Retail budoucnosti počítá s internetem věcí

amazongo
Internet věcí se dostává i do prodejen. Přináší více dat, ale i riziko a zodpovědnost.

Na sklonku loňského roku představil Amazon svůj nový projekt, s nímž chce v dohledné době přesídlit z online prostředí do kamenného obchodu. Jeho pojetí prodejny bez front a pokladen, kdy si zákazník po registraci telefonem vezme z regálu, co potřebuje, a prostě odejde, ukazuje možnosti, které do retailu přinášejí nové technologie. Pomocí strojového učení a rozpoznávání tváří prostřednictvím kamer a senzorů dokáže Amazon Go přesně zjistit, co si daný zákazník vzal z regálu, a po jeho odchodu mu příslušnou částku strhnout z účtu na Amazonu.

Příklad Amazon Go nastiňuje ne tak vzdálenou budoucnost, kdy budou čas, pohodlnost a data hrát při nakupování stále významnější roli. Čas bude spolu s pohodlností nákupu rozhodujícím faktorem pro zákazníky, zatímco data budou cenným zdrojem informací v rukou obchodníků. Důležitost dat si už dnes uvědomují i hráči na českém či slovenském retailovém trhu, jak ale zaznělo na letošní konferenci Retail Summit, jejich sběr, zpracování a analýza se neobejdou vždy bez překážek.

„Každá inovace stojí firmu peníze, energii i lidi. V Lidlu jsme si proto pro inovační projekty vytvořili tři pravidla. Zaprvé každému inovačnímu projektu se věnujeme maximálně tři měsíce, zadruhé z něj připravujeme ,proof of concept´ v podobě sepsání nákladů a výhod a zatřetí o něm na kvartální bázi reportujeme managementu,“ popsal šéf IT slovenského Lidlu Miroslav Jaššo s tím, že je také nutné sestavit dobrý tým a přesvědčit vedení, že ne vždy bude inovace fungovat.

Lidl tak na určitých prodejnách na Slovensku využívá malé senzory na košících či vozících, které sledují pohyb zákazníků po prodejně. „Díky tomu víme, kde se pohybují, jak rychle a v které uličce tráví kolik času. S těmito informacemi můžeme následně lépe promýšlet layout prodejny, dosavadní údaje tak můžeme podpořit či vyvrátit v reálném čase,“ dodal Miroslav Jaššo.

Společnost Marnett, jež na Slovensku provozuje franšízovou síť módních obchodů Mango, se v oblasti datové analytiky spojila s firmou Pygmalios. „Od srpna loňského roku sbíráme data o každé naší prodejně. Mám tak v ruce informace o počtu návštěvníků na prodejně, o jejich konverzi v zákazníky či o tom, jaké hodiny jsou nejsilnější,“ prozradil marketingový ředitel společnosti Marek Knut.

Získaná data umožňují Knutovi posilovat personál na očekávané špičky návštěvnosti či prodlužovat otevírací dobu. Zároveň je zohlední v marketingové komunikaci, například v newsletteru, s nímž pobízí členy věrnostního klubu k návštěvě prodejen mimo špičku. „Rovněž je možné připravit samostatný komunikačně-obchodní koncept na míru každé prodejně,“ doplnil Knut.

Zapojením moderních technologií se zabývá také společnost Metro, na českém trhu známá spíše pod svou značkou Makro Cash & Carry. Na francouzském trhu se rozhodla testovat novou podobu prodejny ve virtuální realitě, v níž vystavila celý obchod s regály naplněnými zbožím. „Lidé v ní dostali nákupní seznam a šli nakupovat. Následně jsme se jich mohli zeptat, jak se v obchodě cítili, a pozorovat, jak rychle našli hledané položky ze seznamu,“ řekl Karel Hanzlík, head of corporate merchandising & space planning společnosti Metro.

Data, sesbíraná i díky internetu věcí, tak nabízí obchodníkům možnosti k lepšímu nastavení služeb, rozložení jednotlivých kategorií na prodejně či zlepšení komunikace. „Nicméně ke každé inovaci je nutné mít jasné byznysové zadání a nastavené KPIs,“ podotkl Karel Hanzlík. Ruku v ruce s tím jde i zajištění internetové bezpečnosti a zodpovědnost, jež se pojí se zpracováním dat.

-stk-

Zařazeno v rubrice: Marketing

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.