Trh RTB v Česku je z pohledu zadavatelů v začátcích

čtvrtek, 18. září 2014, 16:06 Internet & Mobil MediaGuru

RTB je z pohledu médií rozvinutější než z pohledu zadavatelů, řekl Matěj Novák na OMG Future.

Z pohledu inzerentů je český trh RTB reklamy (real-time-bidding) spíše v začátcích, řekl na čtvrteční konferenci OMG Future ředitel Czech Publishers Exchange (CPEx) Matěj Novák. Naopak, na straně médií je RTB už poměrně rozvinutým – v nabídce je de facto většina hlavních tuzemských internetových provozovatelů. „Vidím obrovskou příležitost. Inzerenti pořád využívají spíše retargeting. Není to tak, že by se přes automatizované kanály dělaly brandované kampaně. Myslím ale, že je to záležitost příštího roku,“ řekl na konferenci v pražském SaSaZu Matěj Novák.

Očekává přitom, že peníze se budou do automatizovaného prodejního online systému, který meziročně významně roste, dále přesouvat. „Peníze v otevřeném ekosystému už jsou a myslím si, že se sem budou dále přesouvat jak z přímého kanálu, tak z privátně držených sítí,“ odhaduje.

Sdružení CPEx, které vzniklo loni v září, dosáhne podle Nováka v letošním září a říjnu v aukčním prodeji až trojnásobného výdělku než před rokem. Do budoucna pak odhaduje, že do automatizovaného systému se víc zapojí mobilní reklama a videoreklama a zároveň, že se do něj postupně přesunou i klasické bannery. „V roce 2017 budou všechny standardní bannery prodávány automatizovaně,“ myslí si.

Na prezentaci Matěje Nováka navázal Thomas Zaruba z francouzské společnosti TVTY, který ukázal konkrétní možnosti reklamy v reálném čase. První z nich je možnost analyzovat spoty právě běžící v televizi a uzpůsobit podle nich komunikaci na všech obrazovkách. „Zajímavé je to zejména v ohledu na konkurenci. Ve chvíli, kdy konkurenční spot ještě běží v televizi, vy už můžete na uživatele, kteří využívají multiscreening, cílit prostřednictvím svých bannerů,“ vysvětlil Zaruba.

Možnosti, které reklama v reálném čase má, využila na světovém fotbalovém šampionátu například francouzská Coca-Cola. Ta nechala aktivovat videoreklamu pokaždé, co dal francouzský tým v zápase proti Švýcarsku gól. Proklikovost byla ve srovnání s ostatní videoreklamou značky o 83 % vyšší.

Reklama může tímto způsobem reagovat i na počasí. Seznamovací servery by tak mohly ve chvíli, kdy prší a lidé se chtějí seznamovat více než za slunného počasí (podle zjištění až o 20 %), nasadit či zintenzivnit svou kampaň.

Konference o technologiích, médiích a spotřebitelských trendech OMG Future probíhá v SaSazu od čtvrtečního dopoledne. Z průběhu konference připravujeme souhrnnější reportáž.

-mav-, -kch-