Google zkouší zpoplatňování obsahu

úterý, 13. listopadu 2012, 07:38 Internet & Mobil MediaGuru

Společnost Google zkouší v betaverzi systém mikroplateb za odborné články prostřednictvím Google Wallet.

Google odhaduje, že lidé raději zaplatí pár centů za jeden článek než desítky za celoroční přístup na web. Podobné pokusy tady už však byly. Jak vidí budoucnost placeného obsahu odborníci?

Zpoplatňování obsahu na internetu řeší média už delší dobu. Google si myslí, že cesta může být v mikroplatbách. „Mnoho vydavatelů se už o něco podobného pokoušelo. Konkrétně mikroplatby za jednotlivé články už testoval i New York Times před více než deseti lety. Bezúspěšně. Doba se však mění a také přístup lidí k obsahu na internetu,“ myslí si odborník na digitalizaci obsahu Nico McDonald ze společnosti Media Futures. Proč tedy Google začíná tam, kde jiní skončili?

Důvodem je nárůst prodejů chytrých telefonů a tabletů. Podle zahraničních prognóz to totiž pozitivně ovlivní i placený obsah na internetu. Výzkumná agentura Forrester například předpokládá, že tržby z placeného obsahu stoupnou do roku 2015 až o 65 %. Trh už začíná na tento trend opět reagovat. Slovenský expert na online předplatné médií, Piano Media, se jen kromě Slovenska a nedávno rozšířil také do Slovinska a Polska. Nově také investoval do rakouské technologie Novosense, která by měla zabezpečit přesnější statistiky médií. „Lidé jsou více ochotni platit za obsah. Je ale důležité soustředit se na to, jak změnit jejich myšlení ovlivněné jednoduchým přístupem k obsahu zdarma, nežli se snažit dostat do jejich peněženky za každou cenu,“ myslí si David Brauchli z Piano Media. A tento prostor vidí zřejmě i Google.

Pár centů za odborný text

Novinku vyhledávače právě testují weby zaměřené na odborné texty, a to Oxford University Press, Peachpit a DK. Návštěvník má možnost přečíst si část textu zdarma a rozhodnout se, jestli jej chce koupit. Po zaplacení 49 centů dostane přístup k celému textu. Pokud si to do 30 minut rozmyslí, může požadovat vrácení peněz. Google sází na to, že lidé raději zaplatí pár centů za jeden článek, který je zajímá, než by kvůli tomu kupovali přístup na celý web. David Brauchli z Piano Media si ale myslí, že toto funguje, jen pokud se jedná o výzkumné články nebo texty archivní, ne zpravodajské a aktuální. Podle něj Google také nastavil příliš vysokou cenu a měl by zlevnit.

Skeptický k projektu je také Nico McDonald z Media Futures. „V tomto případě je často jako ukázkový příklad citovaný iTunes od Applu. Ten dokázal, že lidé často radši koupí jeden singl než celé album. S textem je to ale zcela jiný model. Tak jako už mnozí vydavatelé zjistili, že singl se dá poslouchat několikrát za sebou, článek si přečtete jednou, maximálně dvakrát,“ vysvětluje Nico McDonald. Zároveň však dodává, že boj o čtenáře na internetu se v budoucnu ještě přitvrdí. Podle něj budoucnost přináší mnohem širší možnosti než jen zpoplatňování článku. Vydavatelé by se podle něj měli proto zaměřit na time based media, interaktivní grafiku, agregaci textů do relevantních zdrojů.

Autorka textu: Lenka Tinková