Jak změny na Facebooku ovlivní marketéry?

čtvrtek, 29. září 2011, 06:45 Internet & Mobil MediaGuru

Nové profily, konec tlačítka „To se mi libí“, větší podpora aplikací na úkor stránek. Jen výběr novinek, které budou muset firmy do své facebookové prezentace promítnout.

Úpravy, které jste minulý týden zaznamenali na hlavní stránce Facebooku, jsou jen ukázkou změn, které největší světová síť chystá pro nejbližší týdny.

Nejvýznamnější novinkou pro marketéry se pravděpodobně stane oznámený ústup od tlačítka „To se mi líbí“, které u facebookových kampaní dosud sloužilo i jako nejsnazší forma měření jejich efektivity. Značky si nyní budou moci funkci tlačítka upravit. Podle Marka Zuckerberga, zakladatele Facebooku, tak více než o sdílení obsahu půjde o interakci, kterou takový příspěvek vyvolá.

Pokud se fanoušek do aktivity značky zapojí, informace o tom se zobrazí v jeho časové linii. Tento na Facebooku nový element je součástí uživatelského profilu, který sociální síť v následujících týdnech zavede každému ze svých 800 milionů uživatelů. Komerční prezentace nevyjímaje. Doplnit do něj bude možné údaje o produktu, brandu či celé firmě.

Aby novinky zobrazované v news feedu zůstaly pro uživatele relevantní, zavedl Facebook možnost označit je jako tzv. hlavní příspěvky. Proud zpráv pak na základě těchto preferencí bude automaticky editován. Jelikož celý proces funguje i obráceně, příspěvky značek, které uživatel vyhodnotí jako nezajímavé, mohou z toku novinek poměrně rychle zmizet.

Počet fanoušků stránky se proto stane do jisté míry irelevantním. To odpovídá i aktuální strategii Facebooku, který chce s posunem od uveřejňování novinek k nepřetržitému streamu informací podporovat brandované aplikace na úkor dosud rozšířenějších stránek.

Sociální síť tímto způsobem plánuje podpořit práci značek s komunitami. Příkladem budiž v Česku nedostupná aplikace Spotify, která krom možnosti přehrát skladby oblíbené přáteli, zobrazuje i co momentálně poslouchají.

Rozšiřující se spoluprácí s projekty nabízejícími online poslech hudby (Spotify), sledování videa (Vevo) či přístup k novinovému obsahu (Guardian) se z Facebooku, přinejmenším západně od našich hranic, stává významná zábavní platforma.

Se zvyšujícím se množstvím času, který na ní budou její uživatelé trávit, lze proto logicky očekávat i následný růst cen reklamního prostoru. Stejně jako zavedení nových reklamních formátů, které budou současný důraz Facebooku na audio a video reflektovat. O svých plánech v této oblasti však firma prozatím mlčí.

Nový facebookovský profil nemá zatím žádná ze světových značek. Internetem však již kolují zdařilé montáže.