AdAge píše o Pianu, prý je úspěšný

čtvrtek, 07. července 2011, 10:20 Internet & Mobil MediaGuru

Americký oborový magazín Advertising Age si všímá výsledků projektu zpoplatněných slovenských webů Piano a píše o úspěchu. Je to tak?

Po šesti týdnech fungování dosáhly tržby projektu 58 tis. USD (cca 980 tis. Kč), což AdAge hodnotí jako úspěšné. Uživatelé, kteří chtějí číst obsah několika slovenských médií na internetu, platí buď 1,40 USD týdně, 4 USD měsíčně nebo 40 USD za celý rok. Přístup k obsahu je selektivní, zavřené tedy nejsou všechny části webu. Příjmy ze zpoplatněného obsahu jsou rozděleny mezi vydavatele podle toho, kolik času uživatelé na konkrétní stránce stráví času. Piano Media si z toho strhává 30% provizi.

„Většina vydavatelů by si přála, aby cena byla vyšší, ale na začátek jsme se snažili uživatele podpořit. Dražší balíčky plánujeme představit později, ale teď je důležité, že se uživatelé učí za obsah platit,” cituje AdAge Tomáše Bellu, CEO společnosti Piano Media.

Jak dodává, více jak polovina zapojených webů zaznamenala po vstupu do projektu nárůst online předplatitelů. Týká se to například slovenského týdeníku Týždeň, kterému počet online předplatitelů vzrostl šestkrát, počet měsíčních návštěv na webu přitom zůstal na stejné úrovni jako před vstupem do projektu. AdAge cituje také Valéra Kota, ředitele digitálních projektů deníku SME, který je počtem předplatitelů po vstupu do projektu mile překvapen. "Experimentovali jsme s placeným obsahem už před sedmi lety, ale s Pianem jsme dosáhli 14krát většího nárůstu počtu předplatitelů,” řekl Kot. Dodal ale, že vydavatelství musí i přesto dále hledat možnosti, jak vedle Piana své projekty inovovat.

Jak však ale vyplývá ze statistiky návštěvnosti slovenského internetu, zaznamenaly některé klíčové sekce webu SME pokles návštěvnosti - např. zpravodajství kleslo v červnu o 19 %, komentáře o více jak 30 %. Otázkou také je, jak se vyvíjí počet předplatitelů v dalších týdnech projektu. Pokud za první měsíc oznámilo Piano příjmy 40 tis. eur, je po šesti týdnech tato částka (58 tis. USD) víceméně stejná. Při uvažované platbě 2,90 eur měsíčně představuje celkový počet předplatitelů necelých 14 tisíc, což je zhruba 0,5 % slovenské internetové populace. 

Jan Edlman, head of digital innovation Omnicom Media Group, by byl s přehnaným optimismem hodnocení projektu zatím ještě opatrný. „Mají devět portálů - tzn., že před marží Piana rozdělují každému cca 100 tisíc korun měsíčně, což je pro portály zanedbatelná částka, z čehož si 30 tisíc vezme Piano Media. Z tohoto pohledu je to neživotaschopný projekt, pokud se čísla zásadně nezvednou. Na druhou stranu na tak malém trhu není 0,5 % úplně málo. Myslím si, že je ještě brzy dělat závěry, ale vyvaroval bych se superlativů, mně se to jeví spíše jako počáteční ‚haló‘ a nyní spíše stagnace,“ myslí si Jan Edlman. Za zajímavou část projektu považuje především to, jakým způsobem přivést lidi, kteří si nekupují tištěné vydání novin, ke koupi online obsahu. „Vypadá to, že se některým novinám zvýšil počet předplatitelů, ale zpráva neříká, o jaký obsah jde a zda lze srovnávat s tištěným vydáním,“ dodává.

Projekt Piano odstartoval ve zkušebním provozu letos v dubnu, pouze za poplatek je vybraný internetový obsah devíti webů od začátku května. Do projektu se zatím zapojily zpravodajské portály deníků Hospodárske noviny, Pravda, Sme a Šport, týdeník Týždeň, komerční televize Joj, počítačový magazín PC Revue, portál o médiích Mediálne.sk a zábavní portál MeeToo.sk. Nejvíce lidí si přístup na jejich stránky předplatí na jeden měsíc, k dispozici je také úhrada na rok nebo týden.

-mav-