Facebook dá v newsfeedu živým přenosům větší prostor
Uživatelům se začne zobrazovat více Live videí. Firma k jejich natáčení navíc láká celebrity.
Živé videopřenosy hrají v plánech Facebooku stále větší roli. Poukazuje na to nejenom skutečnost, že firma tuto novou funkci postupně odemyká dalším uživatelským skupinám (naposledy majitelům chytrých telefonů s operačním systémem Android). Nyní dokonce firma uvedla, že chce tento druh obsahu efektivněji umisťovat ve výpisu příspěvků – konkrétně tak, že probíhající videopřenosy hodlá řadit výše než ty, které již skončily. Statistiky údajně ukázaly, že sledování záznamu věnují uživatelé třikrát méně času než v případě živého vysílání. "S tím, jak stále roste popularita Live videí, bere je za svébytnou kategorii obsahu (odlišnou od běžných videí) a učíme se, jak vyhodnocovat jejich prioritu v newsfeedu," napsaly produktové manažerky Vibhi Kant a Jie Xu. Uživatelé se nemusejí obávat, že by jim videopřenosy unikly; v momentě, kdy některá stránka či uživatel začne s vysíláním, Facebook na to upozorní všechny její/jeho fanoušky a přátele.
Tato sociální síť ale nechce klást důraz pouze na to, komu se Live videa zobrazí. Má-li se tento formát výrazněji rozšířit, přirozeně to s sebou nese otázku, kdo je bude nahrávat. Přestože je nyní k dispozici i jiným uživatelům než těm VIP, firma se znovu obrací na celebrity. Provozní ředitelka Sheryl Sandbergová tento týden domlouvá v Los Angeles partnerskou spolupráci s přibližně stovkou známých osobností. Podle informací serveru Recode.net má jít o lidi různé úrovně proslulosti – od hollywoodských hvězd až po komiky známé de facto jen lokálně, ovšem s potenciálem tvořit zajímavý obsah. A tentokrát jim má Facebook podle informací Recode.net nabízet i peníze. Konkrétněji šestimístné sumy (dolarů), bližší detaily ale chybí. Společnost nicméně potvrdila, že tato jednání probíhají.
Krok k monetizaci
"Testujeme různé způsoby, jak motivovat partnery k experimentování s Facebook Live. Hodláme s nimi úzce spolupracovat nejen kvůli tvorbě co nejlepšího obsahu, ale také za účelem společného hledání cesty, jak tuto službu monetizovat," uvedl zástupce Facebooku.
Poznámka o potenciální monetizaci je v tomto kontextu zajímavá, protože největší sociální síť na rozdíl od YouTube nemá funkční model provizí z reklam, který by zajistil nejúspěšnějším tvůrcům slušný příjem. Partnerství s celebritami je tak svého druhu dotace, která má k Live videu přílákat dostatečně velkou komunitu tvůrců a diváků. Teprve během tohoto procesu zřejmě definitivně vykrystalizuje obchodní model nových videofunkcí Facebooku.
Prozatímní cestu ale možná paradoxně ukazuje český youtuber FattyPillow, který možnosti YouTube i Facebooku kombinuje, aniž by jej k tomu společnost Marka Zuckerbega pobízela šestimístnými či jinými částkami. Svou hlavní produkci v podobě komentovaného hraní počítačových her směřuje na YouTube, pomocí Facebook Live pak pořizuje "doplňkový" obsah typu videí ze svých každodenních aktivit. S živými videopřenosy začíná experimentovat rovněž Leoš Mareš na speciální facebookové stránce Leoš Mareš Live.
-jav-