Vydavatelé se spojili v RTB, založili platformu CPEx

středa, 04. září 2013, 12:35 Internet & Mobil MediaGuru

Pět českých vydavatelství zakládá společnou RTB platformu s názvem Czech Publisher Exchange (CPEx).

Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha oznámily vznik společné platformy pro prodej display reklamy formou RTB (real time bidding). Sdružení nese název Czech Publisher Exchange (CPEx) a má měsíčně oslovit přes 70 % české online populace. Vznik nové platformy označují zakladatelé za přelomovou fázi pro další rozvoj RTB v Česku. Podle zakladatelů vznikla i proto, že rozvoj RTB v Česku zatím brzdil nedostatek kvalitních ploch.

Platforma tak sdruží plochy na webech, jakými jsou Blesk.cz, Centrum.cz, e15.cz, iDNES.cz nebo Vlasta.cz. Zapojená média měsíčně navštíví více než 5 miliónu uživatelů. Zakladatelé ale zdůrazňují, že CPEx je servisní organizace pro jednotlivé subjekty, nikoli prodejní jednotka.

Prodej bude spuštěn v druhé polovině září, v tuto chvíli probíhá testování platformy. Velikost inventory odhadují zakladatelé platformy na stovky milionů impresí měsíčně. Plochy, které v RTB prodává Centrum Holdings, průkopník RTB v Česku, přejdou do platformy CPEx a nebudou tedy prodávány alternativně.

Czech Publisher Exchange rozděluje reklamní plochy do tří obsahových tříd, přičemž inzerenti mají v otevřené aukci k dispozici informace o kategorizaci, nikoliv plné URL stránky. Obchodování bude možné jak v otevřené aukci pro všechny zájemce, tak i v private market places, kde zadavatelé získávají právo přednostního nákupu. Klienti zde nakupují reklamu za předem dohodnutých podmínek a oproti otevřené aukci mohou získat i přístup k plochám, které do otevřené aukce nevstupují.

Celkový objem reklamy, prodané přes RTB, je zatím nízký, rychle ale roste. Profesní sdružení SPIR odhaduje, že objem RTB reklamy mohl v loňském roce v tuzemsku dosáhnout 9 mil. Kč. Podle odhadů zástupců mediálního trhu může být letošní růst RTB až 300%.„Očekáváme z prodeje miliony, nikoli desítky milionů,“ řekl za Mafru ředitel online divize Jiří Otevřel.

Podle Matěje Nováka ze společnosti Centrum Holdings, který se zároveň stal ředitelem Czech Publisher Exchange, je platforma otevřená všem významným online vydavatelům s redakčním obsahem. „Předpokládáme, že portfolio nabízených reklamních ploch se v budoucnu ještě rozšíří,“ dodal Matěj Novák.

Vzniklá platforma nemá žádnou souvislost s novým projektem Tomáš Řeháka, RTB laboratoří RockAd.net.

-mav-