Čeští vydavatelé zatím nevidí Piano jako reálné

pondělí, 02. května 2011, 15:28 Tisk MediaGuru

Zavedení slovenského modelu zpoplatnění internetového obsahu, který od pondělí 2. května naostro odstartoval v projektu Piano, nevidí čaští vydavatelé zatím jako příliš reálné.

"Každý systém zpoplatnění je lepší než ten předcházející - tedy vše zdarma. Již jsme se s majiteli Piana mnohokrát setkali a ano, je to pro nás zajímavé," řekl Lidovým novinám Ivan Hamšík, ředitel digitálních médií skupiny Ringier Axel Springer CZ, která vydává například deníky Blesk či Sport.

Opatrný byl v komentáři projektu Piano také člen představenstva mediální skupiny Mafra Dalibor Balšínek. "Bylo by to dobré, ale momentálně to nepřipravujeme," uvedl Balšínek. Mafra v Česku vydává Lidové noviny a Mladou frontu Dnes.

Proti placení za internetové obsahy se zatím ostře staví společnost Seznam. Pokud Seznam nezmění svůj pohled, tak ostatní velcí hráči na trhu se nejspíše ke zpoplatnění svých webů neodhodlají. "Samozřejmě to (slovenský projekt Piano) sledujeme, ale zatím to není v Česku aktuální, protože nedojde k dohodě mezi subjekty na trhu," poznamenal generální ředitel vydavatelství Economia Petr Babický.

V internetové verzi si od letošního dubna mohou Češi samostatně zakoupit deníky MfD, LN a Hospodářské noviny. On-line zpravodajství www.lidovky.cz, www.idnes.cz a www.ihned.cz je nadále zdarma. Na internetu deníky vyjdou levněji než v tištěné podobě. V Česku je placený přístup také například na část stránek týdeníku Reflex.

Podle loňského průzkumu společnosti Mediaresearch za internetový obsah odmítá platit celkem 81 procent českých uživatelů, pokud budou informace jinde k dispozici zadarmo.

Část obsahu na některých slovenských zpravodajských, odborných a zábavních internetových portálech je ode dneška dostupná pouze za poplatek. Přístup k 34 službám na stránkách devíti webů si mohou zájemci předplatit na týden za 0,99 eura (24 korun), na měsíc za 2,9 eura (70 korun) anebo na rok za 29 eur (700 Kč).

Od projektu zpoplatnění pod názvem Piano vydavatelé očekávají získání dalších financí na rozšíření nabídky služeb. Ze slovenských deníků se projektu účastní např. Hospdárske noviny, Pravda, Sme nebo Šport. Žádný z těchto titulů však neuzavřel svůj zpravodajský online obsah, vydavatelé jsou i na Slovensku opatrní a uzavírají spíše názorové rubriky. Lídr slovenského trhu, Ringier, se projektu neúčastní vůbec.