Jak začít a vydělat na mobilních aplikacích?

čtvrtek, 23. srpna 2012, 07:19 Internet & Mobil MediaGuru

Digitální svět otevřel možnosti rychlého zbohatnutí díky mobilním aplikacím. Nechte se inspirovat jinými nápady.

Přinášíme vám příběh dvou projektů, které se v podobě mobilních aplikací dostaly na trh jen nedávno. Pevnou základnu pod nohama ale mají již teď, na jedné straně v podobě předplatitelů a na té druhé v podobě silných sponzorů.

Riskujte ale investujte co nejméně

“Celkem jsme utratili asi jen 500 liber z vlastních zdrojů. Hlavní investicí byl čas. A tedy také jediná věc, kterou jsme se rozhodli riskovat v případě neúspěchu,“ tvrdí Naomi Alderman. Jako novinářka a spisovatelka milující počítačové hry se rozhodla spojit vše v jedno. Nápad dostala náhodou na setkání amatérských běžců, kteří si navzájem vyprávěli, co je motivuje k běhání. Mnoho z nich si prý v hlavě tvoří vlastní příběhy, proč běží a co je na konci čeká. A tak Naomi napadlo napsat příběh na pokračování, který bude mít neustálou naraci a v podobě audio nahrávek se dostane přes sluchátka k běžcům. Spojila se s kamarádem ze společnosti Six to Start a vymysleli smartphone aplikaci Zoombies,

Run! Aplikace pojí reálný svět s virtuálním. V tom reálném člověk běhá a dělá něco pro své zdraví, v tom virtuálním utíká před zrůdami Zombie a snaží se po cestě nasbírat co nejvíce bodů, aby tak zachránil a obnovil civilizaci. Aplikace má motivovat uživatele k pravidelnému pohybu. A využívat má přitom přirozenou lidskou hravost.

Možná se něco podobného neosvědčí u vrcholových sportovců či maratonců, cílem ale bylo oslovit masy a tedy amatéry. A podařilo se. Podle Naomi smysluplnost svoji myšlenky zjistíte, až když ji představíte veřejnosti. A tak s firmou Six to Start vypracovala projekt s rozpočtem 12 500 dolarů, které se rozhodli získat přes americkou crowd-fundingovou webovou stránku Kickstarter. „Jednoduše jsme se rozhodli, že umožníme lidem, kterým se naše aplikace líbí, si ji objednat než bude vůbec v prodeji v app storu. Předplatné jsme ještě rozdělili do skupin podle výše příspěvků. Čím více darovali, tím větší bonusy ke hře dostanou, až bude v prodeji. Místo 12 500 dolarů jsme pak vybrali přes 72 000,“ popisuje Alderman. Postupně tak vytvořili vlastní webovou stránku, kde je možné si aplikaci objednat i po ukončení projektu na Kickstarter. „Riskem není to do něčeho jít a neuspět, ale nezkusit to,“ uzavírá Naomi Alderman.

I tady platí heslo, že pouhá myšlenka nestačí. Kickstarter určitě nezabere ve všech případech a navíc někdo z týmu musí být Američan, abyste se na tuto americkou stránku se svým projektem mohli přihlásit. Důležité pak ale je, jakou protihodnotu nabídnete vaším donátorům, míra kreativity projektu či schopnost ho umět dobře propagovat.

Stránky knih na prodej?

Anna Lewis si naopak myslí, že k úspěšnému projektu je důležité mít dobré argumenty, které přesvědčí silné partnery a také zanícený tým kolem sebe. Anna Lewis začínala s prvním projektem před dvěma lety, kdy vymyslela sociální platformu CompletelyNovel určenou hlavně pro milovníky literatury a amatérské spisovatele. Lidé mohli na stránce publikovat své vlastní knihy a dostávat na ně přímé ohlasy od čtenářů. Nebo jen diskutovat o tom, co čtou či sdílet zajímavé texty. Vydání knihy, její propagace a distribuce pak už pro spisovatele byly zpoplatněny a zabezpečovala je právě společnost Anny Lewis.

„Díky CompletelyNovel jsme si zároveň udělali dobrý průzkum toho, co lidé čtou a jak čtou, což nám pomohlo při vytváření nového projektu,“ říká Anna Lewis. Nově tak začátkem roku spustí aplikaci s názvem Valobox. Rozdíl je v tom, že tentokrát bude vše digitální a zaměřeno více na čtenáře než na samotné spisovatele. Spolupracovat přitom bude s vydavateli. Projekt je zatím v beta verzi a k dispozici má už 7000 knih k prodeji od různých vydavatelství. Jedná se přitom převážně o vědecké a odborné knihy například i o ekonomice, IT či marketingu. Ještě před spuštěním o spolupráci kromě vydavatelů ve Velké Británii projevili zájem také v USA a ve Skandinávii.

„Prostřednictvím aplikace Valobox chceme zpřístupnit obsah knih v co nejjednodušší míře. Čtenář si může předplatit třeba jen jednu stránku e-knihy nebo celou kapitolu. Jestli oblíbenou knihu bude sdílet na sociální síti, k dalšímu nákupu navíc dostane 25% slevu. Což je má kromě šíření aplikace a knih motivovat také ke koupi a odradit od pirátství,“ prozrazuje myšlenky projektu Anna Lewis. Vydavatele naproti tomu podle svých slov přesvědčila tím, že díky aplikaci získají přehled o tom, jaká je poptávka na trhu a do jakých knih se vyplatí investovat.

Zakladatelky obou projektů se shodují na tom, že kromě risku a zanícení je důležitý tým složený také z technologických specialistů. A také myslet dříve na funkčnost než na vydělané peníze.

Autorka textu: Lenka Tinková