Rádia, která už na Slovensku nevysílají

radio
Seriál o médiích, která už opustila slovenský trh, završujeme přehledem rádiových stanic.

Slovenský rozhlasový éter priniesol viacero projektov, ktoré dnes už neexistujú. Niektoré mali dobrú počúvanosť a udržali sa v éteri viac než desaťročie, iné skončili pomerne rýchlo. Prinášame výber tých najzaujímavejších zaniknutých komerčných rádií.

Spravodajstvo aj vypínanie vysielačov

Medzi prvými súkromnými stanicami, ktoré na Slovensku získali licenciu, bolo Rádio Twist. Začalo vysielať v roku 1993. Malo progresívny zvukový obal s jinglami spievanými Darou Rolins a oceňované kampane.

Rádio, ktorému šéfoval herec Andy Hryc, sa profilovo ako informačné, malo vlastný tím reportérov, pripravovalo spravodajskú reláciu Žurnál, ponúkalo víkendovú politickú diskusiu. Často bolo kritické k vtedajšiemu premiérovi Vladimírovi Mečiarovi a hnutiu HZDS. Vyústilo to až do stavu, že Slovenské telekomunikácie mu koncom roka 1997 vypli energiu pre vysielač Sitno. „Prípad mal dohru pred súdom, ktorý potvrdil, že toto konanie pracovníkov ST bolo nezákonné,“ uvádza Mediálna ročenka.

No Twist prinášal aj iné než spravodajské prvky. V jeho éteri rozprával kňaz, vlastnú reláciu mal Milan Lasica, neskôr Milan Markovič, nedeľné dopoludnia sa vysielali zábavné relácie s humoristami, čo tu odštartovali úspešnú kariéru pokračujúcu následne v televízii. Napríklad Andy Kraus a Peter Marcin práve v Twiste začali spoluprácu, ktorá neskôr viedla k nadpriemerne sledovaným televíznym kabaretom Hurikán a Uragán a sitkomu Susedia.

Zaujímavosťou tiež bolo, že Twist mal okrem Bratislavy štúdiá aj v Banskej Bystrici a Košiciach a ponúkal verzie denného prúdového vysielania – s rovnakou hudbou, ale inými moderátormi. Regionálne štúdiá neskôr musel z ekonomických dôvodov zavrieť.

V najlepších časoch sa Twist držal okolo 4. miesta počúvanosti. Postupne sa však menil záujem spoločnosti o politiku, navyše sa zhusťovala rozhlasová konkurencia. Twist to skúšal odklonom od spravodajstva, zmenami hudobnej profilácie a hľadal tiež investora. Zanikol po 13 rokoch v roku 2006.

Na miesto Twistu prišlo s tou istou licenciou, ale novými majiteľmi, Rádio Viva. Vydržalo sedem rokov a jeho frekvencie nakoniec za okolností kritizovaných vtedajším manažmentom Vivy získala iná firma, dnes prevádzkujúca oldies Rádio Vlna.

Lokálka s lukratívnymi frekvenciami

Na opačnom strane názorového spektra bola Hviezda FM. Vyrástla z pôvodne regionálneho Rádia Nitra, ktoré získalo lukratívne ženevské frekvencie a aby zdôraznilo svoj nadregionálny dosah, premenovalo sa na Hviezdu FM. Riadil ho okrem iných funkcionár HZDS v nitrianskom regióne a neskôr podpredseda strany Ján Kovarčík. Okrem Nitry vysielalo napríklad z Bratislavy a Banskej Bystrice, i keď počúvanosťou k najsilnejším nepatrilo a bolo v druhej päťke staníc alebo aj nižšie.

Program Hviezdy FM pozostával okrem prúdového vysielania a politicky zafarbeného spravodajstva napríklad aj z nočných kontaktných relácií alebo pravidelnej relácie na pomedzí ezoteriky a mimozemských teórií.

K moderátorom Hviezdy, ktorí sa v mediálnej brandži udržali doteraz, patrí napríklad terajší Chief Marketing Officer vydavateľstva News and Media Holding Jindřich Staněk alebo Marta Jančkárová, niekdajšia moderátorka RTVS, ktorá nedávno prešla do nového spravodajského Rádia Aktual.

