Apple ustoupil vydavatelům

pátek, 10. června 2011, 07:38 Internet & Mobil MediaGuru

Apple ustoupil vydavatelům, kteří chtějí například prodávat noviny nebo časopisy na jeho telefony iPhone či tablety iPad.

Nově již nemusejí předplatné nabízet prostřednictvím jejího webového obchodu iTunes, ale třeba skrze vlastní internetové stránky. Vydavatelé tak získávají větší volnost. Navíc se mohou vyhnout povinnosti odvádět Applu 30 procent svých zisků při prodeji v iTunes, uvedl na svých stránkách deník The New York Times.

Vydavatelům původní pravidla, jež Apple představil v únoru, vadila. Obávali se především, že nebudou mít kontrolu nad svým předplatným. Společnost Apple jim například znemožňovala nabízet zákazníkům výhodnější předplatné mimo její vlastní obchod.

Například britský deník The Financial Times proto v pondělí spustil vlastní webovou aplikaci, která fungovala podobně jako aplikace pro iPhony či iPady, ale byla dostupná na internetu. Snažil se tak obrátit na zákazníky přímo, a ne prostřednictvím obchodu iTunes.

Prodeje na zařízení, jako jsou stále populárnější tablety iPad, podle odborníků v budoucnosti mohou představovat pro vydavatele značný zdroj příjmů. Někteří experti se dokonce domnívají, že by to mohla být cesta ze současné krize tištěných médií, kterým v posledních letech klesají zisky. Apple také v nové verzi svého mobilního operačního systému iOS pro iPady a iPhony chystá speciální "kiosk", kde budou mít uživatelé všechna svá předplatná pohromadě v jedné knihovně.

Firma také v únoru ve spolupráci s mediálním koncernem News Corp. představila speciální deník The Daily vydávaný pouze pro iPad. Noviny jsou zatím dostupné pouze americkým zákazníkům a jejich roční předplatné činí 39,99 dolaru. Je to výrazně méně, než na kolik přijde třeba roční předplatné deníku The Wall Street Journal, který rovněž vydává News Corp. I ten je ale dostupný ve speciální aplikaci pro iPad.

S předplatným přitom na iPad či tablety s operačním systémem Android od Googlu v USA vstupuje stále více vydavatelů. K mání jsou například tituly od vydavatelství Hearst či Condé Nast.