Zpoplatněný internet zásadní příjmy nepřinese

středa, 19. října 2011, 11:30 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Libuše Šmuclerová není přesvědčena o tom, že zpoplatněný internet zachrání vydavatele.

Libuše Šmuclerová, generální ředitelka Ringier Axel Springer CZ, vystoupila ve středu dopoledne v rámci diskusního internetového setkání NetClub, který pořádá server Lupa.cz. V rámci diskuse se mj. vyjádřila k modelu zpoplatněných internetových stránek, které vydavatelé vytvářejí, a k jejich možnému přínosu pro generování příjmů vydavatelství.

„Nevěřím na zpoplatňování stránek, ani na částečné zpoplatňování v tom smyslu, že tímto způsobem lze dojít k zásadnímu příjmu. Přestože i exkluzivní informace na internetu by mohly být zpoplatněné, stejně to vydavatelům pořízení informace nezaplatí,“ myslí si Libuše Šmuclerová. Zároveň zmínila, že u žádného ze světových modelů – včetně projektu Piano – zatím není jasné, zda může být dlouhodobým významnějším přínosem pro generování zisku. „Jsou to testovací modely a nikdo neví, jestli budou úspěšné, nebo ne. Nikdo neví, jestli se Piano stane natolik rozšířeným, že spasí vydavatelství. Myslím si, že ne, že je to jedna z možností, jak zkoušet najít cestu ke čtenářům,“ uvedla.

Na celkovém obratu společnosti Ringier Axel Springer CZ se v současnosti výnosy z internetu pohybují na úrovni 5 %, zbytek stále generují tištěná vydání. Firma v současnosti v Česku buduje integrované newsroomy, propojující přípravu obsahu tištěných a digitálních edicí.

Podle Libuše Šmuclerové jsou tradiční mediální domy včetně Ringieru založeny na obchodování s informací. Problém ale spočívá v tom, že její hodnota se vytrácí. „Zachovat hodnotu informace bude klíčové k tomu, aby mediální domy měly to postavení jako před 10-15 lety. Pro média je to velká výzva a každý zkouší se s ní vyrovnat jinak.“

Generální ředitelka zároveň potvrdila, že Ringier je připraven expandovat na mediálním trhu formou akvizice, pokud se naskytne příležitost. „Zatím se nenabízela akviziční příležitost zajímavá z hlediska poměru cena a výkon. Směr, kterým se rozhlížíme, je volný, ale musí být v synergii vůči nám,“ upřesnila, o jaký typ médií má Ringier převážně zájem.

„Všechny naše tituly jsou v zisku. Tento trend chceme udržet. Naše strategie spočívá v tom, že si musíme chránit média, která nás živí a musíme je rozvíjet. Druhou nohou je pak rozvoj v digitálních médiích v jejich plné šíři,“ řekla Libuše Šmuclerová účastníkům setkání.

-mav-