Startuje Fanda. Jak na trhu rostly nové TV kanály?

sobota, 14. července 2012, 13:26 TV MediaGuru

TV Nova spouští v sobotu 14. července v 16:00 svůj pátý kanál Fanda. Rozšířuje tak nabídku tematických TV kanálů na českém trhu.

Od soboty 14. července rozšiřuje kanál Fanda, zaměřený na mužského diváka, nabídku českých TV kanálů. V hlavním večerním vysíláním od 20:00 nabídne divákům při své premiéře český film Kajínek. Pro skupinu Nova je Fanda celkově pátým kanálem a třetím bezplatným vedle vlajkové stanice Nova a filmového kanálu Nova Cinema. Zatím bude šířen na kabelu, satelitu a IPTV (podrobnosti zde). Pravděpodobně se ale brzy objeví i v nabídce provozovatelů pozemního digitálního vysílání. Vedle toho Nova provozuje ještě dva placené kanály (Nova Sport, MTV).

V počtu bezplatných kanálů se tak Nova vyrovná konkurenční skupině Prima, která vedle svého hlavního kanálu Prima family nabízí na muže zaměřený Prima Cool a ženský Prima Love. Právě rozšiřování počtu kanálů pomáhá zavedeným televizním skupinám při postupující fragmentaci diváckých preferencí udržovat podíl na trhu.

Posledním kanálem, který odstartoval, byl vloni v březnu Prima Love. Od té doby se jeho podíl dostal na úroveň 2,55 % (D15+, červen 2012). Hranici 1% podílu překonal Prima Love čtyři měsíce po svém startu – v červenci 2011, 2% hranici pak letos v únoru.

Významné mezníky ve vývoji podílu Prima Love (D15+, v %)

V roce 2009 vstopupily na trh hned dva kanály: nejprve v lednu TV Barrandov a poté v dubnu zahájila Prima Cool. Už po půl roce dosáhl Barrandov na necelý dvouprocentní podíl a za rok a půl od svého startu se dostal nad úroveň 4% podílu na sledovanosti (D15+). Svého maxima dosáhl letos v lednu, kdy se přiblížil k 6% podílu. Jeho průměrný podíl se pohybuje nad úrovní 5 %.

Významné mezníky ve vývoji podílu TV Barrandov (D15+, v %)

Prima Cool překonala procentní podíl přibližně čtvrt roku po svém startu – v srpnu 2009. Od té doby zvyšuje svůj podíl postupně a svého dosud nejvyššího maxima dosáhla letos v červnu, když se dostala nad 4 % (4,22 %).

Významné mezníky ve vývoji podílu Prima Cool (D15+, v %)

Na konci roku 2007 uvedla Nova svůj filmový kanál Nova Cinema. Nad 2% podíl se dostala po necelých dvou letech, od té doby svůj podíl neustále zvyšovala. Své maximum zaznamnela letos v lednu, kdy se přiblížila k 6% podílu (5,77 %). Její průměrný podíl se ve skupině 15+ pohybuje kolem hranice 5 %.

Významné mezníky ve vývoji podílu Nova Cinema (D15+, v %)

Veřejnoprávní Česká televize odstartovala digitalizaci zpravodajským kanálem ČT24, a to v květnu 2005. Vzhledem k nižšímu pokrytí digitálním signálem nabíral ČT24 sledovanost pozvolněji. Také o něm ale platí, že postupem doby svůj podíl na trhu zvyšuje a letos v červnu se dostal na svůj historicky nejvyšší podíl (5,71 %).

Významné mezníky ve vývoji podílu ČT24 (D15+, v %)

V únoru 2006, při příležitosti zimních olympijských her, uvedla ČT i svůj sportovní kanál ČT4. Jeho sledovanost je podstatně ovlivňována významnými sportovními událostmi. V takových případech může jeho podíl vyšplhat i k 8 % (MS v hokeji 2011). Také letošní červnové mistrovství Euro 2012 přineslo ČT4 nadprůměrný podíl 7,52 % (červen 2012).

Přes příchod nových kanálů a rozštěpení divácké pozornosti však český televizní trh stále ovládají tři nejsilnější provozovatelé - Nova, Česká televize a Prima. Zatímco na konci roku 2005 představoval jejich souhrnný podíl na trhu cca 93 %, letos v červnu to bylo stále 86 % trhu.

Zdroj všech dat: ATO-Mediaresearch

-mav-