Jak měřit spokojenost s články na webu?
Jak nejlépe vyhodnocovat spokojenost čtenářů s vlastními webovými stránkami?
Mnoho webů poznává úspěšnost svých článků podle počtu zobrazení, počtu sdílení na Facebooku či v jiných sociálních sítích a podle počtu komentářů. V rámci projektu Jak měřit web jsme vyzkoušeli trochu jiný princip. Čtenářům jsme nabídli jednoduchý dotazník spokojenosti, který je lehké odeslat. Tento článek vám může být inspirací pro vyhodnocování vlastního webu.
Projekt Jak měřit web byl spuštěn 29. července. Po prvním měsíci provozu stránek se již můžeme pochlubit prvními údaji. Od té doby se nastřádaly reakce od 53 návštěv, což je z celkové návštěvnosti 1,8 % (měřeno přes Google Analytics).
Zmíněný dotazník spokojenosti si samozřejmě měříme. Za první měsíc známe vyhodnocení odpovědi na otázku “Byl pro vás tento článek užitečný?”. Je to pro nás hodnota 85 %. V prvním týdnu byla tato hodnota dokonce jen 74 %, nejspíše protože jsme na web posílali i uživatele, kteří se o webovou analytiku zajímají a texty se jim tedy mohly zdát příliš začátečnické.
Zjišťujeme také, se kterými články uživatelé nebyli spokojeni. Jak? Víme, ke kterým stránkám bylo přiřazeno oněch 14 negativních hlasů. Jakmile se nám nastřádá ke článkům větší množství dat, budeme se moci rozhodnout, které musíme upravit.
Kvalita propagace
Část srpnových dat ukazuje, jak se dařilo návštěvám z různých zdrojů návštěvnosti. Byli jsme velmi překvapeni, že čtenáři přicházející z Lupa.cz dávají zpětnou vazbu a návštěvy z Facebooku po sobě nezanechaly ani stopu.
Pro projekt jsme nepřipravovali žádnou nákladnou propagaci, kterou by čtenáři MediaGuru mohli očekávat. Dali jsme vědět čtenářům blogu Dobrého webu, čtenářům Lupa.cz, přes několik kolegů jsme informaci o spuštění šířili po Twitteru a Facebooku. Jeden z takovýchto přehledů nám dává alespoň základní zpětnou vazbu, které zdroje přivádějí pro nás zajímavou návštěvnost, která bude na webu spokojena.
Jak hodnotíte kvalitu podpůrných textů na vašich webech? Máte nějaké řešení podobné výše představenému dotazníku spokojenosti?
Text připravil: Pavel Jašek, specialista webové analytiky, Dobrý web