Co se děje v českém digitálu?

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 Internet & Mobil MediaGuru

Větší důraz na zábavu chce klást nejnavštěvovanější český internetový vyhledávač Seznam.cz. Porátly začínají spolupracovat s mobilními operátory. A více...

Větší důraz na zábavu chce klást nejnavštěvovanější český internetový vyhledávač Seznam.cz. Půjde hlavně o krátké videoklipy.

"Připravujeme také vstup na trh s videoreklamou a začínáme více spolupracovat s mobilními operátory," prozradil plány do blízké budoucnosti týdeníku Ekonom Pavel Zima, ředitel firmy Seznam.cz. Videoreklamu plánuje Seznam.cz například vkládat do vysílaných videí v rámci inovovaného videoserveru, podobně jako to už dělá konkurence například na Stream.cz. Rozvoji internetové videoreklamy prý už nebrání žádná technická omezení (rychlé připojení do domácností, počítačová vybavenost). "Tuzemská internetová populace je už technicky srovnatelná se zahraničím," říká Zima.

S mobilními operátory Seznam.cz spolupracuje na mobilním e-mailu. Operátoři nabídnou klientům připojení do schránek na Seznamu zdarma z mobilního telefonu pomocí wapu nebo internetového prohlížeče a portál se s nimi následně podělí o zisky ze zobrazené reklamy.

Internetová firma také pomalu dokončuje záložní datahouse, kde bude mít zálohované všechny e-maily svých uživatelů. V minulosti měl totiž Seznam.cz několik výpadků svého e-mailu, při kterých řada klientů nenávratně ztratila některé e-maily uložené na serveru. Provoz by mělo nové serverové centrum zahájit do několika týdnů.

Nejsou to ale jediné novinky ve světě českých portálů. Velkou pozornost sklidila oznámená spolupráce české jedničky Seznamu a trojky Atlasu.cz - prvně jmenovaný dodá Atlasu svůj vyhledávací engine. Kdo tak bude cokoliv hledat přes Atlas, bude ve skutečnosti ke hledání využívat právě Seznam.cz.

Historická událost?

Ani ne. Spolupráce portálů zapůsobila jako menší bomba, ale při bližším pohledu zjistíme, že nejde zase o tak neočekávanou záležitost. Předně Atlas.cz už několik let využívá k vyhledávání na internetu nástroje třetích firem, ještě před dvěma lety používal službu Webfast, poslední dva roky spolupracoval s dalším českým vyhledávačem Jyxo.cz. Takže nedávno vyhlášené výběrové řízení na nového dodavatele vyhledávání, které vyhrál právě Seznam v konkurenci již zmíněného Jyxa a Google.com, nebylo nijak překvapivé.

"Od nového dodavatele si slibujeme vyšší spokojenost uživatelů s výsledky hledání a vyšší spokojenost našich zákazníků s jejich reklamními kampaněmi. Vyhledávání patří mezi služby s vysokou loajalitou a naši uživatelé, kteří chodili z Atlasu hledat na Seznam, už teď nemusí," vysvětluje důvody změny dodavatele vyhledávání marketingový manažer Atlas.cz Martin Březina.

Ale především vyhledávání už dávno není pro české portály s výjimkou Seznamu prioritní. Jejich podíl na vyhledávání je totiž minimální. Podle dlouhodobé statistiky Toplist.cz si Seznam za poslední rok drží neustále podíl kolem 60 procent (tedy na tři vyhledané dotazy z pěti je použit na českém internetu právě Seznam.cz). Podílu Googlu pomalu roste, ale nikoliv na úkor Seznamu, nýbrž dalších konkurentů. Za poslední rok se zvýšil ze zhruba 18 na necelých 25 procent. Ostatní vyhledávače včetně Centrum.cz i Atlas.cz téměř nepřekračují pětiprocentní hranici.

Google si ukrajuje z pozic menších českých vyhledávačů stále víc a surfaři je přestávají k hledání používat. Však i samotný Atlas.cz přiznává, že jeho téměř každý druhý loajální uživatel odskakoval vyhledávat informace na internetu právě na Seznam.cz. Česká portálová dvojka i trojka se tak pomalu začínají měnit z vyhledávačů na zábavní servery. Nic jiného jim ostatně nezbývá.

Jinak, nebo konec.

"Během několika let zůstane pouze jediný český portál Seznam.cz, ostatní zahynou nebo se změní v mediální či zábavní weby," prorokuje Michal Illich, tvůrce vyhledávače Jyxo.cz. Při pozornějším pohledu je však jasné, že přerod vyhledávacích portálů na zábavní servery už začal. Potvrzuje ho i přichystaná strategie Atlasu, kterou interně nazvali Atlas+. Podrobně ji představí až v září nový generální ředitel Pavel Doležal, ale už dnes o strategii tvrdí, že si klade za cíl oslovit cílovou skupinu především obsahovými službami - tedy například novými e-magazíny jako Žena.atlas.cz, Pikant.cz nebo Amapy.cz. Chystaná strategie Atlas+ zřejmě souvisí s přípravou na prodej celého serveru novému investorovi.

Přerod na zábavní server je vidět i na Centrum.cz, které disponuje několika magazínovými přílohami - od bulvárního Bleskove.cz přes automobilový Atomix.cz až po zpravodajský server Aktualne.cz.

I Seznam.cz má samozřejmě několik takových doplňkových serverů, které většinou patří k nejnavštěvovanějším ve svém oboru. Vždy však postupoval formou outsourcingu - nechával své servery spravovat cizí firmou a pouze ji propagoval jako vlastní službu. Spolupráce s Atlas.cz na vyhledávání je tak prvním krokem, kdy Seznam.cz naopak dodává zákazníkům vlastní vyvinutý software.

"Plánovali jsme zahájit prodej našeho vyhledávacího stroje zhruba na podzim, ale požadavek Atlasu naše rozhodnutí poněkud urychlil," přiznává ředitel Seznamu.cz Pavel Zima. Podle informací Ekonoma do konce roku nabídne Seznam k volnému použití jednoduchý vyhledávací algoritmus, který si bude moci každý vložit na své internetové stránky. Firmám pak nabídne ke koupi sofistikovanější vyhledávací nástroje pro použití na jejich serverech.

Prodej e-mailového řešení zatím Seznam neplánuje. "Je to příliš složité, než abychom to prodávali jen tak v krabici," vysvětluje Pavel Zima.