LOH: ve znamení protestu proti outdooru

úterý, 31. července 2012, 07:31 Outdoor, Reklama MediaGuru

Olympiáda není jen zlatým hřebem reklamních zadavatelů, ale i výbornou příležitostí, jak proti reklamě protestovat. Přesně toho využila umělecká skupina Brandalism.

Guerillová kampaň mezinárodní skupiny Brandalism, čítající 24 umělců ze šesti zemí, se před vypuknutím letní olympiády zaměřila na venkovní reklamu. Během pěti dnů v pěti britských městech, včetně Londýna, přelepila 37 venkovních reklamních ploch provozovatelů Clear Channel, JCDecaux and Primesight na znamení svého protestu proti všudypřítomné reklamě.

Jak uvádí ve svém manifestu, skupina chce upozornit na destruktivní vliv reklamního průmyslu a vizuální znečištění našeho prostředí. Na svých billboardech proto paroduje reklamy velkých zadavatelů či poukazuje na etický rozměr otázek reklamy a jejích dopadů na kulturní hodnoty společnosti. Hlavním podnětem k předolympijské guerille byly přísné regulace Mezinárodního olympijského výboru, který zakázal nepartnerským zadavatelům užívat olympijskou symboliku a slova vztahující se k olympiádě.

Mezi billboardy, které se objevily ve městech Leeds, Manchester, Birmingham, Bristol a Londýn, vyniká parodie na kampaň Nike s fotbalistou Waynem Rooneym z roku 2006. Její autor Bill Posters si vypůjčil původní vizuál Wayna Rooneyho s červeným křížem na prsou, kterému do rukou dal tašky s logem značky Foot Lockers a obchodu se sportovním oblečení JD Sports. Původní slogan „Just  Do It“ pak vyměnil za slogan „Just Loot It“ („Prostě to zplundruj“).

Původní vizuál kampaně Nike z roku 2006

Upravený vizuál Bill Posters Just Loot It (Birmingham)

Nike si vzal na paškál i umělec se jménem Shift.

Shift - Knike Crime (Bristol)

Američan Ron English na svém billboardu umístěném naproti supermarketu Lidl v Bristolu láká na mateřské mléko, psí maso či kuřecí zdechliny za akční ceny.

Ron English - Mateřské mléko (Bristol)

Další billboardy otevřeně protestovaly proti reklamnímu šílenství kolem Letních olympijských her.

Space Hijackers – Inspire a Generation (Londýn)

Space Hijackers – Olympic Words (Londýn)

Nebo po vzoru tabákových výrobků upozorňovaly na rizika spojená s reklamním sdělením.

Shift - Warning (Manchester)

Shift - Warning (Birmingham)

Všechny plochy Brandalismu naleznete zde.

Název Brandalism si skupina vypůjčila z poslední knihy „Wall & Piece“ britského street artového umělce Banksyho, jehož aktivitami se přímo inspiruje. Kromě něho však skupina navazuje i na dadaistiské, situacionalistické a street artové umělecké hnutí.

-kch-