Twitter trápí falešné účty, obchoduje se s fanoušky

čtvrtek, 30. srpna 2012, 10:25 Internet & Mobil MediaGuru

Po Facebooku trápí falešné účty i druhou největší sociální síť. Objevují se nabídky od překupníků, kteří k pronájmu nabízejí až 150 tisíc fanoušků.

Od doby, kdy Facebook oficiálně připustil, že celých 83 z jeho devíti set milionů účtů je falešných, se pozornost světových marketérů přesunula na v tuzemsku méně rozšířenou, globálně však druhou nejpopulárnější sociální síť. Twitter, který v posledním období ukončuje spolupráci s ostatními komunitními weby (LinkedIn, Instagram, Tumblr), aby si kvůli online reklamě zajistil lepší návštěvnost na vlastní sociální platformě, přitom nyní obdržel těžkou ránu.

Americká firma Barracuda Networks, která se zabývá internetovou bezpečností, vydala studii, ve které odhaluje celý ekosystém obchodníků s falešnými uživateli. Někteří překupníci mají přitom k dispozici armádu až 150 tisíc falešných účtů. Průměrná cena se podle firmy pohybuje okolo 18 amerických dolarů za tisíc uživatelů a den.

Důvod, proč jsou falešné účty pro firmy tolik ožehavým tématem, je samozřejmě nasnadě. Značkám nejde o co největší počet fanoušků jako spíše o konkrétní počet uživatelů, které mohou pomocí příslušného kanálu zasáhnout. V odborných kruzích se tak téma diskutuje dlouhodobě.

V současnosti se ale problému v zahraničí věnují i masová média. Americký prezidentský kandidát Mitt Romney totiž během jediného dne zvýšil počet svých příznivců na Twitteru o 17 procent. O jak úctyhodný přírůstek se jedná, ukáže pohled na celkový počet uživatelů, kteří následují jeho kandidátský profil. Na konci srpna šlo téměř o 950 tisíc osob.

Lépe na tom přitom není ani samotný prezident Obama. Podle britské internetové firmy StatusPeople, která na internetu nabízí bezplatnou službu Fake Follower Check, je až 70 % jeho příznivců na Twitteru falešných. V absolutních číslech jde o více než 13 milionů účtů.

A podobně při analýze dopadají i globální firmy – například americký řetězec Walmart má mezi následovníky 54 % falešných uživatelů, Coca-Cola přesně padesát a nepravých fanoušků mezi příznivci rychlého občerstvení firmy McDonald‘s je 47 procent.

Provozovatelé Twitteru se však výsledkům podobných externích nástrojů brání. Až 40 procent uživatelů na Twitteru prý jen naslouchá a netvoří žádný obsah. Jejich aktivitu proto firma měří počtem přihlášení, nikoliv samotnou aktivitou.

I tak jde o negativní zprávu pro marketéry. Platforma vystavená na konverzaci a tzv. retweetování, tedy přeposílání zajímavých informací, tak rázem vyvolává pochybnosti o své efektivitě.

-ptv-