CEO jako komunikační prostředek firmy

středa, 20. února 2013, 07:01 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

V internetové době má nejvyšší management výbornou příležitost posilovat důvěryhodnost a otevřenost své firmy. Stačí komunikovat na sociálních sítích.

Nastala doba, kdy by se lidé ve vedení firmy měli přestat schovávat za neprostupnými zdmi svých kanceláří a začít komunikovat s okolním světem. CEO je totiž ten, kdo má zásadní informace a jehož slovo má svou váhu. Proto jim naslouchají nejen zaměstnanci, konkurenti, investoři, ale i zákazníci.

Ke komunikaci generálních ředitelů se přímo nabízí sociální sítě. Za příklad, jak je využívat ve prospěch svůj i své firmy, může posloužit Richard Branson, který stojí v čele impéria Virgin Group s více než 300 společnostmi ve 30 zemích. Osobně si spravuje svůj profil na Twitteru, Facebooku a Google+ a k tomu pravidelně přispívá na blog na stránkách Virgin.com.

Na otázku, proč je pro něj důležité komunikovat na sociálních sítích, v rozhovoru pro server Mashable.com uvedl, že mu to pomáhá zvyšovat povědomí o byznysu a jeho využití pro dobré účely. „Navíc mi to umožňuje sdílet zkušenosti, které jsem v podnikání získal, a lidé vždy rádi hledají rady, jak dělat lépe to, co dělají,“ dodává. Přidanou hodnotu sociálních médií vidí také ve zpětné vazbě, kterou mu poskytují ostatní uživatelé a které je potřeba naslouchat.

YouTube zase velmi aktivně využívá Alessandro Benetton, který prostřednictvím videí mapuje veškerou svou aktivitu: kromě poskytnutých rozhovorů lze sledovat i videa z jednotlivých akcí, služebních cest či sportovních událostí, kterých se Alessandro účastnil.

S možnostmi, která sociální média skýtají, by se mohlo zdát, že začít komunikovat otevřeně není nic problematického. Nicméně z loňské studie IBM, která dotazovala 1 709 CEO ze 64 zemí, vyplývá, že na sociálních sítích je činných pouhých 16 % z nich. A to i přesto, že si valná většina z nich velmi dobře uvědomuje důležitost otevřenosti a transparentnosti.

Podle IBM „asociálnost“ generálních ředitelů činí firmu méně konkurenceschopnou. Využívání sociálních médií, jež umožňuje zapojení zákazníků, dodavatelů i zaměstnanců, totiž dodává firmě pružnost a dynamiku, potřebnou pro přežití v těžkých dobách. Na základě svých zjištění však předpokládá, že do pěti let se počet sociálně aktivních zvýší na nadpoloviční většinu (57 %).

Jak však upozorňuje Richard Branson, i v tomto případě musí být komunikace autentická. Pokud se do toho generální ředitel nutí, nebude to fungovat.

-kch-