Proč v ČR potřebujeme digitální TV?

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 TV MediaGuru

&nbsp V médiích se na digitalizaci TV vysílání objevuje mnoho názorů, mediaguru nabízí ten svůj. Je to stručný souhrn věcí, které v procesu digitalizace hrají svou roli z hlediska médií a reklamy.

1) Lidé opouštějí televizi - tím je míněno sledování televize. To se dá vysledovat na ukazateli ATS , který u vybraných cílových skupin klesá. Kdo se přestává dívat na TV? Podnikatelé, aktivní lidé, teenageři a obecně lidé, kteří mají doma připojení k internetu.

Proč se přestávají dívat? Jak jsem nedávno slyšel v televizi - "sou to samý reprízy a nedá se na to koukat." Mimo slabší programovou nabídku ovlivněnou counterprogrammingem na dvou nejsilnějších TV stanicích za to může zcela jistě letošní pěkné počasí, ale i postupná změna životního stylu. Začínáme se věnovat více své vlastní realizaci, koníčkům a zájmům.

Televize tedy potřebuje lepší nabídku, více programů s kvalitními pořady, které osloví jak mladé diváky, tak i podnikatele. Pokud si budou schopni vybrat svou "televizi" jistě u ní stráví i nějaký čas.

2) Současný model TV vysílání bez zpětné vazby už přestává fungovat: lidé se na reklamy přestávají dívat, reklam je ve vysílání stále více, reklamní bloky jsou čím dál delší a tím pádem TV reklama přestává fungovat. Jediný způsob, jak si pomoci je přivázat diváky přímo před TV obrazovku a dát jim klapky na oči, aby se nemohli dívat stranou.

To není problém jen v ČR. Ve světě se brání nabídkou dodatečných TV služeb: interaktivní nabídky a reklamy, elektronický TV program, nabídkou TV pořadů na přání a podobně. To vše pomáhá televizního diváka zaujmout a tak trochu vtáhnout do programu. Díky tomu je divák více nakloněn a částečně ochoten akceptovat reklamu.

3) Cena za reklamu.

Duopol, trh ovládaný Novou a Primou, (ČT nehraje významnou roli) znamená pro zadavatele každoročně vyšší ceny za odsledovanou TV reklamu. Stát, který na trhu neumožňuje konkurenci tak de facto umožňuje za čím dál horší zboží účtovat čím dál vyšší ceny.

4) Kvalita reklamy

Horší zboží? GRP je GRP, ne? (GRP - jedno procento sledovanosti, za které se platí při nákupu TV reklamy)

Není GRP jako GRP. Čím více konkurenčních reklam, tím hůře. Čím horší, méně zajímavý TV pořad, tím hůře.

Díky tomu, že televize je tu pro všechny, objevují se krátce za sebou i reklamy pro všechny diváky. Reklamu na pivo následují cukrovinky pro děti, hned po tom pojišťovna a křidélka (ne ta kuřecí, ale ta co lepí a sají jako divá). Žádný div, že od takto sestaveného bloku diváci odcházejí. Všichni. Muži, děti i ženy.

A právě taková "mixovaná" reklama je rok od roku paradoxně dražší. Proto potřebujeme v ČR konkurenci, která nabídne kanály zaměřené na ženy, na muže, na děti a na teenagery. Konkurenci, která zlevní reklamu všem firmám - malým i velkým. Tato programová konkurence zlepší kvalitu reklamy pro diváky a tím se i zlepší její akceptace.

5) A co pokrok?

V neposlední řadě je pravda, že současné analogové vysílání má základy někde v prvních desetiletích minulého století a v současné podobě nemá možnosti dalšího rozvoje - ty byly vyčerpány teletextem. Nové digitální pozemní vysílání toho dokáže nabídnout mnohem více a má potenciál dalšího rozvoje. Poučení nabízí například vww.digitalnitelevize.cz. A kardinální argument je tento: ČR se zavázala analogové vysílání vypnout. (Podobný proces probíhá v celé Evropě).

6) Technická stránka věci

Ve srovnání s analogovým přenosem obrazu digitální technologie běžným divákům nabídne lepší obraz. Ale výhody jsou i na straně vysílatelů: pro šíření digitálního signálu není zapotřebí tak veliký energetický výkon.

ZDE naleznete výhody pro diváky a ZDE srovnání digitálního a analogového vysílání po technické stránce.

Obavy televizí

Motivátorem a veškerým hybatelem u komerčních televizí je zisk (z reklamy). Jen těžko si lze představit, že Nova s Primou se dobrovolně vzdají svých pohádkových zisků z reklamy - na západě se TV licencím říká trefně license for printing money (licence k tištění peněz).

Ať se nám to líbí nebo ne, digitalizaci tv vysílání v ČR naše dvě komerční televize dobrovolně nezaplatí a nezařídí. Nemají k tomu jediný důvod. Zbývá stát. Je třeba, aby vytvořil legislativní rámec pro fungování jak veřejnoprávních, tak komerčních subjektů a aspoň trochu liberalizoval TV trh.

Na toto téma by se dalo psát dlouho a déle, ale základní myšlenky tu jsou: v současné chvíli je už neudržitelné dále trpně snášet současný stav - neprospívá totiž ani divákům, ani společnostem - zadavatelům reklamy. Otázkou je, kdy to praskne?