Nová generace matek propadla sociálním sítím

pondělí, 29. dubna 2013, 04:15 Internet & Mobil, Marketing, Výzkum MediaGuru

Jednou z nejpočetnějších skupin na sociálních sítích jsou matky s dětmi a těhotné ženy, uvádí studie Social Mom Report.

Pokud vezmeme v potaz, že matky s dětmi jsou zodpovědné za třetinu všech online nákupů, zjistíme, že je i jedním z nejzajímavějších pro marketéry.

Nedávná studie Social Mom Report od BabyCenter, která zkoumala více než 900 mladých matek a těhotných žen, zachytila nový marketingově zajímavý segment: sociální matky. Jsou to ženy ve věku 18-34 let, které mají dítě staré maximálně osm let, a hlavně tráví více času na sociálních sítích než běžná populace. Aktivně se tak dělí o své zkušenosti s nejrůznějšími značkami a výrobky, intenzivně nakupují a mají velký vliv, ať již z finančního či názorového hlediska.

Mladé maminky podle studie propadly sociálním sítím – na Facebooku se z nich pohybuje na 84 %, tedy o 9 % víc než u jiných skupin. Stejně tak na YouTube – 77 % zde pravidelně tráví čas, u běžné populace je to jen 61 %. 25 % z nich navštěvuje Twitter, to platí ale jen o 19 % většinové společnosti. Matky jsou aktivnější i na Instagramu (o 12 %), Pinterestu (o 9 %) a Google+ (o 3 %).

Internet a sociální sítě hrají v jejich životě významnou roli. Vypovídá o tom i to, že 57 % z nich jako první věc po ránu otevře Facebook. Proč? 68 % z nich se s příchodem dítěte odcizí od starých přátel a na webech hledají přátelé nové, někoho, s kým se mohou podělit o své zážitky. 84 % považuje dokonce tyto nové vztahy za velmi důležité. Mladé matky rovněž hledají na sociálních sítích názory a rady od těch zkušenějších.

Velmi důležitým faktorem je vysoký zájem matek o online nakupování. Například u potravin je u matek o 47 % větší pravděpodobnost, že je přes internet zakoupí než u jiných lidí (ve věkové kategorii 18 +). U mobilů je to pak 51 %, u kosmetických přípravků 24 %, u potřeb pro děti 46 %, videohry a hračky si matky pořídí s 21% větší pravděpodobností. Z internetové populace tvoří matky sice jen 18 %, ale zodpovídají za 32 % nákupů, což není rozhodně zanedbatelné.

A podle čeho si výrobky vybírají? 59 % z nich si výrobek zakoupilo, protože ho na internetu doporučovala jiná matka. Je to tím, že takový postoj má pro tyto ženy o polovinu větší význam než běžná reklama. 59 % si pořídilo výrobek proto, že daná společnost na sociální síti nabídla slevu nebo nějakou akci. Marketéři by neměli podceňovat ani sílu „lajků“ – 44 % maminek objednalo produkt jen proto, že ho někdo ze známých na síti „olajkoval“. 38 procentům stačilo jen to, že firma o tomto výrobku na sociální síti informovala.

Oficiální stránky na Facebooku, popř. twitterové účty firem většina matek vnímá jako přínosné a jako dobrý způsob, jak se blíže seznámit s produkty daného podniku. 78 % z nich na tyto stránky nalákají primárně kupóny a slíbené slevy, 43 % chce získat jako první informace o nových produktech. 40 % už danou značku používá, 27 % zvažuje koupi výrobku a na sociální síti hledá detailnější informace.

Jak na moderní matky marketingově zapůsobit?

1) Inspirujte se konkurencí a jejich úspěšnými marketingovými strategiemi. Pozorujte, jak cílí na ženy a matky a jak na to ony reagují. Všímejte si toho, co mají všechny úspěšné kampaně společného – pravděpodobně to bude cílení na rodinu, sentimentalita, laskavý humor.

2) Snažte se zahrát na jejich citlivou strunu, vyvolávejte emoce. Navoďte melancholickou, nostalgickou atmosféru.

3) Času nemá běžná matka nikdy nazbyt. Buďte proto rychlí a úderní, snažte se o efektivnost. Preferujte například kratší spoty před delšími. Snažte se být užiteční a pokuste se matkám co nejvíce zjednodušit život – přizpůsobte se jejich tempu života.

4) Nepoužívejte stereotypy. V televizi se sice setkáváme pouze s chaotickými stresovanými matkami nebo naopak s dokonalou verzí s pěstěnými nehty, manažerskou pozicí a oblečením ve velikosti S. Skutečné matky takové ale nejsou, dejte si práci zjistit, co opravdu chtějí a jak smýšlí.

5) Využívejte sociálních sítí, komunikujte, dejte si práci s reagováním na všechny jejich otázky. Uvědomte si, že matky jsou na sociálních sítích poměrně významnými influencery, nezanedbávejte je.

Studie ke stažení zde.

Autorka textu: Veronika Šmídová