multikina v Praze-Hostivaři, Teplicích a v Olomouci). Vlastníky multikin Premiere Cinemas Czech jsou rovnocenně David Horáček a David Jelínek.

Ve Zlíně pak operuje Golden Apple Cinema se šesti sály a v Praze-Ládví Intersonic Entertainment se dvěma sály.

Reklama se v kinech vyskytuje na plátnech v kinosálech (on-screen) a mimo plátno (off-screen). On-screen reklamu je možné nakupovat buď po jednotlivých sálech, nebo po celých sítích většího počtu sálů. Reklama se prodává na denní i týdenní bázi a cena reklamy se odvíjí za zásah, tedy podle návštěvnosti konkrétního multikina. CPV za oslovení jednoho diváka se už na spodní úrovni může pohybovat kolem cca 2 Kč. Je tedy možné vybírat jak síť sálů po celé republice, tak i cílit reklamu regionálně podle zvolené lokality a příslušného sálu v dané lokalitě.

Prodej reklamy pro multikina Cinema City zajišťuje New Age Advertising a pro multikina CineStar společnost CineXpress. Ta rovněž zajišťuje i on-screen a of-screen reklamu pro zlínský Golden Apple Cinema.

Jednosálová kina zastupovala společnost Mediatta, která se ale potýkala s insolvencí. Na konci roku 2012 vznikla společnost Visia Cinema, která od začátku roku 2013 vstoupila na trh s novou sítí klasických kin Cinet. Na poli kinoreklamy zastupuje 85 kin v 80 městech po celé České republice. Počet kin a diváků se mění každým měsícem (aktuální seznam lze sledovat zde).

Prodejcem reklamy pro jednosálová kina je také společnost Netcin, která prodává reklamu pro 121 kin v České republice (údaj platný k začátku roku 2016) zhruba ve 116 městech republiky (aktuální přehled zde).

Většina multikin postupně digitalizovala svá plátna. Znamená to, že namísto filmového pásu se spoty dodávají k promítání v elektronické podobě a tak jsou digitálním projektorem i vysílány. Vysílání je řízeno počítačem a tak lze v tomto případě nasazovat reklamy cíleně v některé dny v týdnu nebo o víkendu, vybírat si konkrétní filmy nebo i pokaždé jiné pozice v reklamním bloku. Podle nasazení pak probíhají i platby. Další novinkou je postupné pronikání 3D projekce filmů a s tím rozvíjející se možnost využívání 3D reklamních spotů.

Kromě klasických spotů promítaných před filmem nabízí prostor kin další možnosti zviditelnění produkt – sampling vstupenek, polepky kabinek, stojany, potisky pop-corn boxů. Je možné také pořádat různé promo akce, např. za využití obrandovaných stánků či video projekce ve foyer, kde lze na zeď nebo plátno promítat spoty či trailery. Výhodou je příjemné prostředí mimo obchody, možnost přímého předvedení produktu a přímého oslovení cílové skupiny. V prostorech kin se kreativci z reklamních agentur mohou doslova vyřádit. Tím je možné získávat pozornost cílové skupiny na každém kroku – a aktivity propojit s on-screen reklamou.

Návštěvnost kin je možné sledovat z dvou hlavních zdrojů (Unie filmových distributorů – diváci, tržby, žebříčky) a MML dat (obecně populace).

-red-

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.