Chceme postavit pilíř příjmů z předplatného

čtvrtek, 05. ledna 2012, 07:30 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Ředitel sekce internetu TV Nova Pavel Krbec objasňuje záměry, které má televizní lídr s portálem Voyo.cz a s internetovými aktivitami.

Před koncem roku jste přišli s možností paušálního měsíčního předplatného na vašem zábavním portálu. Jaké byly motivy k částečnému zpoplatnění obsahu na Voyo.cz?

Motivů, proč jsme to udělali, bylo víc. Inspirovali jsme se řadou amerických služeb, které počínaje Netflixem mají model měsíčního předplatného a funguje jim to velmi dobře. Myslíme si také, že je to i forma obrany proti pirátským serverům. Další důvod byl lokální. Když jsme viděli výsledky transakčního Voya, zjistili jsme, že někteří uživatelé si obsah pouští opakovaně. Ještě upřesním, že obsah, který byl dříve zadarmo, není ani nyní zpoplatněn a je stále k dispozici zdarma pro registrované uživatele.

Dosud už bylo možné si jednorázově předplácet na Voyo.cz sledování některých dílů u vybraných seriálů. Fungovalo to?

Speciálně u některých formátů si diváci ve větším množství pouštěli díly s předstihem. Konkrétně u Ulice, Ordinace v růžové zahradě a pak se velká skupina utvořila kolem Expozitury. Říkali jsme si, že tito lidé by stejně u nás peníze utráceli a že tedy pravděpodobně přivítají možnost, když jim k tomu nabídneme ještě další obsah. Pokud se diváci chtěli na starém Voyu podívat na Expozituru a ještě k tomu chtěli vidět nějaký zahraniční obsah, tak už museli platit docela dost peněz. Teď si zaplatí 189 Kč, podívají se na seriál a na další stovky českých i zahraničních filmů.

Kromě měsíčního předplatného ale jinou frekvenci předplatného nenabízíte. Neuvažovali jste o tom nabízet širší časové možnosti předplatného, třeba čtvrtletní nebo půlroční?

Nad tím jsme uvažovali, ale nechtěli jsme lidi vystrašit příliš velkou finanční částkou. Měsíční předplatné 189 Kč mi přijde docela rozumná hranice. Spíš jsme přemýšleli, že bychom po vzoru týdenních magazínů udělali týdenní předplatné. Pro začátek jsme ale chtěli službu jednoduchou s jednotným komunikačním sdělením. Takhle je to zřejmé: zaplaťte za měsíc, dostanete všechno. I teď mi vadí, že jsme stranou ponechali transakční obsah, protože tím rozbíjíme princip jednoduchosti.

Obecně se u mediálních provozovatelů v souvislosti s placením za obsah na internetu hodně diskutuje o ochotě uživatelů platit. Zkušenosti, nejen z Česka, jsou přitom spíš negativní – lidem se za obsah na internetu platit nechce. Proč by to mělo být v tomto případě jiné?

Jsme přesvědčeni, že tahounem předplatného je obsah, který divák najde jen u nás. Když vás zajímá, jak se bude vyvíjet další díl seriálu, tak Voyo.cz je to jediné místo, kde se na něj můžete podívat. A plus k němu dostanete další obsah. Myslím si taky, že mnoha lidem už leze na nervy to, že obsah hledají na pirátských serverech. Motivačním faktorem může být také to, že po zaplacení předplatného je možné stejně jako u placených kanálů sledovat obsah bez reklamy.

Předpokládám, že vycházíte z nějakého odhadu, jak by se zájem o předplatné mohl vyvíjet.

Rádi bychom se dostali k hranici 100 tisíc předplatitelů na konci roku 2012. To je to, na co cílíme. Víme ale, že je to extrémně ambiciózní plán.

Máte na mysli měsíční předplatné?

Ano. Uvědomujeme si, že ten plán je závislý na tom, abychom byli schopni nabídnout maximální množství obsahu.

Pokud uvažujeme o obchodním modelu, tak videoreklama je v současnosti hlavním zdrojem příjmů. Počítáte s tím, že by se poměr příjmů z videoreklamy a z předplatného výrazněji posouval na stranu předplatného, nebo vycházíte z toho, že hlavním budou stále příjmy z videoreklamy?

Teď je videoreklama samozřejmě významnějším zdrojem, ale dlouhodobě by to mělo být naopak. Jako společnost se snažíme diverzifikovat zdroje příjmů. Chceme si postavit nový pilíř příjmů z předplatného.

Takže např. počítáte, že v horizontu pěti let může tvořit předplatné na celkových příjmech více jak polovinu?

Řekl bych, že to může být v horizontu dvou let. Příjem z předplatného by mohl být za tu dobu větší než 50 % všech příjmů z online aktivit.

Jak velký je objem videoreklamy na portálech Novy?

Je to srovnatelné s těmi největšími servery. Videoreklama ale není monitorovaná, a proto nechci konkrétní číslo sdělovat.

