Sněmovna rozhodne o outdoorové reklamě

pondělí, 23. dubna 2012, 13:27 Outdoor MediaGuru

Poslanecká sněmovna bude rozhodovat o zrušení venkovních ploch u dálnic a silnic. Pokud senátní návrh u poslanců neprojde, outdoorový trh bude citelně omezen.

Outdoorový trh čeká důležité hlasování v Poslanecké sněmovně. Na programu aktuální schůze Poslanecké sněmovny je totiž i novela zákona o pozemních komunikacích, která reguluje působnost venkovních nosičů u dálnic a silnic. Do sněmovny posílá novelu zákona zpět Senát, který navrhuje mírnější regulaci než poslanci. Jedná se tedy o to, zda poslanci přijmou změny navržené senátory, nebo nikoli.

Původně měli poslanci o novele rozhodnout už v úterý 24. dubna. Protože ale jednání Poslanecké sněmovny bylo odloženo do 2. května, bude se o venkovních plochách rozhodovat až příští týden.

Asociace venkovní reklamy (AVR) už před měsícem avizovala, že návrh připravený senátory podporuje. Naopak verze schválená Poslaneckou sněmovnou je z pohledu asociace pro outdoorový reklamní trh, jehož výše je v současnosti odhadovaná na 2 mld. Kč ročně, likvidační. V případě jeho přijetí by musela být odstraněna drtivá většina venkovních ploch.

Poslanecká sněmovna navrhla ukončit reklamu na dálnicích a silnicích 1. třídy, ale i na silnicích 2. a 3. tříd a na místních komunikacích (ve městech). Oproti tomu senátní návrh by reklamu odstranil jen u dálnic a rychlostních silnic. „To by znamenalo redukci cca 15 – 20 % současných outdoorových ploch,“ odhadli zástupci outdoorových firem.

Asociace přitom zdůrazňuje, že se regulaci nosičů nebrání. Požaduje ale takové omezení, které není v rámci Evropské unie nestandardní. Podle neoficiálních informací může senátní návrh v Poslanecké sněmovně uspět a jeho šance na přijetí jsou relativně příznivé.

Schválování zákona je ale provázeno kauzou anonymního emailu, rozeslaného poslancům, s údajným záznamem rozhovoru, který měli letos v březnu v hotelu Hilton vést Richard Fuxa za firmu BigBoard Praha a lobbisté Roman Janoušek a Miroslav Jansta. Vyplývá z něj, dotyční měli jednat o podpoře senátního návrhu zákazu billboardů. Zmiňovaní lobbisté měli podle anonymního emailu uplácet pro venkovní společnost poslance výměnou za poskytnutí billboardových ploch pro ODS v předvolební kampani. Miroslav Jansta i Richard Fuxa však pravost dokumentu striktně odmítli.

Richard Fuxa dokonce podal v této věci trestní oznámení. „Celý záznam hovoru je smyšlený a jde o sdělení nepravdivých údajů, které jsou způsobilé značnou měrou ohrozit mou vážnost u spoluobčanů. Nepravdivost údajů v e-mailu vyplývá zejména z toho, že ani pan Roman Janoušek, ani pan Miroslav Jansta nejsou mými obchodními partnery, ani přáteli. S panem Janouškem se nijak osobně nestýkám, mimo několika formálních akcí, na nichž jsme byli oba účastni. S panem Janstou jsem se dokonce nikdy neviděl a s oběma pány ani jinak nekomunikuji,“ uvádí Richard Fuxa v trestním oznámení. Naznačuje přitom, že za emailem stojí pravděpodobně některá z konkurenčních společností v outdoorovém segmentu, její jméno ale neuvádí.

-mav-