Vstup do nových zdrojů příjmů se osvědčil

čtvrtek, 12. ledna 2012, 07:30 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Pavel Vopařil, ředitel komerční divize Centrum Holdings, říká, že neustálé hledání nových příjmových příležitostí je dnes nezbytnost.

Rok 2011 byl na mediálním trhu docela napjatý a také Centrum prošlo řadou změn. Jak uplynulý rok hodnotíte?

Loňský rok byl velmi hektický a pro nás představoval zejména tři hlavní témata. Soustředili jsme se na budování druhé nohy našeho obsahu, kterou je zábava a zaměření na mladší publikum. Začali jsme také s renovací našich hlavních webů, zejména Ženy.cz a Bleskově.cz. A za třetí jsme začali vstupovat do nových příjmových segmentů, abychom naše zdroje více diverzifikovali. Vstoupili jsme tedy do transakčních webů, kde jsme spustili slevový Amplión, společně se Student Agency provozujeme server Dovolena.centrum.cz a uvedli jsme také seznamku Jiskření. Vloni jsme patřili k nejaktivnějším hráčům a z tohoto hlediska jsme s loňským rokem spokojeni. To, co jsme si předsevzali, tak jsme dokázali splnit.

A pokud jde o vývoj návštěvnosti?

V návštěvnosti jsme si dali cíl 3,5 mil. unikátních uživatelů, což jsme také na konci roku měli.

Situace na reklamním trhu vloni médiím příliš nepřála. Z monitoringu display reklamy je vidět snížení ve vašich výsledcích. Nakolik tyto údaje odpovídají realitě?

Display reklama tvoří asi 50 % našich příjmů. Je pravda, že na této půlce našich příjmů jsme nerostli, protože celý trh se zastavil. I přesto jsme ale vloni dosáhli celkově dvouciferného růstu, a to především díky tomu, že se nám zvyšovaly ostatní zdroje příjmů. Mám na mysli především naše řešení pro malé a střední podniky a potom vstup do transakční oblasti, což byl pro nás úplně nový zdroj příjmů.

Uvažujete o nových zdrojích příjmů i tak, že by mohly do budoucna převážit nad příjmy z display reklamy?

Myslím si, že ano. Už teď máme z display zhruba půlku a display je navíc velmi cyklická oblast velmi úzce spojená s celkovým vývojem ekonomiky. Jelikož to v roce 2012 nevypadá na nějaký ekonomický růst, a dokud nebude, tak display prostě rychle neporoste. A protože nám ostatní zdroje příjmů rostou, je logické, že mohou převážit nad příjmy z display reklamy, minimálně do doby než dojde k ekonomickému oživení.

To tedy znamená, že ani v letošním roce neočekáváte v display reklamě nějaké zlepšení.

Panuje velká nejistota. Nikdo nedokáže přesně říci, co bude. Osobně očekávám spíš stagnaci nebo minimální růst v jednotkách procent. Trend bude velmi podobný jako v roce 2011.

Můžete říci, s jakým hospodářským výsledkem jste ukončili rok 2011?

Zatím ještě nemáme auditované výsledky, proto je nemohu komnetovat. Nárůst v tržbách se bude blížit k dvoucifernému číslu.

Jak jste už zmínil, v loňském roce jste provedli několik změn, týkajících se vašich serverů Žena.cz a Bleskově.cz. Jak jste s těmito změnami spokojeni?

V polovině července jsme představili novou Ženu.cz a s tímto relaunchem jsme velmi spokojeni. V meziročním srovnání jsme narostli cca o 25 % v reálných uživatelích. Na prosincových číslech reálných uživatelů se Žena.cz dostala před Ona Dnes a trend je stále rostoucí. Co se týče Bleskově.cz, bylo kolem toho hodně humbuku. Naše přemýšlení bylo ale velmi pragmatické. Zvolili jsme to, co se na trhu objevilo a fungovalo. Klíčovým faktorem v tomto projektu byla rychlost, protože mezi rozhodnutím a samotným relaunchem uběhly asi jen dva měsíce. I když je to zatím krátce, tak prosincová čísla vypadají velmi dobře. Meziměsíční nárůst je silný. Otázka ale je, co je způsobeno vyvolaným zájmem, a co z toho bude nosná návštěvnost. Navíc prosinec není standardní měsíc, přesto to nevypadá špatně.

