Výzkum: Marketéři sociální sítě silně přeceňují

pátek, 31. května 2013, 07:38 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální sítě přivádějí jen zlomek uživatelů na e-shopy, tvrdí nová studie o e-commerce od Monetate.

Reklama na sociálních sítích se stala hitem posledních několika let a nevypadá to, že by tento trend měl jen tak ustoupit. Má ale pro firmy opravdu nějaký význam z marketingového hlediska? Nedávný výzkum webu Monetate překvapivě tvrdí, že ne nebo jen opravdu nepatrný.

Firma Monetate vlastní web, který umožňuje online prodejcům, finančním servisům, aerolinkám a dalším obchodníkům snadno segmentovat své potenciální kupující a zaměřit na ně odlišné strategie. Díky tomu má Monetate přístup k jejich datům, z nichž jednou za čas připraví výstupy. Posledním je shrnutí e-commerce výsledků a trendů za první čtvrtletí roku 2013. Analýza byla provedena na základě 500 milionů online obchodních transakcí a interakcí jednotlivých firem.

Výzkum přišel se zjištěním, že Facebook, Twitter, Pinterest, StumbleUpon a LinkedIn jsou zodpovědní jen za 1,55 % všech vstupů (trafficů) na weby či e-shopy inzerujících firem a jen za 0,71 % uskutečněných nákupů. V ostrém kontrastu s tím je fakt, že téměř polovina návštěv byla realizována skrz přímé zadání URL nebo bez zjistitelných odkazů či referencí. Je ale dobré podotknout, že mobilní aplikace, tedy například Facebook App, nebyly brány v potaz.

Traffic díky sociálním sítím má podle výzkumu klesající trend. Jedinou výjimkou je Pinterest, který roste a dokonce dokázal dvojnásobně v této metrice překonat Twitter. Firmám zvládl získat zakázku v průměrné hodnotě 80, 54 USD, zatímco Facebook za necelých 72 USD.

„Na základě našich zjištění lze říci, že sociální média jsou z hlediska reklamy silně přeceňovaná a neúměrně využívaná vzhledem k jejím výsledkům,“ napsal ve zprávě analytik Monetate Jay Baer. „Je to ale jistá výzva pro sociální média – uvědomit si, že hrají důležitou součást komunikačního procesu, ale nejsou jeho příčinou,“ dodal na závěr.

Návštěvnost webu totiž není jedinou veličinou, která marketéry zajímá. Sociální sítě například stále výrazně napomáhají orientaci na zákazníky, vyšší míře interakce a feedbacku. Zároveň jsou dobrým zdrojem pro vytváření dlouhodobých a loajálních zákazníků, což je pro firmy extrémně cenné – noví zákazníci jsou pro firmu pětkrát tak dražší než ti stávající.

Největší pravděpodobnost nákupu – v případě navštívení webu – je podle výzkumu u zákazníků, kteří surfují na tabletu. Celková návštěvnost přes tablety zatím ale není srovnatelná s notebooky a PC. Na druhou stranu přes mobilní telefony uživatelé uzavírají velké nákupy (za 107 USD), primárně tedy na zařízeních s Androidem a iPhonech. V závěsu jsou uživatelé Macu, iPadu a Windows (97,77 USD).

Studie ke stažení zde.

-ver-