J&T začíná ovládat český outdoorový trh

pondělí, 03. prosince 2012, 07:05 Outdoor MediaGuru

JOJ Media House míří s podporou J&T na pozici nejsilnějšího hráče na českém trhu venkovní reklamy.

Slovenská mediální společnost JOJ Media House na konci minulého týdne potvrdila, že do svého portfolia získala rakouskou společnost Epamedia s loňským obratem ve výši 92 mil. eur (cca 2,3 mld. Kč). Firma, která se specializuje na outdoroovou reklamu a zaměstnává téměř čtyři stovky lidí, operuje na osmi trzích střední a východní Evropy včetně Česka a Slovenska.

JOJ Media House tak touto akvizicí posílí po loňských a letošních nákupech své postavení na středoevropském mediálním trhu, což je v souladu s jejím strategickým záměrem. „Epamedia je hodnotným přírůstkem do našeho mediálního portfolia a přináší nám významné příležitosti pro synergie a expanzi v regionu střední a jihovýchodní Evropy,“ říká předseda představenstva JOJ Media House Richard Flimel. Právě on je označován za vlastníka společnosti JOJ Media House. Netají se ale tím, že firma má blízké vazby na skupinu J&T, která jí s financováním akvizic pomáhá.

Atak na dosavadního lídra JCDecaux

Pro český outdoorový trh jsou letošní aktivity JOJ Media House zásadní. Firma, jejímž nejcennějším zbožím je na domovském slovenském trhu televize JOJ, která úspěšně dotírá na dlouholetého lídra TV Markízu, míří totiž na pozici nejsilnějšího hráče na českém trhu venkovní reklamy.

Díky jarní akvizici společnosti BigBoard Praha a zároveň firmy Czech Outdoor (dříve News Outdoor), kterou BigBoard koupil po odchodu Murdochovy News Corporation, se záběr společnosti rozšíří o společnost outdoor-akzent, patřící do skupiny Epamedia (transakce ještě podléhá schválení antimonopolních úřadů). Outdoor-akzent náleží stejně jako BigBoard Praha a Czech Outdoor do pětice obratově nejsilnějších firem na tuzemském outdoorovém trhu.

V souhrnném součtu se obrat firem BigBoard Praha, Czech Outdoor a outdoor-akzent za rok 2010 (poslední dostupné údaje za všechny hráče) dostává nad obrat tuzemského lídra segmentu – skupinu JCDecaux. Navíc BigBoard Praha, který JOJ Media House ovládá, vlastní přes společnost Expiria 49% podíl ve firmě RailReklam, specializující se na poskytování reklamních ploch na železnici.

TOP 5 firem českého outdooru podle obratu, rok 2010

Pozn.: Skupina JCDecaux – souhrn za Europlakat, Rencar Praha, JCD Městský mobiliář, CLV ČR, Avenir Praha, JCD BigBoard.

Projekce: souhrnný obrat skupiny JCDecaux a JOJ Media House, rok 2010

Zdroj: účetní uzávěrky 2010. Bez společnosti RailReklam

Odhadovat možný souhrnný podíl firem BigBoard Praha, Czech Outdoor a outdoor-akzent na trhu venkovní reklamy je velmi obtížné vzhledem k absenci základních dat o českém outdoorovém trhu. Na něm se pohybuje velké množství společností, ovšem roční obrat přesahující 100 mil. Kč vytváří necelá desítka z nich.

Asociace venkovní reklamy (AVR) eviduje v Česku cca 50 tisíc nosičů využívaných pro venkovní reklamu. Údaj je však orientační, protože nezahrnuje všechny provozovatele a jejich nosiče. Podle údajů AVR vypadá podíl provozovatelů podle počtu nosičů následovně:

Odhad podílu provozovatelů na počtu nosičů ve venkovní reklamě

Zdroj: AVR

Po akvizici outdoor-akzent – s uváděným počtem více než 7 tisíc nosičů a s připočtením nosičů společnosti RailReklam – by podíl společností ve venkovní reklamě ovládaných v tuzemsku JOJ Media House mohl podle dat AVR představovat více než 30 %.

Projekce: odhadovaný podíl počtu nosičů firem ovládaných JOJ Media House

Zdroj: AVR

-mav-