Obchodníci spouštějí sociální dárkové poukazy
Kupóny ušité dle informací z Facebooku budou nabízeny zdarma. Pilotní projekt společný pro 25 světových značek funguje zatím ve čtyřech zemích.
Informací dostupných na největší světové sociální síti začínají marketéři využívat i pro jiné než reklamní účely.
Pětadvacet povětšinou retailových značek tento týden spustilo systém dárkových poukazů, které jsou uživatelům nabízeny na základě údajů získaných na Facebooku. Vouchery nejsou určeny pro ně samotné, ale slouží k obdarování přátel, kteří odpovídají charakteristikám cílové skupiny konkrétní značky. Nabídku kupónu lze navíc omezit jen na vybrané lokality. Hlavní výhodou programu nazvaného Wrapp je tak především přesné cílení.
K obdarování spřízněného uživatele je potřeba speciální facebooková aplikace. Kupón se následně zobrazí na profilu obdarovaného, kde mohou další přátelé získanou částku navýšit pomocí dodatečných plateb. Finální poukaz je pak doručen skrze mobilní aplikaci pro chytré telefony.
Cílem původně švédského projektu, který tento týden odstartoval také v USA, Velké Británii a Norsku, je stejně jako u slevomatových nabídek navýšit počet zákazníků v obchodech. Vouchery tak ve zmiňovaných zemích přijímají například provozovny značek Sephora, Gap, BestBuy, Starbucks či H&M. Celkový počet participujících subjektů je zatím pětadvacet.
Ve Švédsku, kde Wrapp funguje nejdéle, jej za pět měsíců využilo na 165 tisíc uživatelů Facebooku. Zejména proto, že se služba stala doplňkem pro narozeninová přání zveřejňovaná na profilu jubilanta, bylo rozesláno celkem 1,4 milionu dárkových poukazů.
Provozovatel Wrappu uvádí, že nákup motivovaný tímto způsobem přesahuje hodnotu darovaného voucheru v průměru více než pětkrát. Firma si z každého využitého poukazu účtuje provizi. Ačkoliv konkrétní procento podléhá obchodnímu tajemství, jde zřejmě o menší sumu než v případě slevomatových společností typu Groupon či LiveSocial.
Právě relativně vysoké náklady v kombinaci s jednorázovým účinkem jejich obchodního modelu jsou hlavním důvodem, proč světoví zadavatelé pozvolna ustupují od slevových serverů. Hledání nových forem sales promotion se již projevuje i na hospodářských výkonech slevových portálů.
Grouponu se v posledním období daří stále méně. Amazonem podporovaná světová dvojka LivingSocial stále roste, o udržitelnosti systému denních slev ale musí zadavatele přesvědčovat nejrůznějšími inovacemi. Nejnověji k opakovaným nákupům motivuje pomocí speciální kreditní karty, kterou v úterý představila ve spolupráci se společností Visa. Za všechny platby uskutečněné tímto způsobem uživatel získává body k využití pro speciální nabídky.
-ptv-