Nejčastější chyby při tvorbě webových stránek

úterý, 23. dubna 2013, 06:32 Internet & Mobil MediaGuru

Každá firma, která chce být vidět a prosperovat, musí mít v současnosti funkční webové stránky. Přinášíme pár tipů, jak na ně.

Není zase tak důležité, v jakém oboru podnikáte nebo jaký produkt či službu na trhu nabízíte. Pokud si už dáte práci s tvorbou firemního webu, váš cíl bude ve všech případech stejný: přilákat a udržet potenciální kupující. Je to důležité, pokud se snažíte zvyšovat počet zhlédnutých stránek pro prodej reklamy, když máte zájem návštěvníkovi něco prodat, má to ale význam i pro běžný marketing, ať již ve formě propagace, nebo distribuce.

Nic z toho se vám ovšem nepodaří, pokud návštěvník otevře vaše stránky a na základě uživatelsky nepříjemného prostředí zase okamžitě klikne na křížek „zavřít“. Na trhu, i tom onlinovém je obrovské množství konkurence, které se možná nemusíte cenami nebo kvalitou služeb rovnat.

Jak tedy bounce rate, neboli míru toho, kolik lidí odchází z vašich stránek po zhlédnutí první strany, dostat na rozumnou mez?

1.

První chybou jsou neprofesionálně vytvořené stránky. V dnešní době lidé požadují rychlé, srozumitelné a uživatelsky příjemné prostředí. Za naprostý základ by mělo být považováno udržování funkčnosti stránek, rovněž všech odkazů, aplikací, formulářů a dalšího, co mohou obsahovat.

2.

Dalším zásadním problémem je špatná navigace. Nic nedokáže potenciálního zájemce odradit víc než nepřehledné stránky, na kterých není schopný během vteřiny zjistit, jakou mají strukturu a kde najde informace, které potřebuje. Nepoužívejte zbytečně obrázky či grafiku místo textových popisů, ne pokud není jasné, kam bude člověk po kliknutí přesměrován. Mějte rozcestník na jednom místě – neumisťujte jeho jednotlivé části do různých oblastí stránky, nezahrnujte ho do delšího psaného textu. Myslete vždy na srozumitelnost a jasnost. Pokud není ihned zřejmé, kam se zákazník po kliknutí dostane, pak je něco špatně.

K tomu se úzce váže celkově přehledná struktura stránek. Snažte se dodržovat princip „méně je někdy více“. Tvrdí se, že až 50 % nákupů přes internet je zmařeno, protože kupující nedokázali na stránkách najít to, co hledali. Tedy například informace o zboží, způsob doručení, kontaktní údaje a další.

3.

Speciální zmínku si zaslouží kontaktní údaje – můžete mít vytvořený krásný web a nabízet opravdu zajímavé zboží – nic z toho ale nemá význam, pokud lidé nedokáží najít váš kontakt. Tedy případně ani zrealizovat objednávku (pokud nejste klasický e-shop), obdržet další informace, vyřešit problém. Zní to sice jako banalita, netušíte ale, jak častý problém je to na českém webu.

4.

Na počtu a obsahu informací si dejte záležet. Není důležité, jestli něco prodáváte nebo se pokoušíte o content marketing. Oboje stojí na zajímavých, relevantních informacích. U produktu je důležitý podrobný popis, uvedení materiálu, popř. postupu výroby, vlastností. Zákazník si musí být jistý, že si objednává to, co si představoval.

5.

Dávejte si pozor na gramatiku. Špatný jazyk dokáže rapidně snížit kredibilitu stránek. Hlavně pokud gramatická chyba není ojedinělá, ale vyskytuje se na webu častěji. To může vést k negativní reklamě na sociálních sítích.

6.

Velmi nepříjemnou věcí je i automaticky se spouštějící video nebo audio, hlavně v případě, kdy má nastavenou vysokou hlasitost. Stejně tak se vyhněte podkreslující hudbě, která při procházení webu hraje v pozadí. To neznamená, že by nic z toho nesmělo být na vašich stránkách k dispozici – jen dejte zákazníkovi prostor, ať si vybere sám, zda chce danou věc vidět/slyšet.

7.

Poměrně běžným problémem je čas načítání. Jak už bylo zmíněno, s nástupem internetu si lidé zvykli získávat informace během několika vteřin a nejsou ochotní na cokoliv zbytečně čekat. Pokuste se tedy buď sami, nebo s pomocí profesionálů rychlost svých stránek vylepšit. Lidé to ocení.

8.

Vyhněte se povinné registraci před tím, než uživateli dovolíte prohlížet si váš obsah. Pokud na ní skutečně trváte, snažte se ji propojit se sociálními sítěmi, kdy se automaticky načtou údaje o uživateli.

9.

Poslední rada se týká reklam a vyskakovacích oken. Reklama by určitě neměla být to první a hlavní, co uživatelé na vašem webu uvidí. Snažte se, ať nezabírá příliš mnoho místa, rozhodně ne víc, než kolik tvoří váš samotný obsah. Vyvarujte se vyskakujících oken, je jen málo věcí, které uživatelům tolik vadí. Jsou zbytečná, zdržují a potenciální kupující pravděpodobně otráví.

Autorka textu: Veronika Šmídová