Pokud se bavíme o Bleskově, tak se zatím zdá, že posun k výrazné vizualizaci a úspornému textu funguje velmi dobře. Je to podle Vás nový trend, který se začíná v internetovém obsahu projevovat, nebo je to trend spíše vlastní jen bulvárnímu segmentu?

Nevím, jestli přesně toto vizuální zpracování je trend, nebo není. To, co ale je trend, jsou velké fotky, jednoduchá navigace, nepřeplácanost a z hlediska inzerentů velké formáty, které nelze přehlédnout.. To jsou elementy, které toto vizuální zpracování naplňuje.

Zpočátku byly bulvární weby velmi podobné těm zpravodajským. Teď se rozdělují. Tím, že budujeme vlastní brandy, tak máme větší volnost v tom, že Aktuálně může být hodně jiné než Bleskově a myslím si, že by tomu tak mělo být.

Jedna část vaší obsahové profilace stojí na původním zpravodajství, druhá na zábavě. Plánujete konkrétně v té zábavě nějaké další změny, kterými byste navázali na ty loňské?

Pokud jde o zábavu, tak neplánujeme nové služby. Spíše budeme rozšiřovat ty stávající, tedy kolem rodiny Cafe webů, kde přibudou nějaké nové podskupiny. Chceme se ale určitě soustředit na růst návštěvnosti této kategorie.

A hlavní plány pro letošní rok?

Tématem letošního roku je Aktuálně, kde pracujeme na redesignu. Protože rok 2012 je rokem sportu, připravujeme také výrazný redesign sportu. Primárně budeme tedy podporovat hlavní značky. V případě malých a středních podniků, což je asi třetina našich příjmů, jsme vloni přešli z prostého prodeje katalogu do agenturního byznysu spuštěním fulservisové Agentury Najisto. Letos se v této části budeme soustředit především na předělání katalogu Najisto. Vedle Aktuálně to bude druhý velký projekt, který bychom chtěli spustit v první polovině roku. V případě transakčních webů budeme dále pracovat s Amplionem a připravujeme nový transakční model, který bychom někdy na přelomu prvního a druhého čtvrtletí chtěli představit.

Je pro Centrum provozování slevového Amplionu zajímavé? Protože trh je v tomto směru přesycený a hodně fragmentovaný?

Je to zajímavá služba, díváme se na ni jako na doplněk našeho portfolia pro uživatele a inzerenty. S ekonomikou Amplionu jsme spokojeni, protože na rozdíl od jiných hráčů využíváme zázemí Centra především v oblasti návštěvnosti a již vybudované obchodní sítě.

Ještě nepadlo slovo o značce Atlas. Neplánujete v jejím případě nějakou marketingovou podporu, protože se zdá být poněkud zapadlá.

Tady úplně karty odkrývat nebudu. Mohu jen říci, že naše marketingová podpora bude převážně zaměřena na Centrum a Aktuálně.

Velkým tématem – především u vaší konkurence – jsou videoportály. Neuvažovali jste o tom zapojit se do soupeření v této oblasti?

Videoportál dělat nebudeme. Myslím si, že pro to není místo a že náklady jsou neúměrné. Videoobsah je ale určitě velké téma. Vidíme, že je to obrovský tahák pro uživatele, který je navíc velmi vhodný na sociální sdílení a na sdílení v rámci komunit. Budeme tedy rozvíjet video v obsahu, ale ne videoportál jako separátní destinaci. Videa tedy přibydou na Bleskově, Ženě, Aktuálně i Crazycafe.

Před koncem roku jste spustili nový elektronický večerník Insider. Je sice ještě hodně brzy, ale přesto – je možné říci, jak si stojí?

Vypadá to slibně. Zatím máme stovky objednaných a většina z nich je zaplacených. Čtenáři jsou zvědaví a hlavní je, že když si Insider vyzkouší, tak si ho většina z nich koupí.

Plánujete ještě další zkušební projekt, kterým byste si chtěli otestovat možnosti do budoucna?

Máme ještě v plánu jeden obsahový projekt, ale víc zatím říci nemohu.