Zachrání regionální tisk augmentovaná realita?

čtvrtek, 20. prosince 2012, 07:45 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Zatímco u nás se stále hledá způsob, jak zaujmout lidi placeným obsahem, nebo si zajistit peníze z regionů, v zahraničí hledají úplně jiné cesty.

Úpadku regionálních médii by v budoucnu mohla pomoci technologie augmentované reality. Odborníci diskutovali o této novince na nedávném Media Summitu v Londýně. Můžou nové aplikace zachránit tisk?

Situace na trhu regionálních médii v zahraničí je stejně tíživá jako v České republice. Krachuje, propouští se, restrukturalizuje se. Národní mediální domy posilují svou pozici v regionech, a tím vytvářejí další konkurenci místním médiím. Situaci neulehčují ani sociální sítě. Tam se zase sdružují lidé ze stejných oblastí a vzájemně sdílí informace. Ty se tak dostanou k regionálnímu čtenáři rychleji a hlavně zdarma. Ani placený obsah podle odborníků není nejšťastnějším řešením pro regiony.

Neal Butterworth pracoval pro britský regionální tisk jako publisher více než 25 let. „Vraždy, ztracená zvířata, krádeže - to jsou informace, které prodávaly regionální deníky nejlépe. Dnes to ale vůbec není věc, za kterou by si lidé zaplatili. Informaci si raději najdou na webstránce deníku. A jindy jim zase stačí přečíst si těch pár důležitých faktů a pomluv z regionu z titulní stránky přímo v novinovém stánku. V podstatě jsem nikdy nepřišel na to, za jaký obsah jsou lidé ochotní zaplatit. To, co vy prodáváte, někdo jiný už určitě nabízí zdarma,“ říká Butterworth. Informace už proto ani v budoucnu nebude hlavní výsadou médií.

Budoucnost ve videu

Odborníci proto stále hledají možnosti, jak z této situace ven. Co by mělo být tou přidanou hodnotou, která udrží regionálního čtenáře? Základem je podle mnohých využití potenciálu regionálních médii propojením s digitální dobou. I když myšlenka s augmentovanou realitou není nová, média pořád zcela nevědí, jak tuto technologii co nejlépe využít ve svůj prospěch. Když mluvíme o augmentované realitě, nemáme na mysli jenom pohyblivou inzerci či jednoduché hýbající se fotografie. V USA už regiony začínají kouzlo této technologie využívat naplno. Například Arkansas Democrat-Gazette uvedl před pár měsíci na trh aplikaci s názvem Plus. Díky ní si čtenář po nasměřování telefonu na obrázek v tisku může zhlédnout video. Video se navíc v průběhu dne aktualizuje, takže se na danou zprávu s novými informacemi můžete podívat v novinách také večer. Zobrazí se vám už ale přímo aktualizované video.

Americký denník chce tuto technologii využívat nejen v denním zpravodajství, ale také ve sportovních zprávách. Situace ulehčuje nová doba chytrých telefonů, která umožňuje novináři natáčet videa v podstatě k čemukoliv, přímo z místa činu. Američanům se podařilo díky novince nalákat i inzerenty. Ti chtějí využívat videa v tisku k reklamním kampaním. Podle Arkansas Democrat-Gazette je tedy augmentovaná realita v tisku způsob, jak jít s dobou.

Informační servis nestačí

Nastávajícími trendy v digitální žurnalistice se ale inspiruje už i Evropa. Několik nápadů na konferenci mediálního domu The Guardian představil před pár týdny například William Perrin, majitel společnosti Talk About Local. Perrin si také myslí, že díky správné aplikaci je možné přitáhnout zpět inzerenty. Velkou budoucnost vidí v aplikacích využívajících geolokace. Podle něj je výhoda regionálního tisku v tom, že disponují velkým archivem zpráv, které se vážou k určitému místu ve městě či kraji, tyto zprávy se navíc neustále aktualizují. Vytvoření geolokační aplikace by mohlo propojit informace z historie s těmi současnými, a stát se zajímavou atrakcí pro čtenáře. Může to pomoci také k budování povědomí o značce. Regionální média by se tak mohla z nositele informací změnit opět na užitečný nástroj pro specifickou komunitu.

Příští rok bude tedy určitě ve znamení chytrých telefonů a videí na internetu. Dokazují to i  prognózy odborníků. Například podle společnosti Cisco bude v roce 2013 internetové video představovat 90 procent veškerého internetového provozu ve světě.  A tomu by se měla přizpůsobit i média. Jedinou otázkou zůstává, jestli najdou regionální mediální domy dostatek financí, aby se do nových projektů ještě mohly pustit.

Autorka textu: Lenka Tinková