Zájem o Černý pátek u českých zákazníků roste

čtvrtek, 24. listopadu 2016, 00:05 Marketing MediaGuru

Nákupní akce Black Friday postupně sílí i na českém trhu. Zapojí se mnohem více obchodů.

Black Friday neboli Černý pátek, který letos připadá na 25. listopadu, získává stále větší význam. Zatímco ještě před dvěma lety se do něj zapojovaly prakticky jen největší internetové obchody, letos lze hovořit o masovější akci. Celá řada e-shopů odstartovala slevy pod tímto názvem s týdenním předstihem a některé obchody slevy natáhnou až do neděle nebo je prováže s tzv. Cyber Monday, což je další slevová akce připadající na pondělí 28. listopadu.

Znamením Black Friday jsou většinou výrazné slevy, především na elektroniku. E-shopy volí většinou dva hlavní přístupy, buď plošně zlevní celý sortiment o určité procento, nebo mají vytipované vyšší desítky produktů, které nabídne za výhodnější cenu než obvykle. Ne všechny nabídky lze však označit za opravdu cenově výhodné. Ověřené slevy, tzn. jen produkty za nižší cenu, než za kterou je prodejce standardně prodává, a to i pokud jsou zrovna ve slevě, monitoruje na českém trhu Skrz.cz. Vedle slev některé e-shopy nabídnou i zvýhodněnou dopravu při platbě kartou nebo při platbě nad určitou částku.

Výběr e-shopů zapojených do akce Black Friday

E-shop

Termín

Slevy

Alza.cz 18.11.-27.11. Slevy až 80 % na vybraný sortiment
Mall.cz 21.11.-27.11. Slevy až 80 % na vybraný sortiment
Datart 21.11.-27.11. Slevy až 83 % na vybraný sortiment
Kasa.cz od 18.11. Slevy až 70 % na vybraný sortiment
CZC.cz od 18.11. Slevy až 80 % na vybraný sortiment
Euronics.cz od 18.11. Slevy až 80 % na vybraný sortiment
Okay.cz Ještě nezačalo Plošná sleva na širší sortiment zboží
Exasoft.cz od 21.11.  
Sporilek.cz do 25.11. Slevy až 80 % na vybraný sortiment
e-beko.cz od 25.11.  
Onlineshop.cz 21.11.-27.11. 5 % sleva na vše
MT-nabytek.cz od 24.11.  
4-home.cz od 25.11.  
ZOOT.cz Ještě nezačalo Slevy až 50 % - speciální kolekce s černým oblečením
Answear.cz 21.11.-26.11. Slevy až 70 % na vybraný sortiment
UrbanStore.cz 21.11.-28.11. Slevy až 90 % na vybraný sortiment – ženy
UrbanStore.cz 21.11.-28.11. Slevy až 90 % na vybraný sortiment – muži
Vivantis.cz 21.11.-27.11. Slevy až 65 %

Zájem o Black Friday roste i na straně zákazníků, což potvrzuje i Karel Kučera, marketingový ředitel společnosti Alza.cz, která se do akce zapojí již popáté. „Loňský Black Friday byl velmi úspěšný – drtivá většina produktů byla vyprodána, některé za pouhé minuty. Lákaly hlavně telefony, tablety, příslušenství a doplňky k počítačům a elektronice,“ dodává s tím, že letos obchod nabízí slevy u 677 nejžádanějších produktů napříč portfoliem.

Cestou prodlouženého období se vydal i Datart, který se loni Černého pátku účastnil poprvé. „Překvapil nás obrovský zájem mezi našimi zákazníky. Tržby ten den značně poskočily, i když u nás nešlo o rvačky jako v USA. Český zákazník potřebuje více dní na reakci, proto jsme letos připravili celý Černý týden,“ popisuje tisková mluvčí Iva Pavlousková.

Poprvé se do akce zapojí také ZOOT.cz, který přichystal až 50% slevu na černé věci ze speciální kolekce čítající tisícovku nejžádanějších produktů. „Dramatický nárůst zákazníků na Black Friday neočekáváme, ale předvánoční čas je pro nás samozřejmě nejsilnější sezóna v roce. Proto se soustředíme spíše na naši vánoční kampaň ,Něco‘, která je nyní v plném proudu,“ doplňuje za ZOOT.cz Andrea Burgerová.

Na Černý pátek hlavně nepodceňte přípravu

Na slevové akce, jako je Black Friday, se však zapojené obchody musí pečlivě připravit, a to zejména po provozní stránce. „Black Friday představuje výbornou příležitost, jak k sobě přilákat nové zákazníky a ty stávající odměnit. Nicméně je potřeba počítat s navýšením objednávek – připravit stránky na zvýšenou návštěvnost, uzpůsobit tomu logistiku i personální zastoupení. Je nutné mít na dané období dostatek skladníků, baličů i zásobu balicího papíru,“ upozorňuje Eugene Terehov ze společnosti Neklo, jenž vystoupil na setkání Koruna Business Club. Velmi důkladně se proto na Černý pátek připravuje například již zmíněná Alza.cz. „Vše, od skladových zásob, přes perfektně připravenou logistiku, interní systémy, až po zákaznické služby, musí být nachystáno na mimořádný zájem zákazníků,“ dodává Karel Kučera.  

Ve chvíli, kdy je obchod na Black Friday po provozní stránce připraven, je možné začít komunikovat. Datart kupříkladu využije tištěnou inzerci a POS materiály na prodejnách, většina zapojených obchodů však sáhne po e-mailingu. „Před akcí typu Black Friday se slevové nabídky množí. Zákazníci mohou do svých e-mailových schránek dostat až 20 podobných e-mailů, a to je potřeba brát v potaz,“ radí Kristina Pototskaya z americké firmy Triggmine. Vyplatí se proto poslat e-mail o něco dříve, nabídnout „tajné slevy“ jen pro věrné zákazníky, vypsat tzv. happy hours, zařadit animaci nebo si pohrát s předmětem. Obecně funguje psychologický důraz na exkluzivitu, dočasnost nabídky a obavu, že už zboží nebude. Například předmět „Rychle mě otevři. Platím jen do dnešních 20 hodin.“ funguje z hlediska míry otevření lépe než „Speciální nabídka na Black Friday jen pro Vás. Nepropásněte ji.“

„E-shop by měl mít rovněž připraven systém e-mailů pro jednotlivé fáze nákupu, zaslat e-mail v případě opuštěného košíku či stránky, ale i zaktivizovat zákazníky, kteří u vás již dlouho nenakoupili,“ dodává Kristina Pototskaya. Míra konverzí se zvýší, když je zákazníkovi opuštěný produkt nabídnut se slevou.

Black Friday je však jen začátkem před nejvýznamnější sezónou e-commerce, kdy se před Vánocemi na českých e-shopech uskuteční dvě třetiny veškerých ročních nákupů. Již v listopadu je však možné si zákazníky slevami „zahřívat“. Následovat by měl e-mailing s tipy na dárky, dárkovou kartou, happy days a také informací, do kdy je ještě e-shop schopen doručit zásilku. „Pro úspěch je však nezbytné segmentovat zákazníky v databázi. U aktivních zákazníků si můžete dovolit frekvenci e-mailů zvýšit, ale u těch méně aktivní nikoliv,“ doporučuje Michaela Brodecká z Acomware s tím, že nutností je také být responzivní: „Až 18 % veškerých objednávek na e-shopech je už dnes realizováno z mobilních zařízení.“

svatky_ecommerce Jak na e-mailing v době předvánoční? (Zdroj: Acomware)

-stk-