Nerovná hra sociální sítě

úterý, 10. ledna 2012, 10:25 Internet & Mobil MediaGuru

Přes všechnu pozitivní publicitu má Facebook do ideálního nástroje pro marketéry stále daleko. MediaGuru zmapoval čtyři největší nástrahy v B2B této sociální sítě.

Vysoký počet uživatelů, jasná demografie, rychlost oslovení i zpětné vazby zajistily Facebooku zatím nijak neutuchající zájem marketérů. Jenže právě ti ve vztahu se sociální sítí tahají za pomyslný kratší konec provazu. MediaGuru shrnuje ty největší nástrahy Facebooku pro zadavatele.

1. Ignorance právnických osob

Veškeré stránky Facebooku musejí být navázány na konkrétního uživatele. Kdokoliv tedy firemní profil zadavatele vytvoří, zůstává jeho majitelem. A jelikož sociální síť neumožňuje registraci právnických osob, jde obvykle o některého ze zaměstnanců.

V zahraničí se přitom objevilo již několik případů, kdy po odchodu zaměstnance firma přišla nejen o stránku s fanoušky, ale též o investice do facebookových PPC kampaní. Naposledy se to stalo jednomu lékařskému centru v americkém Seattlu.

Riziku ztráty kontroly nad firemní prezentací a často i nemalých soudních výdajů však nepomůže ani vytvoření několika administrátorů. V případě, že bývalý zaměstnanec na stránku umístí obsah porušující všeobecné podmínky, Facebook deaktivuje účty všech správců.

2. Nulová kontrola nad technickými změnami

V případě, že vývojáři Facebooku změní layout či přeprogramují některý z prvků sociální sítě, aplikace vytvořená na firemním facebookovém profilu přestává automaticky fungovat. Investice do úprav přitom vždy hradí zadavatel, i kdyby sociální síť svůj interface měnila třeba dvakrát denně.

Vznikne-li navíc vinou Facebooku zadavateli újma na zisku, či jiné související škody, Facebook je dle svých podmínek odpovědný maximálně do výše sta amerických dolarů. A to i v případě, že jej zadavatel o možnosti újmy předem varoval.

3. Nedostatek zákaznické podpory

Zákaznickou podporu Facebook zužuje na použití nápovědy. Neexistuje žádné veřejně dostupné telefonní číslo či e-mail, na kterém servis této sociální sítě kontaktovat.

Pokud je například zablokován váš firemní profil, stačí sice k jeho reaktivaci vyplnit relativně jednoduchý online formulář, časový horizont vyřešení celého problému či garance, že vůbec bude vyřešen, však Facebook neposkytuje. Stejně jako nezasílá informace o tom, že k reaktivaci již došlo.

U komerčních aktivit (stránky, aplikace apod.) přitom snadno vyhledatelné kontaktní údaje sám vyžaduje.

4. Facebook získává práva na šíření obsahu

Přidáním hudby, videa či fotografií na svůj firemní profil předávají zadavatelé Facebooku automaticky práva na další šíření tohoto obsahu v licenci royalty-free. To znamená, že Facebook může celosvětově volně nakládat například s milionovou reklamní kampaní umístěnou na web českého zadavatele. Zmiňovaná licence je totiž globální a přenositelná.

Ve svých všeobecných podmínkách si Facebook také vyhrazuje možnost odmítnout či stáhnout jakýkoliv obsah (včetně PPC reklam) bez udání důvodu.