Chceme do budoucna konkurovat televizím

čtvrtek, 23. června 2011, 11:25 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Výkonný ředitel Seznam.cz Pavel Zima věří, že internet v budoucnu odčerpá televizím reklamní příjmy. Také proto se chystá televizím konkurovat.

Seznam.cz má jednoznačnou pozici na internetovém reklamním trhu. Je z vašeho pohledu reklamní trh v útlumu?

Na internetu je pořád dost peněz a stačí si na ně sáhnout. Pokud se podíváme na display reklamu, zaznamenali jsme za prvních pět letošních měsíců meziroční nárůst o 17 %. Rosteme tedy poměrně výrazně. Navíc je potřeba si uvědomit, že vloni ještě inzerovala Sazka a byla i předvolební kampaň, což byly docela významné objemy, takže reálný růst bude ještě větší. Zpomalení jsme zaznamenali na konci roku 2008 a po celý rok 2009, ale od loňska se situace výrazně zlepšila. Naší optikou je to tedy tak, že trh zase roste. Celkově si myslím, že internetový trh letos poroste minimálně o 10 %.

PPC reklama poroste zřejmě nejrychleji ze všech formátů.

Určitě ano.  Sklik vloni meziročně vyrostl o 60 %, což bylo hlavně přechodem na naší novou technologii, která je výkonnější. Letos rosteme zase v desítkách procent a myslíme si, že trend bude pokračovat i ve druhé části roku.  

Je to tak, že PPC přináší na internet nové peníze?

Jsou to jiné peníze, protože PPC reklamou si brand nevybudujete.

Seznam.cz v letošním roce získal stoprocentní podíl ve společnosti Global Inspiration, která provozuje videoportál Stream.cz. Jaké budou další kroky, které se budou Streamu týkat?

Stream je internetová televize a takovou zůstane. Je to pro nás investice do budoucna, protože bychom se chtěli v horizontu deseti let stát reálnou konkurencí televizím. Věříme, že jak poroste význam internetu, poroste i význam nejen Seznamu, ale i Streamu jako internetové televize. Dlouhodobý cíl v horizontu deseti let je zkusit si sáhnout na televizní rozpočet. V tuto chvíli je pro nás Stream.cz jakási laboratoř, ve které si chceme vyzkoušet, kudy cesta vede a kudy ne. Letos tedy nečekejte nějaké dramatické změny, ale budeme se věnovat rozvoji Stream music, který má pro mladé velký potenciál.

V souvislosti s těmito plány by se nabízelo rozšíření spolupráce s dalšími TV stanicemi.

Chtěli bychom ji rozšířit a s televizemi vyjednáváme, ale není to jednoduché.

Do budoucna se ale stejně nevyhnete vytváření vlastního profesionálního obsahu.

Nějaký vlastní obsah vytváříme, ale v porovnání s televizním obsahem je ho zatím málo, protože na internetu se ještě nedá finančně zhodnotit. Televizní peníze jsou přeci jen větší. Věřím ale tomu, že v horizontu deseti let by to k tomu mohlo směřovat a že vlastní tvorba bude podstatnou částí Streamu.

Podobně YouTube má v plánu do budoucna konkurovat televizím. Kdo tedy bude vaším větším soupeřem – YouTube, nebo televize?

Obojí.  YouTube si bude chtít přijít stejně jako my pro televizní peníze. Je to směr, kam internet poroste. Pokud jsme v předcházejících letech přebírali peníze hlavně z printu a z rádií, do budoucna to alespoň na českém trhu budou zejména televize, odkud budeme chtít čerpat.

Podařilo se už Stream dostat ze ztráty?

Vloni byl Stream pořád ve ztrátě, letos podle posledních čísel by mohl skončit na nule.

Global Inspiration zůstane samostatným právním subjektem?

Ne, Global Inspiration zfúzuje se Seznamem a staneme se provozovatelem Stream.cz.

Dění na internetu letos také významně ovlivňují slevové servery. Také Seznam přišel se svým projektem Seznam Tip. Jde o dočasnou záležitost, nebo je to dlouhodobější fenomén? 

Slevové servery budoucnost mají. Je to nový formát reklamy, který je pro spoustu inzerentů velmi zajímavý a je zajímavý i pro uživatele, protože mohou na rozličné zboží získat zajímavé slevy. Takový formát vydrží určitě hodně dlouho, ale trh se musí zkonsolidovat. Rozhodně tu není prostor pro 250 hráčů, kolik se jich tu dnes pohybuje.

Nemáte v plánu si tedy nějaký koupit a tu konsolidaci zahájit?

Aktuálně to v plánu nemáme. Chceme rozvíjet Seznam Tip, který rozšiřujeme do všech krajů.

Dá se vůbec říci, jak si který ze slevových serverů stojí?

Jsou to jen odhady a je to věštění z koule. Snažíme se to počítat podle peněz, za kolik se prodají kupony a vypočítat z toho průměrnou provizi, kterou asi utrží jednotlivé servery. Dá se z toho vytvořit odhad o velikosti trhu a ten je takový, že by se letos mohlo prodat za 2 miliardy kuponů.

Na jaře jste velmi výrazně změnili Super.cz. Jak jste se změnou spokojeni?

Primární impulsem ke změně Super.cz byl dlouhodobý útlum návštěvnosti. Nastalo ale něco, co jsme nečekali, protože jsme se v počtu reálných uživatelů dostali na úroveň reálných uživatelů idnes.cz.  Po spuštění nové grafické podoby nám vyskočila návštěvnost i počet page views.

Nová grafika Super.cz je dost překvapivá, neměli jste obavy, že je to riskantní krok?

Byl to riskantní krok, ale nechtěli jsme být tak konzervativní, jak Seznam vždycky byl. Chtěli jsme právě na Super.cz zkusit něco nového. Samozřejmě, že s novou podobou Novinek.cz  bychom si to nedovolili, ale na Super.cz prostor k risku byl a vyplatil se nám.

Plánujete pro druhé pololetí nějaké další úpravy nebo změny?

Připravujeme nový Sport.cz. Rádi bychom to stihli ještě letos, ale nepůjde o tak velkou změnu jako v případě Super.cz. Plánujeme také nový email a mírný redesign home page.

A pokud jde o kampaň, kterou – stejně jako konkurence – viditelně vedete?

Budeme v ní pokračovat, televizní kampaň máme naplánovanou na celý rok, ale bude se měnit. Na marketing jsme si pro letošní rok vyhradili hodně přes 100 milionů korun. Dosud nám kampaň pomohla udržet spontánní i navozenou znalost značky, a to i přes masivní reklamní aktivity konkurence. Pozitivně se odrazila i v nárůstu nastavení naší hlavní stránky jako domovské stránky. Došlo k asi 3% nárůstu po zahájení kampaně, takže to považujeme za dobrý výsledek.