Kde se vzaly názvy světových značek?

pátek, 05. října 2012, 11:48 Marketing MediaGuru

Máte některou svou oblíbenou značku a nevíte, proč se vlastně jmenuje, jak se jmenuje? Přinášíme původ přes dvě desítky světových značek.

Světové značky mají mnohdy zvláštní jména. Jsou originální, ojedinělá a velmi často i snadno zapamatovatelná, i když málokdo ví, co vlastně znamenají.

Sportovní značka Reebok si vybrala svůj název podle jednoho živočišného druhu antilopy Rhebok, která patří k těm nejrychlejším na světě. Jiná sportovní značka Asics, která se soustředí především na běžecké boty, je vlastně akronymem známého přísloví: „Ve zdravém těle zdravý muž“ (Anima Sana In Corpore Sano). Do antiky odkazuje i značka Nike, která svůj název odvozuje od řecké bohyně vítězství Niké. Název Adidas je odvozen od jména jejího zakladatele Adolf Dasslera, kterému se říkalo zkráceně Adi, odtud Adi Das-sler. Zajímavé je, že od stejného Adolfa Dasslera pochází i značka Puma, tedy přesněji řečeno od jeho bratra Rudolfa, který chtěl názvem odkázat k fyzickým schopnostem stejnojmenné šelmy.

Přesuneme-li se od sportu k módě, nalezneme tu oděvní společnost H&M, která byla ve 40. letech minulého století založena ve Švédsku Erlingem Personem. Značka se původně jmenovala jen Hennes (švédsky: Pro ně/Pro ženy). V roce 1968, kdy došlo k akvizici obchodů Mauritz Widforss se do názvu dostala i jeho druhá část: Hennes och Mauritz (tedy Pro ně a Mauritz), z čehož byl jen krůček k současnému H&M.

Značka Lacoste, klasika s logem krokodýla, název odvozuje od svého zakladatele René Lacoste, který se po ukončení tenisové kariéry rozhodl zkusit štěstí v módě. Logo pak zvolil podle své přezdívky „Krokodýl“ nebo „Aligátor“, kterou byl častován na zahraničních turnajích.

Španělská módní značka Zara svůj název odvozuje od chorvatského města Zadar, kterým byl na svých cestách okouzlen zakladatel značky Amancio Ortega.

Outdoorová značka Timberland odkazuje k citoslovci Timbeeeeeeeeeeeer, který křičí američtí dřevorubci ve chvíli, kdy padá kácený strom. Volně přeloženo se tedy jedná o jakousi dřevorubeckou zem.

Z potravinářského segmentu zmiňme značku Danone, která svou dráhu zahájila v roce 1919 v Barceloně, kdy její zakladatel Isaac Carasso začal prodávat první jogurty, které se mohly konzumovat i den po výrobě. Název Danon odkazuje ke katalánskému jménu Isaacova syna Daniela, který byl pak pro účely libozvučnosti doplněn o koncové e.

Americká zmrzlina s krkolomným názvem Häagen-Dazs byla založena dvěma Poláky Rubenem a Rose Mattusem, kteří byli přesvědčeni, že skandinávské konotace jim pomohou k úspěchu. Proto vymysleli název na základě dánského fonologického systému, který však nic konkrétního neznamená.

Značka cukrovinek LU získala své jméno z iniciál dvou zakladatelů: Jean Romain Lefevre a Pauline-Isabelle Utile. Podobně vznikl i název čokoládových bonbónů M&M’s, který představuje dvě M ve jménech svých zakladatelů: Forrest Mars a Bruce Murrie.

Obchodní řetězec kaváren Starbuck’s svým názvem odkazuje ke knize Bílá velryba (Moby-Dick) Hermana Melvilla, pro niž měl slabost jeden ze tří zakladatelů společnosti Gordon Bowker. Starbuck byl jednou z hlavních postav knihy. Bowker však uvažoval rovněž o názvu velrybářské lodi Pequod, což rezolutně odmítl jeho společník Terry Hecker.

V technologii a informatice je nezbytné zmínit společnost Apple, která je prý pojmenována podle nejoblíbenějšího ovoce Steve Jobse.

Značka mobilních telefonů Nokia odkazuje ke svému místu zrodu – malé vesničce ve Finsku.

Společnost HP neboli Hewlett-Packard svůj název získala jednoduše – od svých dvou zakladatelů Billa Hewletta a Dava Packarda. O pořadí jmen si údajně hodili mincí.

Název japonské společnost Toshiba je poněkud komplikovanější. Původně se jmenovala Tanaka Seisakujo (Závody Tanaka), později Shibaura Seisakujo (Závody Shibaura), které se v roce 1939 spojily s předním výrobcem osvětlení Tokyo Denki. Název Tokyo Shibaura Denki tak dal vzniknout akronymu Toshiba.

Název značky fotoaparátů Nikon vznikl spojením slov Nippon Kogaku neboli japonská optika. Hitachi zase znamená v japonštině východ slunce.

Softwarová firma Adobe svůj název získala podle říčky Adobe Creek, u níž vyrůstal zakladatel společnosti John Warnock.

Název vyhledávače Google pochází z matematického termínu gogol nebo googol, které označuje číslo 10100. Jeho zakladatelé původně přemýšleli o názvech Googolplex nebo Googol, ale vzhledem k administrativním problémům se rozhodli pro současný Google.

Webová encyklopedie Wikipédia se ve svém prapočátku jmenovala Nupedia. Později se však změnila na wikipédii, aby tak dala najevo přiblížení principu wiki, který označuje weby, jež umožňují uživatelům podílet se na tvorbě obsahu a přidávat jej podobně jako v internetových diskusích.

Název nejvíce navštěvované stránky v roce 2004 – Yahoo! – představuje akronym věty: „Yet Another Hierarchical Officious Oracle“, což však bylo mimo jiné podmíněno i tím, že názvy všech webových projektů na univerzitě ve Standfordu musely povinně začínat písmenem Y.  Jiná verze praví, že Yahoo! odkazuje k postavičkám z Gulliverových cest v angličtině nazývaných yahoos.

Je vidět, že za názvem značek a společností se skrývají zajímavé příběhy, někdy jednodušší, jindy složitější, hlavní však je, že fungují napříč časem i prostorem.

-kch-