SPIR: Investice do internetu letos vzrostou o 15 %

čtvrtek, 01. března 2012, 10:43 Internet & Mobil MediaGuru

Investice do online reklamy mají v letošním roce podle odhadu profesního sdružení SPIR vzrůst o 15 % a překročit hranici 10 miliard Kč.

Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), které společně s agenturou Factum Invenio připravuje vývoj reklamních investic na internetu, odhaduje, že v letošním roce se jejich celková výše vyšplhá na 10,2 mld. Kč, což představuje meziroční 15% nárůst.

Stejně jako v minulých letech se i v letošním roce očekává mírný pokles podílu standardní display reklamy, a to o 2,5 procentního bodu na 46,7 %, a naopak nárůst podílu PPC reklamy o 2 procentní body na 32 %.

„Nejnovější data potvrzují, že internet nadále posiluje svou pozici a ukusuje stále více z celkového reklamního koláče. Počítáme s tím, že trend rostoucích investic do internetové reklamy bude pokračovat i v příštích letech, “ komentuje výsledky dotazování předseda SPIR Ján Simkanič.

Investice do internetové reklamy v loňském roce dosáhly téměř 9 miliard Kč. Oproti roku 2010 to představovalo 15% nárůst. Nejoblíbenějšími formami zůstávají plošná (display) a výkonnostní reklama. Podíl internetu jako mediatypu přesáhl  podle SPIR a Factum Invenio 14 % na celkových investicích do reklamy za rok 2011 u nás a je na třetím místě za televizí a tiskem.

Do průzkumu byly letos z důvodu rostoucího významu zařazeny i mobilní formy reklamy, a to mobilní display a search reklama a inzerce v SMS a MMS zprávách. Údaje za inzertní SMS/MMS poskytli všichni 3 mobilní operátoři. Tyto typy digitální inzerce patří mezi nejdynamičtější a očekává se u nich více než 60% růst.

Dle odhadů zaznamená letos významný růst též videoreklama (+35 %) a PPC reklama (+22 %).

Internetová reklama v roce 2011 a odhad pro rok 2012

* ceníkové ceny (gross), ** reálné ceny (net net), zdroj: SPIR, Factum Invenio, únor 2012

Výkon mobilní reklamy v roce 2011 a odhad pro rok 2012

* ceníkové ceny (gross), mobilní reklama není započtena do celkových výkonů internetové reklamy

Podíl forem internetové reklamy v roce 2011

Podíl mediatypů na reklamních výdajích

Zdroj: SPIR, Factum Invenio

-mav-