Versa Media postavila na Slovensku nové redakce

pondělí, 26. září 2016, 11:40 Slovensko Martina Vojtěchovská

Slovenské tituly spojené s Mladou frontou situaci po odprodeji zvládly, říká Radek Pozděna.

Vydavatelství Versa Media rozvíjelo své portfolio postupně. Jaká byla strategie vydavatelství po vstupu na slovenský trh?

Portfolio časopisů se postupně rozrůstalo, ale také se zásadně měnilo. V době mého nástupu jsme vydávali spíš odborné tituly jako Stavba nebo Bydlení, Stavby, Reality. Když přišla krize, začaly se hledat možnosti dalšího rozvoje. Díky úzké spolupráci s českou Mladou frontou to bylo celkem snadné rozhodování. Vybíraly se projekty, které se v Česku osvědčily.

V roce 2008 jsme do portfolia koupili realitní týdeník Real Immo. V té době byl velmi úspěšný, několik let se nám ho dařilo držet na velmi slušné úrovni. Po rozmachu onlinu se ale jeho výkon snížil. Zkoušeli jsme ho ještě redesignovat, ale letos v červenci jsme se ho rozhodli zavřít a soustředit se na to, co funguje a co umíme. Zůstáváme proto u lifestylového portfolia.

Versa Media se tedy snažila na Slovensko přivádět úspěšné koncepty z Česka. Měli jste zkušenost, že byste s nějakým konceptem, který v Česku fungoval, neuspěli? Třeba z důvodu odlišné mentality?

To jsou dvě různé věci. Český a slovenský trh si jsou podobné jen v něčem. Pokud jde o skladbu všech titulů, tak je to zhruba srovnatelné. Škála titulů, které trhy nabízejí, je velmi podobná. Podle mého názoru velikost slovenského mediálního trhu odpovídá tak 30 % trhu českého. Konkurence je skoro stejná jako v Česku a přetlak na tiskovém trhu je obrovský. Na Slovensku se navíc distribuuje dost českých titulů, které trh doplňují. Mentalita je ale jiná otázka, tam shoda neplatí.

Vzhledem k tomu, že Versa Media přenášela značky z českého prostředí, nebylo by lepší distribuovat na Slovensku české verze těchto titulů?

To by lepší nebylo. Jen překládané články nefungují na Slovensku tak dobře. Je potřeba pracovat s regionálním obsahem, místními tvářemi a přizpůsobovat obsah slovenskému prostředí.

Jaké tituly z vašeho portfolia považujete za vlajkové?

Máme dvě takové vlajkové lodě. Jednak je to časopis Maminka. V tomto segmentu se nám uvolnila konkurence, když před dvěma lety skončil časopis Mamina (Společnost 7 Plus, pozn. red.). Druhou vlajkovou lodí je časopis Moje psychologie. Paradoxně měla obtížný start. První dva roky od startu si čtenáři mysleli, že jde o odborný titul. Chvíli trvalo, než si k časopisu našli cestu.

Zastoupení máme i v dalších kategoriích – v pánském segmentu vydáváme časopis ForMen, v segmentu titulů pro rodiče časopis Maminka, v titulech o vaření F.O.O.D. a v dětském segmentu měsíčník Šikovníček. Ten nedávno prošel proměnou a věříme, že s ním zabereme ještě větší místo na trhu. V kategorii dětských časopisů je na Slovensku těžká konkurence, prodávají se zde i zahraniční tituly a segment je obsazený. Nejmladší je časopis F.O.O.D, který vychází třetím rokem a na trhu se velmi rychle chytil. Osobně jsem přesvědčen, že F.O.O.D. na trhu nemá konkurenci a je to vidět i na reakci klientů.

Radek Pozděna, foto: Versa Media
Radek Pozděna, foto: Versa Media

Jak se na vašem chodu projevil odprodej titulů Mladé fronty společnosti CN Invest? Prodej se týkal právě titulů, které na Slovensku vydáváte.

Do té doby, než se prodala část titulů Mladé fronty do CN Invest, vznikala většina obsahu v Mladé frontě a na Slovensku se doplňovaly jen regionální záležitosti. Po prodeji části titulů Mladé fronty letos v dubnu jsme se ocitli v situaci, že redakce, které časopisy tvořily, odešly do CN Invest. Museli jsme na situaci reagovat. Padlo rozhodnutí, že pročistíme portfolio a postavíme nové redakce. Dva měsíce po odprodeji českých titulů vyjela první slovenská čísla.

Stavěli jste tedy nové redakce pro všechny tituly?

Ano, pro všech našich šest titulů. Na Slovensku jsme neměli plnohodnotné redakce, jednalo se o doplňování slovenského obsahu.

To představuje nějakou investici…

Je to investice, která se vrátí. Bez lidí nemůžeme vydávat. Tým jsme postavili velmi rychle.

Kolik lidí vaše časopisy připravuje?

Redakce máme postaveny na jednom šéfredaktorovi, který je obklopený svými spolupracovníky.

Jak jste si tedy vyhodnotili složení portfolia?

Připravili jsme zásadní relaunch Moje zdraví. Je to nejstarší titul z našeho portfolia. Původně začínal jako časopis pro lékárny a na podporu volně prodejných léků. Měl i takový seniornější vzhled. Tento koncept ale přestával fungovat. V rámci letošních jarních změn jsme se pak rozhodli zavřít titul Dieta. Oba tituly si byly blízké a podobné, a proto jsme je sloučili. Ponechali jsme značku Moje zdraví, protože šlo o silnější brand. Populárně naučnou část časopisu jsme tím rozšířili do zdravého životního stylu. Dieta vyšla naposledy v červenci.

Směřují vaše úvahy k tomu, že byste vaše portfolio rozšířili?

V dohledné době neplánujeme nové tituly. Pokud mohu předjímat, tak ani v příštím roce to pro nás nebude prioritní. Nejprve musíme stabilizovat to, co máme. Akvizicím se nebráníme, pokud by se něco zajímavého objevilo, zvažovali bychom tuto možnost.

A možnost zavedení titulu typu ekonomického týdeníku Euro?

Dříve jsme měli podobný titul, měsíčník Eurobyznys. Jenže takový měsíčník dnes nepřináší nic aktuálního. Nevidím to reálně.

Jak hodnotíte situaci na slovenském inzertním trhu?

Tiskový trh stagnuje, až propadá. Hlavním cílem je získat z reklamního koláče dost peněz. Na to je potřeba kvalitní produkty, argumenty, čísla čtenosti. Došlo k přerozdělení peněz mezi jednotlivé mediatypy. Tím, že se televize stala přístupnější, odlilo to printu značné peníze.

Hodláte rozvíjet online tituly?

Možností je jedině akvizice, stavět online od začátku už nelze. Trh je ale z mého pohledu rozebraný. Akvizice, které se mohly uskutečnit, už proběhly.

Versa Media

Slovenské vydavatelství Versa Media (dříve MF Media) bylo založeno v roce 2005. Jediným společníkem vydavatelství je firma European Financial Services (akcionář české Mladé fronty). Radek Pozděna je jednatelem společnosti od dubna 2009.