Rok 2012 bude klíčovým pro rozvoj hybridní TV

středa, 07. prosince 2011, 14:32 TV Martina Vojtěchovská

ČT už v příštím roce představí možnosti hybridní televize. Jaké jsou její perspektivy, přibližuje výkonná ředitelka nových médií ČT Pavlína Kvapilová.

Česká televize plánuje na jaře příštího roku přijít s možnostmi hybridní televize (HbbTV). Můžete říci, na jakém principu hybridní televize funguje a co konkrétně byste chtěli na jaře divákům představit?

Hybridní TV je jednou z cest, jak skloubit výhody televize a internetu. Někdy tomu říkám zjednodušeně „2 v 1“. K tomu, abyste mohli chytré aplikace používat, potřebujete hybridní set-top-box a připojení k internetu. Výhoda je, že pak nemusíte chodit k notebooku nebo si brát tablet, když sledujete televizi – což v poslední době dělá čím dál víc lidí. U hybridních aplikací je to tak, že Vám na vše stačí dálkový ovladač, čili můžete v klidu zůstat na gauči. Když tam nějaká služba navíc je, ukáže se Vám červený čtvereček. No a pak už si přivoláte to, co daná aplikace nabízí. Hybridní televize umí řadu věcí: umožní dát divákům novou podobu teletextu s velmi moderní grafikou, vyvíjet chceme aplikaci ČT24, kde si budete moc pustit ta zpravodajská videa, která Vás zrovna zajímají. Později bychom tam chtěli samozřejmě dát archiv – tedy iVysílání, což je v tuto chvíli pět let čistého času videa. No a rádi bychom se pustili do sportovních aplikací, třeba na MS v hokeji, ale bude také Euro 2012 a OH v Londýně. Umožňuje to třeba také hlasování přímo do pořadu přes dálkový ovladač. Na jaře plánujeme první výkop – bude to zmiňovaný moderní teletext, zatím na satelitu.

Disponujete nějakými prognózami, jak rychle se v Česku může HbbTV rozšířit, jaká může být její penetrace na konci příštího roku a v letech následujících?

My jsme teď vyslali silný signál, že skutečně pracujeme na obsahu pro HbbTV. To je zásadní. Výrobci televizí tak budou od nás vědět, že to tak je. A budou se podle toho moct zařídit. A stejně tak další aktéři na trhu. Prognózy pro Česko nemáme – ale řeknu Vám jednu z Německa, které je spolu s Francií tahounem HbbTV. Společnost Mücke Sturm Copany ve své analýze odhaduje, že v roce 2015 bude mít HbbTV 39 % německých domácností. Podle stejné studie má HbbTV potenciál 350 milionů diváků. Hybridní směr podporuje také EBU – European Broadcasting Union, která sdružuje televize veřejné služby. Rok 2012 se považuje za klíčový pro rozvoj hybridní televize. A my chceme udělat všechno pro to, abychom českým divákům ukázali, co nového by jim to mohlo dát.

Do jaké míry je možné, aby hybridní televize integrovala prvky sociálních médií, zejména Facebooku? Je taková konvergence možná a uvažujete o ní?

Teoreticky to jde, ale budeme postupovat krok po kroku. Jak víte, Česká televize je na poli sociálních sítí velmi aktivní, v případě ČT24 už od roku 2009. Považujeme je za prvek, který může v mnohém přidat další rozměry veřejné službě. Tedy je co propojovat. Nicméně, bude to všechno samozřejmě pro nás opět nová půda, takže chceme zkoušet jedno po druhém, tak aby to mělo nějaký řád a plán – a ne se bezhlavě pouštět hned do všeho.

V jaké fázi je vůbec vysílání hybridních TV v zahraničí a existují nějaké údaje o tom, jak moc diváci využívají funkcionalit hybridních TV?

Jak jsem naznačila, nejdál jsou v Německu, kde tyto služby nerozvíjí pouze veřejnoprávní subjekty ARD a ZDF, ale i celá řada soukromých. Mimořádnou pozornost věnují HbbTV také ve Francii. Jako vzorovou aplikaci užití HbbTV představila France Télévisions tu k tenisovému grandslamovému turnaji Roland Garros. A od podzimu letošního roku šli s HbbTV i do terestriky. Jedná se o zpravodajskou aplikaci, která zahrnuje nejen domácí, regionální a zahraniční zprávy, ale i předpovědi počasí a programového průvodce. Zároveň testy probíhají v dalších částech Evropy, např. v Nizozemsku a Španělsku. Takže věříme, že se tento standard nakonec prosadí na starém kontinentu ve velké míře.

Vidíte v HbbTV budoucnost televizního vysílání, nebo toto vysílání zůstane „jen“ určitou alternativou „klasickému“ vysílání? 

Hybridní televize je de facto spojení toho klasického vysílání s novými službami, ke kterým potřebujete internet. Některé informace, které máme k dispozici, jsou pro nás optimistické. Vypadá to, že bude růst zájem o to mít televizi připojenou na internet. Předpokládáme, že když už lidé budou svůj přístroj obnovovat, budou se ptát, jestli to umí i hybridní televizi. Také nás povzbudil malý rychlý průzkum, který jsme si udělali mezi výrobci na českém trhu. Ukázal, že HbbTV v řadě případů už teď je jako funkcionalita v prodávaných televizích – nebo s tím počítají v příštím roce. Někdo to možná ve své televizi má, aniž by o tom věděl. Věříme, že si to najde svou skupinu příznivců. Pro ty, kdo budou chtít jen sedět v obýváku a koukat, se nic nezmění. Tuhle pasivnější volbu budou mít vždycky a nikdo je nebude do ničeho nutit. Čili to bude myslím příjemný bonus pro aktivnější a hravé diváky a my věříme, že obliba poroste, pokud budou ty aplikace dobré.

Jaké možnosti se v tomto typu vysílání otvírají inzerentům?

Formálně vzato, hybridní televize umožňuje například vrstvenou reklamu – tu, kterou znáte z internetového prostředí. Ale nejen to. Letos na IFA v Berlíně SevenOne Media ukázala, jaké jsou možnosti interaktivní reklamy v HbbTV prostředí na spotu s Volkswagenem. Tam je možné vstoupit na micro site přes Red Buton – červené tlačítko. Můžete si sestavit svoje auto snů nebo si třeba objednat testovací jízdu. Do budoucna si lze představit i hodně dalších možností pokud jde o nakupování. V komerční oblasti je tedy obrovský potenciál. Proto to vše může být atraktivní i pro soukromé televize. Je jen na nich, jak se toho chopí. Pro nás tyto komerční prvky nejsou samozřejmě to hlavní, byť i o nich můžeme uvažovat. Ale my hybridní cestou jdeme hlavně kvůli tomu, že to lidem může přinést řadu užitečných služeb média veřejné služby – a to je to, o co se teď budeme snažit.

Ukázky nového teletextu HD, který ČT spustí na jaře 2012