Mafra chce tým pro adblock, O2 dá víc do digitálu než TV

středa, 12. října 2016, 19:25 Internet & Mobil, Tisk, TV MediaGuru

Na středeční konferenci Czech Internet Forum 2016 zazněly některé strategické záměry.

Mediální skupina Mafra chce vytvořit vlastní tým, který se bude zabývat tím, jak se postavit blokátorům online reklamy. Na středeční konferenci Czech Internet Forum 2016 to řekl Michal Hanák, člen představenstva skupiny Mafra. Přestože blokování internetové reklamy je považováno za systémovou hrozbu, Hanák tento názor nesdílí. Adblock označuje spíš za překážku, které je nutné se věnovat. Jak řekl, Mafra žije s adblockem už čtyři roky, řešení je pro ni důležité i proto, že 80 % svých online tržeb generuje přes bannery a například na iDnes.cz tvoří bannery 98 % tržeb.

Už od léta 2012 registrovala Mafra uživatele, kteří viděli články, ale nezobrazovali se jim reklamy. Od podzimu 2012 proto spustila vlastní řešení nazvané Dacan, později byl ale systém zablokován. Na podzim 2015 vydala Mafra novou verzi interního „antiadblocku“ s kódovým označením Zuzana, ale i ta je později nahrazena jiným systémem (AAGun). Od letošního ledna začali adblockeři zkoušet, jak reklamy zablokovat, ale velmi často tím blokovali i další věci na stránce a reklamovali funkčnost iDnes.cz. „Tyto věci jsme neopravovali, pokud jsme věděli, že je způsobuje adblock,“ uvedl Michal Hanák. Poté, co adblockeři změnili taktiku, začala Mafra testovat v letošním září nové externí řešení. Od příštího roku se pak rozhodla vybudovat zmíněný vlastní tým pro boj s adblockem.

Michal Hanák. foto: Mafra
Michal Hanák. foto: Mafra

„O uživatelích adblocku přemýšlíme jako o normálních uživatelích, kterým chceme nabídnout reklamy. Monetizace reklamou nám dává smysl a nechceme ji opouštět,“ uvedl Hanák s tím, že snahy nabídnout adblockerům obsah bez reklam se vesměs míjely účinkem. Když Mafra nabídla adblocekrům možnost získat za 89 Kč přístup k obsahu iDnes.cz bez reklam, předplatilo si ho 15 lidí. V případě nabídky obsahu bez reklam zdarma projevilo zájem 55 lidí z řad adblockerů. „Se světonázorem se těžko bojuje, když adblockeři dostanou alternativu, tak ji stejně nevyužijí, alternativu nechtějí,“ uzavřel Michal Hanák.

Economia: Desetina příjmů z obsahu je digitálních

Zatímco pro Mafru je nadále klíčové monetizovat obsah přes prodej reklamy, společnost Economia se na podzim roku 2014 pustila i na pole placeného online obsahu. Z digitálního obsahu eviduje Economia roční příjmy ve výši 21 mil. Kč, řekl posluchačům generální ředitel Roman Latuske. Je to desetina celkových příjmů, které Economia získává z prodeje obsahu. Letošní příjmy z prodeje předplatného a z volného prodeje deníku Hospodářské noviny mají představovat 190 mil. Kč. Výnosy z bannerové reklamy pak činí cca 200 mil. Kč ročně, dodal šéf Economie. Více zde.

Struktura předplatitelů Economie, 2014-2016

Zdroj: Czech Internet Forum 2016
Zdroj: Czech Internet Forum 2016

O2: Chceme se přiblížit Netflixu

O mediálních aktivitách promluvil na CIF 2016 generální ředitel společnosti O2 Tomáš Budník. O2 více než před rokem spustila vlastní sportovní kanál O2 Sport. Letos k ní uvedla i tematický kanál O2 TV Fotbal, dále plánuje ještě O2 TV Hokej a O2 TV Tenis. „Připojení do O2 TV nám vlastně slouží jako peoplemetry, přesně víme, co lidé sledují. Další obsahové změny tedy plánujeme podle chování našich diváků,“ podotkl Budník s tím, že kromě fotbalu, tenisu a hokeje se u Čechů těší oblibě také bojové sporty a rybaření. Od 10. října O2 TV Sport tak vysílá vlastní reality show Oktagon z prostředí MMA. „Naší ambicí je věnovat se v tvorbě obsahu jen sportu. O jiném typu vlastního obsahu neuvažujeme,“ doplnil Tomáš Budník.

V budoucnu se chce O2 TV stále více vzdalovat zažitému modelu lineárního vysílání. „Chceme se podobou co nejvíce přiblížit Netflixu. Divákům budeme spíše než lineární program nabízet na základě jejich chování pořady, které by je mohly zajímat,“ předeslal. Posun zaznamená i marketingová komunikace, v níž se bude O2 stále více soustředit na digitální prostředí. V příštím roce budou proto mediální investice společnosti do digitálu vyšší než do televize. 

Tomáš Budník na Czech Internet Forum 2016
Tomáš Budník na Czech Internet Forum 2016

Zoot.cz: Online investice hrají prim

Už 75 % svých mediálních investic do digitálu dnes alokuje e-shop s módou Zoot.cz. Zatímco na internetu je neustále, do offline médií, televize a rádia, investuje zejména před vánočními svátky. „Na internetu přitom stojí za to cílit na lidi  v jejich volném čase, až 64 % totiž u nás nakoupí mimo pracovní dobu,“ řekla marketingová ředitelka společnosti Pavlína Louženská a dodala: „Až 85 % zákazníků u nás nenakoupí při prvním nákupu. Nákup provedou až při druhé či další návštěvě.“

Partnerství s fotbalem pomohlo epojištění.cz

Účastníkům konference se představil také Jan Barta, většinový vlastník vydavatelství bulvárního webu Extra.cz či společnosti epojištění.cz, jež se letos stala generálním partnerem fotbalové ligy. „Partnerství nám pomohlo zejména navýšit povědomí o značce z původních 10 % na současných 36 %. Co se týče přímé návštěvnosti na stránky epojisteni.cz, je trochu nižší, než bych očekával, ale zase se to odráží například na call centru nebo třeba zájmu lidí u nás pracovat,“ popsal Jan Barta.

Do médií, kde kromě Extra.cz vlastní ještě weby ExtraStory.cz a G.cz, investovat ve větším objemu už nehodlá. „Dnes to není obor, kde se dají generovat velké peníze,“ dodal Jan Barta s tím, že jeho mediální aktivity nyní vykazují EBITDA ve vyšších milionech korun. 

Jan Barta (vlevo) v rozhovoru s Davidem Slížkem na CIF 2016.
Jan Barta (vlevo) v rozhovoru s Davidem Slížkem na CIF 2016.

Seznam.cz chce i peníze TV zadavatelů 

Konferenci otevřel rozhovor výkonného ředitele Internet Info Jána Simkaniče s generálním ředitelem Seznamu Pavlem Zimou. Z něho mj. vyplynulo, že Seznam.cz upravuje home page tak, aby uživatelé upřednostnili tyto stránky před stránky Facebooku. Zároveň zmínil, že reklamní investice pro nový projekt video zpravodajství Seznam Zprávy mají přicházet z tzv. nových peněz, což mají být investice určené pro TV reklamu, nikoli pro internet. Podrobněji jsme psali zde.

-mav-, -stk-