Po odchode HZDS do opozície sa pozícia rádia zhoršila. Zároveň rástli jeho dlhy voči Slovenským telekomunikáciám. Tie stanicu vypli, ale ako uvádza Mediálna ročenka, rádio Hviezda FM „vytvorilo precedens následným predložením predbežného opatrenia súdu, na základe ktorého museli Slovenské telekomunikácie – napriek neplateniu rádia – obnoviť jeho vysielanie“. Hviezde FM sa v tom období rozsiahlo venoval týždenník Trend. Rádio sa sťažovalo na monopol Telekomunikácií, rozdielne tarify pre rôzne stanice (čo druhá strana poprela), hovorilo o „politickom akte“, „koordinovanej ekonomickej blokáde“, keď podniky so štátnou účasťou nesmeli inzerovať vo Hviezde FM, a „dlhodobo nepriaznivo ovplyvňovaných“ prieskumoch počúvanosti.

Hviezda FM zanikla v roku 2004, keď mala podľa RadioTV.sk dlh voči telekomunikáciám vyše 40 miliónov Slovenských korún, dohadovala sa s novým investorom a dokonca cez RDS zmenila názov na „Alfa“. Rokovania však stroskotali.

Začalo sa to politicky

Aj ďalšie multiregionálne Rádio Koliba, ktoré začalo vysielať v roku 1997, vzniklo na politických základoch. Podľa Mediálnej ročenky Koliba „získala ako jediná v histórii udeľovania licencií hneď na začiatku dve lukratívne frekvencie a následne, opäť bezprecedentne, ešte pred začatím samotného vysielania, ďalšie dve“, za čím „videli držitelia licencií silnejúci politický tlak vládnuceho HZDS a jeho – i ním samotným deklarovaný – kapitálový vstup do mediálnej oblasti“. Spoluvlastníkom stanice bol Fedor Flašík, ktorý šéfoval reklamnej agentúre Donar a robil kampane pre HZDS. Naposledy sa zviditeľnil kandidatúrou za riaditeľa RTVS. Taktiež spoluvlastníčkou a prvou riaditeľkou rádia bola Monika Beňová.

Koliba chcela podľa Sme cieliť na poslucháčov od 25 do 45 rokov a prinášať obsažnejšie správy zo športu. Napokon ponúkla klasické komerčné hudobné vysielanie s prúdovou zložkou. Z trhu pre seba získala kľúčových moderátorov konkurencie.

Supportovaná mediálnou podporou Markízy, s ktorou podľa vyjadrení vtedajšieho riaditeľa rádia pre Trend vzťahy „boli, sú a budú nadštandardné“, sa jej na prelome milénií podarilo stať najpočúvanejším komerčným rádiom na Slovensku.

V roku 2001 Koliba rebrandovala na „Rádio Okey“ a zmenila štruktúru.

„Spolupráca“ s Markízou sa neskôr utlmila, stanica klesala a nevedela nájsť svoj hudobný formát. V roku 2009 s jej licenciou a frekvenciami, ale novým majiteľom Lagardère, odštartovala sestra českej Evropy 2.

Alternatíva z 90. rokov

Za zmienku stojí aj alternatívne hudobné rádio Ragtime. Bolo síce lokálne, len s jednou frekvenciou, ale vychovalo viacerých moderátorov a vynikalo svojou profiláciou: „Prvá a dá sa povedať, že v histórii Slovenska aj jediná alternatívna komerčná stanica zameraná na progresívnu hudbu a relácie pre náročnejšieho poslucháča,“ hodnotí Mediálne.sk. Ku koncu existovalo vďaka grantu. Po šesťročnej existencii ho v roku 1999 nahradilo City Rádio B1 a oldies rádio B1, ktoré sa zlúčilo s ďalšími stanicami a položilo základy rádia Jemné, dnešnej trojky v počúvanosti komerčných staníc. Blog o Ragtime.

Odporúčame tiež: Premeny slovenského rádiového trhu

Zařazeno v rubrice: Mediatypy, Slovensko

DISKUSE

Registrační formulář

Zpravodajský přehled Guru Weekly bude zasílán na uvedenou emailovou adresu každý týden. Zaškrtnutím souhlasím s jeho zasíláním.