ComScore: page views v nových datech se nezmění

čtvrtek, 09. června 2011, 07:35 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

ComScore musí vyvrátit obavy internetového trhu, že nové měření přinese zásadní změny ve výsledných datech.

Společnost ComScore, která vyhrála tendr na realizátora měření návštěvnosti českého internetu od roku 2012, zakládá v Praze svou pobočku. V nejbližší době se také chystá oznámit jméno svého country manažera v Česku, kterého si už vybrala.

Podstatné kroky se však odehrávají v souvislosti s tím, že ComScore od roku 2012 měření návštěvnosti českého internetu převezme. Vzhledem k tomu, že každý mediální výzkum, který zjišťuje četnost jeho využívání ze strany mediálních příjemců, je klíčovým podkladem pro přerozdělování reklamních investic, musí ComScore utlumit obavy internetového trhu, nakolik se změna realizátora projeví na výsledcích měření. 

„Úroveň page views by měla zůstat konstantní a oproti stávajícím výsledkům by se neměla změnit. Pokud jde o počet reálných uživatelů, celosvětově používáme algoritmus, který použijeme i v Česku. Zde k určitým změnám dojít může, ale opíráme se zde i o kontinuální výzkum internetu,“ přiblížil v rozhovoru pro MediaGuru Paul Goode ze společnosti ComScore.

Primárním úkolem příprav převzetí měření internetu novým realizátorem je teď vybudovat zcela nový panel, protože ComScore ten současný od společností Mediareasecrh-Gemius, stávajících realizátorů, přebírat nebude.

Velmi diskutovanou otázkou je to, zda se v novém měření objeví také data o návštěvnosti  Facebooku a Googlu, které v aktuálním měření absentují. „To je otázka na zadavatele výzkumu než na nás,“ reagoval Paul Goode. Zadavatelem výzkumu je SPIR, který podle výkonné ředitelky Kateřiny Hrubešové má zájem měřit co nejvíce médií. „Děláme všechno proto, aby se do měření zapojila i média, u nichž z nějakého důvodu nelze umístit kódy, což je případ právě Googlu a Facebooku,“ říká Kateřina Hrubešová.

Výzkum internetu pod patronací nového realizátora přinese několik novinek. Především půjde o měření video obsahu a internetu v mobilních přístrojích a dále o dodatečné nástroje využitelné v mediálním plánování. Konkrétně jde o tracking, zjišťující sociodemografické výsledky internetových kampaní. „Dokážeme podle toho zjistit, zda kampaň oslovila ty uživatele, které z hlediska sociodemografie oslovit měla,“ říká Paul Goode. Tento nástroj se nebude prodávat za dodatečnou cenu, protože SPIR se dohodl, že jeho pořízení finančně pokryje a nabídne ho k využití svým členům.

Nástroj Campaign Essentials mohou využít také mediální agentury. Protože není založen výhradně na cookies, je možné demografické parametry online kampaní srovnávat s tradičními offlinovými metrikami jako GRP.

Bývalý šéf oddělení digital skupiny Omnicom Media Group Tomáš Řehák, který pro ComScore pracuje jako konzultant,považuje rozhodnutí SPIRu o změně realizátora výzkumu za velkou přiležitost pro rozvoj českého trhu. "Vzhledem k odvaze a ochotu SPIRu ke změně, je ale i závazkem pro všechny lidi kolem comScore," dodává. Sám však vylučuje, že by se postavil do čela tuzemské pobočky ComScore.