Co je dobré vědět o mobilním marketingu
Podle odhadů Googlu pro rok 2013 se bude víc uživatelů připojovat na internet pomocí mobilů a tabletů než běžných počítačů.
Zároveň Zahraniční studie potvrzují stále rostoucí trend – popularitu smartphonů, tabletů a využívání těchto přístrojů k přístupu na internet. 50 % Američanů vlastní chytrý telefon, u mladší generace Y (v rozmezí 24 – 32 let) je to už 72 %. V České republice je vývoj pomalejší, ale i zde se ukazuje stále rostoucí zájem o tato zařízení – 1,7 milionu lidí vlastní smartphone, zhruba 602 tisíc pak tablet. Se zlevněním mobilních tarifů, kdy se tvrdí, že největší konkurenční cenový boj se svede právě o data, je možné předpokládat nárůst mobilních připojení. Jak lze tyto fakta využít pro marketingové účely?
V úvodu je nutné podotknout, že mobilní marketing se hodí nejlépe pro levné a rychle dostupné zboží, u kterého není třeba příliš uvažovat. Pro reklamu na hypotéky, nábytek, drahou elektroniku je lepší volit jiné kanály.
Je dobré začít od toho nejzákladnějšího: vašich stránek. Vytvořte pro svůj web optimalizovanou verzi pro mobily, čímž zpříjemníte uživatelské rozhraní a tím i zvýšíte šanci na potenciální nákup. 79 % firem nemá svůj web optimalizovaný do mobilní verze, v případě České republiky je toto číslo ještě vyšší. Mobilní obrazovky jsou pochopitelně mnohem menší než monitory počítačů, uzpůsobte tomu podobu vašich stránek, ať nemusí uživatelé klikat na lupu při každém pokusu o přečtení menu.
Zároveň počítejte s tím, že mobilní internet je obvykle o dost pomalejší, proto se vyvarujte přebytku obrázků, videí, nutnosti stahovat například flash player a podobně. Ideálně hned v úvodu nabídněte uživateli možnost volby, zda stojí o klasickou verzi vašich stránek či tu mobilní. Nevnucujte mu ihned onu zjednodušenou variantu, vybere si sám. Optimalizace je důležitá i pro reklamu jako takovou, jinak se můžete potkat s tzv. fat finger problémem (problémem tlustých prstů) – zákazníci se i přes snahu nebudou schopní na svých malých obrazovkách trefit na váš odkaz nebo naopak kliknou na něco zcela omylem.
Nejklasičtější variantou mobilní reklamy je sms marketing, který byl populární hlavně na začátku tisíciletí a značná část uživatelů ho má spojený s nevyžádaným spamem. Proto v ideálním případě pracujte se sms marketingem jako s newslettery – zasílejte ho až poté, co potenciální zákazník projeví určitým způsobem zájem a dá svolení. Pokud máte v plánu zasílat sms bez vyžádání, pak byste měli velmi pečlivě vybrat svou cílovou skupinu a mít zajímavý obsah sdělení, ideálně o nějaké akci či slevě. Výhodou této reklamy je samozřejmě téměř 99% šance, že si ji daný adresát přečte, nízká cena a možnost interaktivity. Vyšší formou je pak MMS marketing, který umožňuje delší obchodní sdělení, přikládání obrázků či videí.
Běžnou metodou je umisťování reklamy na relevantní weby a vyhledávací servery, funguje v podstatě stejně jako v případě notebooků a PC. Podle průzkumů však uživatelé nesurfují obvykle na mobilních zařízeních naslepo, kdy by z nudy hledali, co je kde zajímavého. Běžně jdou spíš za konkrétním cílem. Umístění vaší reklamy by tedy mělo být pečlivě zvoleno. Zajímavou vymožeností ale může být local search, kdy jsou uživateli automaticky nabízeny služby či výrobky podle jeho současné lokace. Na podobném principu funguje i bluetooth proximity marketing.
Zajímavou možností, jak na sebe upozornit, může být i tvorba aplikací. Záleží pouze na vaší fantazii a oboru, jakým směrem se rozhodnete vývoj zaměřit. Možností je mnoho – od her, kvízů, příruček, po různé kalkulátory, diáře a další praktické pomocníky.
Pay Per Call funguje na stejném principu jako online Pay-per-Click. V tomto případě ale zaplatíte poplatek, pokud uživatel zavolá číslo, které jste uvedli v reklamě.
Hlasový marketing je dalším nástrojem, který lze využít. Tato metoda ale není obecně příliš pozitivně vnímána. Jedná se vytáčení čísel ze seznamu, který si předem vytvoříte, kdy při přijetí hovoru se potenciálnímu zákazníkovi spustí vaše nahraná reklama, není zde žádný živý operátor.
Zajímavým propojením mezi reklamou v „reálném“ světě a tom digitálním je QR neboli Quick Response Code. Tyto kódy jsou obsaženy v různých formách tištěných reklam, kdy uživatel danou značku vyfotí smartphonem, pomocí nainstalované čtečky přeloží a zobrazí tak zakódovaný obsah. Může se jednat o vtipné video, vizuální rozšíření reklamy, elektronické verze článků, doplňující informace, odkazy na váš web, kontaktní údaje ve formátu vCard atd.
Autorka textu: Veronika Šmídová