Stačí vám Google Adwords, či Sklik?

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 Internet & Mobil MediaGuru

Na českém trhu dnes působí několik PPC systémů. Jejich reklamní potenciál by měla využít každá firma, která má web stránky, ať už se jedná o velkou firmu, nebo malého živnostníka. PPC je skutečně pro každého.

Co je PPC systém?

PPC systém je reklamní nástroj na získávání návštěvnosti na web stránky inzerenta. Úkolem je informovat uživatele internetu o obsahu stránky inzerenta a jakmile má tento uživatel zájem o informace, uvedené na této stránce, tak si ji otevře. Základní charakteristiky jsou:

Textový formát – reklama je uveřejňována ve formě krátkých textových odkazů, které mají za úkol informovat o tom, co uživatelé mohou najít na web stránce inzerenta. Tato reklama neinformuje o produktu, či firmě, ale je jen upoutávkou na obsah web stránky.

Cílenost – reklama se zobrazí jen lidem, kteří by o ni mohli mít zájem. Cílí se formou výběru klíčových slov.

PPC (pay per click) – služba je účtována formou PPC, což znamená, že se účtuje jen kliknutí na reklamu a ne její zobrazení. Při této formě reklamy je zpoplatněný pouze za reálný zájem uživatele internetu navštívit web stránku inzerenta.

Krátká charakteristika PPC systémů v ČR

Reklama prostřednictvím PPC systémů provází českého uživatele internetu prakticky stále, ať už něco hledá ve vyhledávači, čte články nebo se zapojuje do diskuse.

Sklik je systém zobrazování textových odkazů na http://www.seznam.cz/. Je to mladý, ambiciózní projekt s velkým potenciálem. Klientům nabízí velký prostor pro zobrazení reklamy ve výsledcích vyhledávání, ale není možné jím zasáhnout celý český internet.

Google Adwords a Adsense je legendou v oblasti PPC. Ačkoli Google PPC nevymyslel, určite ho prosadil v celosvětovém měřítku. Z vyhledávače www.google.cz určitě můžete získat velmi kvalitní návštěvy, kdežto šířka sítě obsahových portálů zahrnutých do Adsense není  velká.

AdFox – PPC systém portálu http://www.centrum.cz/.  Jejich velikou předností je možnost zobrazovaní reklamy na jejich úspěšném portálu. Tento prostor je rozšířený o síť malých stránek.

ETARGET je nezávislou službou se širokým záběrem více, než 300 partnerských stránek jako jsou http://www.atlas.cz/, http://www.idnes.cz/ apod.. Tento PPC systém je orientovaný na zobrazování textové reklamy u článků a sdružuje stránky, které jako celek úspěšně konkurují největším PPC systémům.

Osm důvodů, proč používat více PPC systémů najednou.

1. platíte za klik

Díky formě platby za klik nedochází k duplicitě v oslovení klienta a ke zvyšování nákladů. Pokud na Váš odkaz někdo klikne pomocí Skliku, tak v ETARGETu již pravděpodobně neklikne, takže podruhé již neplatíte. To se Vám při platbě za zobrazení inzerátu nestane.

2. proti gustu žádný dišputát 

Každý z Vašich zákazníků, který surfuje na netě, má jiný vkus a navštěvuje jiné stránky. Nemůžete si dovolit ho ignorovat. Jestliže  platíte pouze za klik, tak i horší výběr se nevymstí sníženou efektivitou.

3. kupovat je třeba levněji

Ceny za kliknutí se mění a je správně utrácet více peněz v systému, v kterém jsou momentálně ceny nejnižší. Chvíli klik  na Vaše klíčové slovo koupíte levněji v Google a jindy v ETARGETu, nebo AdFoxu. Na situaci je třeba reagovat a přerozdělovat svůj rozpočet rozumně.

4. ve vyhledávání a u článků

Část zákazníků je natolik aktivní, že hledá informace ve vyhledávačích. Surfer je však člověk pohodlný a častěji čeká, že mu informaci nabídnete. A kdy je teda lepší čas, než  když čte články na internetu. Je dobré kombinovat PPC kampaň mezi vyhledávače a kontextové sítě. Na zobrazování reklamy při článcích je dobrý ETARGET a Google Adsense, kdežto pro vyhledávače je to Sklik, Google AdWords a AdFox.

5. provokujte zájem co možná nejdéle

Podle výsledků analýzy asociace online vydavatelů lidé stráví vyhledáváním jen 4,7% času, ale čtením článků 49,5%. Je lákavé být všude, pokud si uvědomíte, že za zobrazení neplatíte, ale jen za klik.

6. konverze

Konverze je poměr mezi celkovým počtem návštěv na stránce a počtem takových návštěv, které udělají na stránce to, co od nich očekáváme, např. nákup, registrace apod.. Umíme je měřit, ale je těžké je přesně předvídat. Jen test Vám ukáže, která kampaň v kterém systému je nejefektivnější.

7. nechte konkurenci za sebou

Je dobré najít reklamní prostor, který funguje a Vaše konkurence ho ještě neobjevila. Tento fakt asi není potřeba dále komentovat 

8. kdy je víc opravdu víc

Při grafické reklamě zvýšením frekvence zobrazovaní 10 krát nebude výsledný efekt 10ti násobný. Avšak při PPC ve většině případů navýšením rozpočtu na PPC a tedy navýšením počtu kliků, se rovnoměrně navyšuje efekt.

Jak začít

1. Registrace je bezplatná

Jakmile se zaregistrujete, ještě to neznamená, že musíte platit. Doporučuji si na úvod systém prohlédnout a až potom se rozhodnout. (www.seznam.cz, www.etarget.cz, www.google.cz a www.centrum.cz)

2. Vytvořit kampaň

Znamená vytvořit krátký text, případně vícero textů, jako upoutávky na Vaši web stránku, vybrat klíčová slova, které jsou charakteristické a určit ceny.

3. Platba

Až po vytvoření kampaně, kdy jste si jistí, že je všechno správně nastavené, tak se můžete rozhodnout, že zaplatíte. Dostupné jsou všechny běžné platební formy.

4. Profesionálové

Protože ne všichni zadavatelé mají čas na studium všech systémů, jejich průběžnou optimalizaci, dobíjení kreditů, hlídání rozpočtů a další aktivity - je možné o správu požádat třetí firmy (agentury), které se o optimalizaci inzerátů, klíčových slov i nákladů budou starat za vás.