CME opustí na Slovensku vysílání DVB-T

neděle, 21. srpna 2016, 07:00 Slovensko MediaGuru

Komerční skupina Markíza, patřící CME, odejde z DVB-T vysílání. Co dalšího přinesl končící týden?

Právě končící týden přinesl na slovenském mediálním trhu několik zásadních zpráv. Mezi ně patří záměr skupiny CME opustit digitální terestrické vysílání a soustředit se na další způsoby distribuce. Česká televizní skupina Prima zamýšlí zavést kanál zaměřený na slovenské publikum. A televizní podzimní sezóna je těsně před svým startem.

TV Markízka nepočítá s digitální terestrikou

Slovenská komerční televizní skupina Markíza, která patří pod křídla CME jako tuzemská Nova, se rozhodla od roku 2017 nepokračovat v šíření svých stanic prostřednictvím terestrické antény (DVB-T). Neprodloužila proto smlouvu s operátorem, společností Towercom. „Televize tímto svým rozhodnutím následuje mezinárodní standardy v televizním vysílání a pokračuje v trendu zkvalitňování poskytovaným služeb divákům,“ uvedla Markíza ve svém prohlášení.

Vysílání chce do budoucna orientovat na satelitní, kabelový a IPTV příjem. „Umožňuje nejen sledovat televizní stanice v HD kvalitě, ale zajistí i přístup k HbbTV, preview a archivním záznamům a poskytuje i množství dalších služeb,“ dodala Markíza.

Televizni noviny_Markiza

Operátor Towercom pokračuje podle svého vyjádření v dalším rozvoji terestrického vysílání. Rozhodnutí TV Markíza označuje za překvapivé. „Za naši stranu ale nepovažujeme vzájemná jednání za ukončená,“ uvedla firma ve svém prohlášení. Rozhodnutí Markízy ale respektuje. „Jsme otevření jakýmkoli dalším jednáním o spolupráci v budoucnosti,“ dodal Roman Fischer, generální ředitel Towercom.

Terestrická platforma není na Slovensku na rozdíl od České republiky nejsilnější platformou pro šíření televizního signálu. Podle údajů, které CME poskytla investorům, představuje DVB-T příjem na Slovensku 12 %. Mnohem významnější je satelitní (48 %) a kabelový (25 %) příjem. IPTV má představovat zhruba 15 %.

Skupina CME se netají svou snahou monetizovat obsah, což ji satelitní a kabelová distribuce umožňuje, protože od operátorů získává příjem za šíření svých kanálů.

Reality show Ostrov zahájí v úterý 6. září

Dobrodružná reality show Survivor, kterou TV Markíza bude vysílat pod názvem Ostrov, se poprvé představí v úterý 6. září od 20:35. Následně se ve vysílaní objevuje ještě ve středu a ve čtvrtek. Do vysílání se v týdnu od 5. září vrací také televizní seriál Horní Dolní, klíčový seriál TV Markíza. Novinkou v programu Markízy je potom fotbalová reality show Atletiko Cernofka, poprvé půjde také v pondělí 5. září.

Konkurenční TV Joj zařadí svůj nejúspěšnější loňský podzimní pořad, reality show Česko Slovensko má talent, do vysílání dvakrát týdně – vedle neděle se objeví také ve středu. Joj bude dále sázet na divácky úspěšný komediální seriál Naši, který nasadí dvakrát týdně (úterý a čtvrtek). Objeví se také slovenský speciál pořadu Ano, šéfe! se Zdeňkem Pohlreichem.

Prima chystá kanál pro Slovensko

Svůj vlastní kanál určený pro televizní diváky na Slovensku připravuje i TV Prima.Informuje o tom slovenský web Živé.sk,podle kterého stanice své plány na slovenském trhu potvrdila. Bližší informace o chystaném kanálu ale neuvádí. „Spuštění vysílání Prima International na Slovensku je aktuálně ve stadiu příprav a plánovaní,“ potvrdila mluvčí televize Prima Gabriela Semová bez dalších podrobností. Prima tak postupuje obdobně jako konkurenční Nova, která svůj kanál pro slovenské publikum Nova International zahájila na začátku letošního roku.

Prima

Start Uhádni můj věk úspěšný

První odvysílání soutěžního pořadu Uhádni můj věk přineslo TV Joj podíl na sledovanosti v komerční divácké skupině 12-54 ve výši 23,8 % (rating 7,6 %). V širší divácké skupině představoval rating pořadu 8,4 %, informovala televize s tím, že největší zájem pořad vyvolal ve skupině žen 45-54.  Celkově šlo o nejsledovanější nezpravodajský pořad pondělního večera. Pořad od Freemantle Media vysílá Joj dvakrát týdně – v pondělí a ve středu od 20:35. Moderátorem pořadu je Vlado Voštinár.

Z pořadu Uhádni můj věk, foto: TV Joj
Z pořadu Uhádni můj věk, foto: TV Joj

Slovenským vydavatelům klesl za pololetí prodej novin

Slovenským vydavatelům v prvním letošním pololetí klesl prodej tištěného vydání novin. Vyplývá to z údajů Kanceláře pro ověřování nákladů tisku - ABC SR a vydavatelství. Většina vydavatelských domů na Slovensku se s klesajícím zájmem veřejnosti o koupi tisku potýká už delší dobu.

Jedničkou na novinovém trhu je na Slovensku dlouhodobě bulvární deník Nový čas. Jeho denní prodej dosáhl od ledna do konce června zhruba 91.700 kusů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje pokles o 4,5 procenta.

Na druhé místo se dostal list Plus Jeden deň, který předloni ovládla investiční skupina Penta. Průměrný prodej toho listu klesl o 2,5 procenta na 41.430 výtisků denně. Za ním skončil list Pravda.

Penta získala vliv také na vydavatele listu Sme. Tento deník zaznamenal v prvním pololetí pokles denního prodeje o 13,5 procenta na zhruba 28.200 výtisků.

Sme_sk

Prodej nového listu Denník N se podle jeho vydavatele stabilně pohybuje mezi 3000 až 4000 výtisky.

Pokles prodeje zaznamenal také list Hospodárske noviny, který patří do skupiny Agrofert Holding českého ministra financí Andreje Babiše. Průměrný prodaný náklad deníku klesl o 4,2 procenta na 11.900 výtisků.

Kromě papírového vydání slovenských novin si zájemci mohou zakoupit rovněž elektronickou verzi tisku. Digitální vydání slovenští vydavatelé nabízejí prostřednictvím vlastního platebního portálu nebo v systému Piano, který zahrnuje také přístup ke zpoplatněnému obsahu internetových portálů.

-mav-, -čtk-