Měření videoreklamy má ale být jednou z novinek roku 2012.

Také se do něj připojíme. Budeme jedni z prvních, kteří do měření videoreklamy vstoupí.

Pokud se vrátíme k předplatnému na internetu, tak jde pořád o velmi ranou fázi, která zatím u nás není příliš vyzkoušená. Máme to chápat z vaší strany jako test, nebo je to součást vaší dlouhodobější strategie?

Toto je naše dlouhodobá strategie a je to naprosto klíčový projekt pro CME. Je to dokonce tak, že službu jsme spustili ve dvou zemích téměř zároveň. Naše vývojové týmy byly hodně propojené a pro firmu je to i zkušenost, že má centrální tým, který vyvíjí produkt použitelný ve více zemích. Další země, které předplatné spustí, budou navíc následovat.

Nakolik obtížné bylo zajistit to, aby v případě prodeje obsahu nebyla porušena autorská práva?

To je důvod, proč jsme čekali, až doteď. Museli jsme změnit postoj držitelů autorských práv.

Jak jste toho dosáhli?

Pomohli nám Američané, protože lidé tam pochopili, že není možné držet obsah za nějaké absurdní vysoké dolarové částky, ale že je třeba přijít s předplatným. Ostatně i ta videopůjčovna, kterou Netflix donedávna byl, začala fungovat na tom, že se neplatilo za každé DVD, ale za měsíční předplatné bylo možné vypůjčit si DVD víc. To už tenkrát změnilo u majitelů práv pohled na to, jak DVD fungují. Hledáme způsob, jak změnit vnímání i u uživatelů, protože mají pocit, že je všechno zadarmo a když se něco zpoplatňuje, že jim to bereme.

Na jaře jste spustili aplikaci Voyo pro iPhone a iPad. Plánujete i jiné platformy?

Pro iPhone jsme připravili rychlou aplikaci, kterou jsme chtěli otestovat to, jestli jsou uživatelé za obsah ochotní platit. Byli jsme poměrně přísní, protože jsme si nechali platit za obsah, který byl na našich webech zadarmo. Apple totiž nepodporuje technologii flash, která umožňuje přehrání zadarmo. I tyto výsledky „průzkumu bojem“ jsme použili pro nové Voyo. Tuto aplikaci ale teď vypneme a nahradíme ji plnohodnotnou aplikací, která bude jako Voyo s předplatným. Věřím, že už v březnu bude možné si za to samé předplatné prohlížet Voyo i na iPadu.

A pokud jde o další distribuční platformy?

Zajímáme se o více platforem. V letošním roce chceme určitě proniknout na platformy, kterým říkáme connected devices. Je to pro lidi, kteří nechtějí připojovat notebook k televizi a přes wifi je to pro ně složité. Takhle si jednoduše vybírají pomocí ovladače. Už je to možné v chytrých televizorech Panasonic a v letošním roce bychom se měli objevit i v Samsungu. Třeba za poslední dva týdny aplikaci Voyo v Panasonicu používalo 25 tisíc lidí, což znamená, že Voyo je druhou nejpoužívanější televizní aplikací v Panasonicu v Evropě. Connected devices ale mohou být i blu ray přehrávače, DVD přehrávače, do kterých se internet připojí a Voyo se v nich také objeví. Je to pro nás další cesta, jak se k divákům dostat a určitě se jí budeme probíjet.

Online aktivity Novy nejsou jenom Voyo. Chystáte do budoucna změny v jiných internetových projektech?

Plánujeme velkou změnu serveru tn.cz, což by na konci ledna mělo být vidět. Interně došlo k fúzi společností Mediafax, Jyxo a Blog, s čímž souvisí vytvoření integrovaného newsdesku. I od toho si slibujeme, že obsah bude pro čtenáře atraktivnější. Naším cílem je, aby ze všech diváků, kteří v průběhu celého dne sledují zpravodajství TV Nova, zhruba 10 % konzumovalo zpravodajství i na tn.cz. Chceme tn.cz více přiblížit Televizním novinám.

Česká televize má v plánu v novém roce přijít se zárodky hybridní televize HbbTV. Jak se na Nově stavíte k hybridnímu vysílání?

Zásadní problém je, že standard HbbTV je podle mě ještě příliš čerstvý a není plně podporován všemi výrobci. Mám pocit, že se hybridní televize používá jako buzzword. Já věřím v maximální jednoduchost, jako ukazuje Panasonic se svým VieraConnectem. Pro nás prostě není snadné implementovat každý nový slibný standard na poli interaktivních technologií. Česká televize je ale hráč, který má neskutečný rozpočet a který si podobný přístup bez jakékoli odpovědnosti může dovolit.

Dobře, ale v případě ČT jde o jiný typ televizní služby, která má nějaké společenské opodstatnění.

Je to ale byznys jako každý jiný. Proč stát nevydává celostátní noviny? Dnes je jiná doba, můžete šířit své názory snadněji než dřív. My bojujeme o čas lidí, poskytujeme jim zábavu a ta hra má být fér.