PR Summit: Nejvíc fungují lidské vztahy s novináři

pátek, 21. října 2016, 13:30 PR MediaGuru

PR je potřeba dělat tak, aby to bavilo všechny zúčastněné, zaznělo na letošním PR Summitu.

Zasílání velkého množství tiskových zpráv nebo kreativní forma jejich předání se většinou nesetkává s potřeby novináře, a efektivita PR aktivit tak klesá. Mnohem více funguje, když PRista zná potřeby jednotlivé redakce. „Nejvíce se vyplácí lidský vztah s novinářem, v němž mu nenabízím žádné ,PR bullshity’, ale opravdu zajímavý obsah pro jeho čtenáře. Potřeba je, aby to bavilo všechny zúčastněné,“ uvedla Irena Zatloukalová, tisková mluvčí společnosti Seznam.cz na letošní konferenci PR Summit, kterou zajišťovala Blue Events. Dalším důležitým nástrojem pro dobré PR jsou podle ní také zaměstnanci firmy, kteří se mohou stát významnými ambasadory značky.

Podle Jiřího Marečka, ředitele komunikace společnosti Ahold, je pro kvalitní PR nezbytná kreativita, schopnost uvažovat v příbězích a také strategické plánování, které zohledňuje aktuální situaci i chování spotřebitelů.

Dále je nutná také schopnost zvládnout krizovou komunikaci. „80 až 90 % naší krizové komunikace se týká značkových výrobků, které nesplňují povinná kritéria české inspekce. Většinou to však odneseme my jako prodejce,“ dodal Mareček s tím, že i v informování o problematických potravinách lze pozorovat vliv vlastnického propojení určitých firem s mediálními domy.

Na sociálních sítích, kde může dojít ke krizové komunikaci s novináři, se podle Ireny Zatloukalové vyplatí buď řešit konflikt prostřednictvím soukromých zpráv, nebo na kritické příspěvky reagovat ze soukromého účtu, nikoliv z účtu firmy. „Uvidíte, že ve chvíli, kdy na kritiku reagujete z osobního pohledu, se tón konverzace změní,“ řekla Zatloukalová. „Také si schovávejte všechny e-maily, které posíláte novinářům. Nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit.“

Z pohledu vydavatele, kterého na konferenci zastupoval Radim Horák z vydavatelství Burda Praha, by PRisté měli důvěřovat redaktorům: „Každý náš časopis představuje jiný brand a každému tak sedí něco jiného. Některé PR články proto odmítáme, protože nesedí cílové skupině. Vyplatí se, když je napíšou redaktoři, kteří ví, co čtenáře zaujme.“

Kromě PR článků na míru Burda pro své jednotlivé tituly nabízí i další formy PR aktivit. Jednou z nich je testování produktů. „Tímto způsobem jsme například testovali produkty se čtenářkami elle.cz, následně jsme výsledky testu odkomunikovali v její tištěné verzi,“ dodal Horák. Další možnosti nabízí také platforma Tracdelight performance, která umožňuje organicky propojit redakční obsah a produkty s možností přímého nákupu. Čtenáři tak mohou proklikem rovnou nakoupit produkty, o kterých si v článku přečtou.

-stk-