Senát schválil konec reklamy na ČT1 a ČT24

čtvrtek, 04. srpna 2011, 19:45 TV MediaGuru

Veřejnoprávní televize bude moci od příštího roku vysílat reklamu jen na kanálech ČT2 a ČT4.

Z takto získaných peněz má financovat kulturu a výrobu sportovních pořadů. Schválil to dnes Senát s tím, že ČT by z reklam měla přispívat do konce června příštího roku ještě na dokončení digitalizace. Senátoři také chtějí, aby si ČT z výnosů z reklamy mohla odečíst náklady na jejich správu. Úpravy posoudí sněmovna.

Senátoři přijaté kompromisní úpravy předjednali s poslanci, kteří by o nich měli rozhodovat koncem srpna. Část senátorů se sice i dnes přimlouvala za to, aby reklama zůstala spíše na ČT1, než na ČT2, žádný z nich to ale na rozdíl od středečního projednávání ve výborech oficiálně nenavrhnul.

Senát z novely doporučil odstranit pasáž, která má osvobodit od koncesionářských poplatků majitele přístrojů, které byly upraveny k trvalému užívání výlučně pro jiné účely, než je individuálně volitelná reprodukce rozhlasového nebo televizního vysílání. Navržená formulace by prý umožnila obcházet povinnost platit poplatky.

Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov. Senátoři dnes doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku. 

Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. "Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. Význam reklamy pro hospodaření ČT ovšem již několik let klesá, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun.

TV Barrandov už dříve uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační. Její generální ředitelka Janka Vozárová řekla, že by mohl ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky. Televize Nova naopak dnešní rozhodnutí Senátu uvítala. "Je to jednoznačné potvrzení kompromisu, na základě kterého má reklama a teleshopping úplně zmizet z vysílání ČT1 a ČT24, a to výměnou za rozsáhlou podporu české kinematografie ze strany TV Nova a dalších komerčních televizních stanic," uvedl generální ředitel TV Nova Jan Andruško.