Mafra Slovakia chce růst v digitálu, rozšíří HN televizi

čtvrtek, 15. prosince 2016, 11:45 Slovensko Martina Vojtěchovská

Nové HN konto nebo pilotní test v kabelovém vysílání chystá slovenská Mafra, říká Vladimír Mužík.

Rok 2015 jste z pohledu Mafra Slovakia označil jako rok rozvoje, předcházející rok 2014 jako rok konsolidace. Jaký byl ten letošní rok?

Pro nás by letošní rok rokem stabilizace. Ukázalo se, že většina z novinek, které jsme uvedli v předešlém roce, má právo na život. Bylo důležité, aby se potvrdil nástup ženského měsíčníku Evita a aby Hospodárske noviny neztratily svůj glanc. Podstatný je také rozvoj internetu, který chceme ještě víc rozvíjet v roce 2017. I internetová HN televízia potvrdila svoje čísla. V nejlepších měsících dosáhla 1-1,5 mil. reklamních přehrání.

Loni jste zmiňoval, že uvažujete v případě internetové HN televízie i o možném rozšíření do kabelového vysílání. Je to aktuální?  

HN televíziu chceme dále rozšiřovat, to je celkem jasné. Spustíme pilotní projekt s jedním větším kabelovým operátorem na Slovensku, ve kterém nabídneme on demand kanál. Uvidíme, jak bude fungovat.

Programově ale vaše televize zatím nenabízí vysílání pro delší časové úseky dne?

Ne, k tomu máme ještě daleko. Je to ale nějaká vize, kudy chceme jít. Zatím nejdelší kontinuální program jsme nabídli během amerických voleb, kdy jsme začali vysílat kolem šesté hodiny a skončili kolem deváté hodiny.

Takže do zmiňovaného pilotního vysílání byste zařadili smyčku rozhovorů, které v rámci online vysílání vytváříte?

Smyčka dlouhodobě neuspěje. Lidé jsou čím dál tím náročnější na obsah a smyčka by je dlouhodobě neuspokojila.

To znamená, že budete muset rozšiřovat vlastní pořady.

Ano, jinak než rozšířením pořadů a výroby to nepůjde. Ale musíme za tím vidět rozumná čísla. S rozvojem každopádně počítáme i bez ohledu na pilotní projekt. Musíme neustále přinášet něco nového.

HN televízia je pro vás na internetu vlajkovou lodí v rámci zpravodajství. Co zábavní server Pusti.to?

Pusti.to je vedlejší projekt, který v sobě nenese žádné náklady. Občas si na něm něco zkoušíme. Využíváme v něm obsah, který už se vyrobil v Česku (Pusti.to je obdobou českého Playtváku, pozn. red.). Zábava ale pro nás není ve videu stěžejní věc. Chceme se primárně orientovat na zprávy a byznys zprávy pod značkou HN televízie.

Odhlédneme-li od video obsahu, připravujete na internetu nějaké novinky?

Na jaře představíme portál Svět Evity.sk, který bude nezávislý na webu HN. Evita se teď na HN online objevuje, ale obě značky k sobě pochopitelně moc nepasují. Chceme proto web Evity postavit samostatně. Brzy také představíme nové HN konto.

HN konto je placený online web HN. Proč se mění?

Jeho současná podoba neodpovídá našim představám pro rok 2017.

Jak tedy bude nově vypadat?

Chceme přijít s komfortnějším řešením pro uživatele na principu jednoduchého placení.  Současné je příliš složité. Chceme představit i web bez reklam. Držíme se modelů, které se objevují na jiných webech.

Bude řešením v rámci nového HN konta i postup vůči online blokátorům reklamy?

Můj postoj k adblocku je dlouhodobě známý. Řešení připravujeme ve spolupráci s mateřskou skupinou a přijdeme s ním v příštím roce. Zatím nikdo žádný dokonalý model nevymyslel, nicméně je jasné, že adblock ničí vydavatele

Jak se společnosti Mafra Slovakia vůbec osvědčuje zpoplatněný online obsah?

Výnosy z placeného online obsahu jsou v současnosti na úrovni jednotek procent. Myslíme si ale, že z placeného obsahu můžeme mít vyšší výnosy než doposud. Podle mě je i reálné dostat se na úroveň 10 % celkových výnosů. Noviny budou dál klesat, takže se musíme pokoušet stavět další výnosové nohy pro HN.

A pokud jde o celkové hospodaření firmy v letošním roce?

Celkový výsledek zatím podléhá auditům, ale určitě provozní zisk bude lepší než v roce 2014 a 2015.

Pokud se ještě vrátíme k tištěnému portfoliu, v letošním roce jste zkoušeli vstoupit i do bulvárního segmentu se zakoupeným časopisem Star. Z něho jste se ale stáhli.

Pokus etablovat se do nového segmentu nebyl úspěšný, to je třeba si přiznat. K tištěnému portfoliu můžu dodat to, že žádný print nemáme ve ztrátě.

Budete chtít přijít s novými tituly i v příštím roce?

Máme připravené 2-3 projekty, které zvažujeme, ale musíme v nich vidět i synergie s mateřskou firmou. Nic není rozhodnuto.

Do jaké míry je velká rivalita na slovenském trhu? Jak vychází Mafra Slovakia například s News and Media Holding, která patří Pentě?

Vycházíme spolu standardně. Máme Asociaci vydavatelů, kde sdílíme věci, které jsou pro náš obor podstatné. Dokážeme se domluvit. Není tady nesmiřitelný boj jako svého času v Česku mezi deníky Blesk a Aha!.

Jaké jsou hlavní cíle Mafra Slovakia v roce 2017?

Budeme se soustředit na digitál. Vedle webu Svět Evity a nového HN konta chystáme další weby, nikoli zpravodajské. Na česko-slovenském trhu je zpravodajských webů dost. Karty se rozdaly před 10-15 lety a pro toho, kdo u toho nebyl, je velmi obtížné na trh proniknout bez ohledu na informační smog. Nevylučuju však, že to nejde, ale skutečně musíte mít dobře rozmyšlený koncept. Ale je to obtížné a my nejsme velké vydavatelství a nemůžeme si dovolit žádné rozsáhlé investice. Musíme se soustředit na HNonline a to rozvíjet.

Vladimír Mužík, výkonný ředitel Mafra Slovakia

Do vedení slovenského vydavatelství Mafra Slovakia byl jmenován v dubnu 2014. Předtím krátce působil jako ředitel nových médií slovenské skupiny Joj. Od února 2012 do srpna 2013 byl ředitelem zpravodajství TV Nova. Do Novy přišel v červnu 2011 na post ředitele PR a komunikace. Má dlouholeté zkušenosti s tištěnými médii. Od podzimu 2006 do května 2011 řídil deník Blesk. Předtím působil čtyři a půl roku na Slovensku jako šéfredaktor deníku Nový čas. Společnost Mafra Slovakia je od loňského roku součástí mediálních aktivit skupiny Agrofert Andreje Babiše.